tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av rödluvan »

:up:
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1438
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av jr_36 »

Har nu implementerat sådan funktion med tre personer som har behörigheten just nu. Det är Ursus och maskros som har behörigheten. Så får vi se om de tycker funkar bra. Praktiskt sett får det genom en grupptillhörighet med moderatorbehörighet för nybörjarkategorin. De kan där redigera sina/andras inlägg. Och viktigare än det så kan de ändra skribent på ett inlägg till preppad.se-kontot. Givetvis kan vi admin/moderatorer alltid göra samma sak där också.

Förslag: vi gör olika inlägg i nybörjarkategorin där en tråd är ett ämne, och varje tråd har bara ett inlägg (dvs inte flera poster under varandra). Dessa är då "finskrivna" och är låsta samt "anslag" dvs alltid längst upp. Nybörjare kan då skriva och fråga fritt nedanför i kategorin om så vill?

Notera: ni som har fått SkribentGruppen-behörigheten kan inte redigera "test globalt anslag" tråden, detta då den tråden inte ligger i nybörjargruppen, utan i ljugarbänken (men syns överallt pga globalt anslag)...

Mer tillägg: För att ändra vem som är skribent på ett inlägg, klicka på i-tecknet uppe till höger vid inlägget (Information). Där finns fältet "Ändra postare", skriv då preppad.se i fritextfältet och klicka Bekräfta, det blir då omedelbart klart (och du ligger kvar på samma ställe, så får backa tillbaka manuellt).

För att ändra ett inlägg har ni pennan-ikonen, för att radera har ni ett kryss.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av EN brun böna »

Varför byta skribent?? Finns väl ingen anledning till det. Jag vill då inte att någon annan ska stå som författare till mina inlägg. Så då kan ni radera mina inlägg helt och hållet från dessa trådar. Eller så står skribenten kvar med sitt namn. Bara fult att byta.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1438
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av jr_36 »

EN brun böna skrev: 05 nov 2023 20:25 Varför byta skribent?? Finns väl ingen anledning till det. Jag vill då inte att någon annan ska stå som författare till mina inlägg. Så då kan ni radera mina inlägg helt och hållet från dessa trådar. Eller så står skribenten kvar med sitt namn. Bara fult att byta.
Jag tänker att någon kanske börjar med ett embryo, och sedan kommer fler och fler ta över, eller kopiera in information från fler ställen, och då tappar man lite om vem som faktiskt är författare (lite som hur wikipedia blir). Kan hända den som en gång skrev en rad, och sedan helt övertaget av andra? Notera, detta funkar enbart i nybörjarkategorin, av utvalda. Men visst, vill vi inte ha det så så är det jättelätt att ta bort. vi diskuterar under en dag eller tre.

Kom på en sak, en nackdel med detta upplägg är att skribenterna också kan redigera de trådar som inte är anslag, dvs vanliga inlägg i kategorin (där jag tänker att nya medlemmar kan diskutera saker). Kanske borde göra nybörjarkategorin enbart läsbar och ha en kategori bredvid som är för att diskutera (där skribent-gruppen inte har behörighet). Vips så har vi våran wiki.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av EN brun böna »

I en wiki kan du alltid se vem som skrev originalet och läsaren kan då själv välja vems inlägg den vill ha som original
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1438
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av jr_36 »

Jo, så är det för visso, men inget som visas normalt, även om alla kan se det.

Jag hamnade nog i denna tanke då jag verkligen inte vill att en tråd om ett ämne inte ska innehålla fler inlägg, utan enbart ett som redigeras för att tillföra/uppdatera information. Och då ville jag distansera lite från vem som skrev något första gången, för det kommer sluta stämma ganska fort. Men vi ser vad andra tycker :hm:

Min tanke är dvs inte att enskilda poster konverteras till preppad.se-kontot. Utan någon skapar ett inlägg om tex relevanta länkar, ändrar inlägget så att det ligger under preppad.se kontot, sedan tillför den personen, eller flera andra relevanta länkar, uppdaterar ibland över tid, i ett och samma inlägg.

Jag har inget emot att ge mina bidrag under ett samlingsnamn...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Marie »

Varför byta skribent?? Finns väl ingen anledning till det. Jag vill då inte att någon annan ska stå som författare till mina inlägg.
Jag kan på två sätt se att ha en skribent.
Första är... att det blir homogent o neutralt som inte speglar ens andra åsikter inne på forumet.
Andra är... om det är så att det är ett långt inlägg om olika saker, så kanske bara ettpar stycken av inlägget eller ettpar meningar i ett helt inlägg blir kopierat.. Då blir det taget ur kontext och då kan det vara smidigt att använda annan skribent så ingen får frågor hur de kunde skriva så.. bla bla bla.. men även att om det är ur kontext lägga en länk till ursprungliga messet ge ett större sammanhang från aktuellt tråd och skribenten blir då erkänd för sin text. Två flugor i en smäll

Men det kan ju även nyttjas om någon vill skriva en text men kanske inte vill annonsera att HEJ!! Det var jag :mrgreen: Lite som idén med det andra anonyma kontot.
Jag fick tanken på det Ursus skrev igår(((Får fundera på hur jag ska göra, men jag vill inte översimplifiera. Det är inte min stil...))) Då kan man översimplifiera eller kliva utanför sin vanliga karaktär så skuggan inte faller på en själv av opsec osv.
Typ Ursus skriver om fina doftljus man kan ha som prepp och ha både fint men nytta samtidigt.. Sedan nyttjar han min stil att skriva, så får jag skulden för alla rosa doftljus sedan. :mrgreen: :up: :lol: :hug:


Men vill man bidra och ha sitt namn, så tycker jag man ska få ha det. 8-)
Det går ju lösa med att man skriver ett inlägg i typ denna tråden, sedan flyttar en moderator/admin inlägget till andra tråden. På så vis kan inte alla skriva i den delen, men att man fortfarande blir aktuell skribent på sitt inlägg.. (eller gör en quote på inlägget o klistrar in)

hmm.. detta inlägget blev lite som att säga fem laxar i en laxask väldigt fort flera gånger i rad. :lol: :lol: aja, ni förstår vad jag menar. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av bastard »

som jag ser det

en tråd, en sak, flera som bidrar till en bra text, sedan en klipp och klistra till ny tråd i nybörjardelen

för min del helt och att jag inte står som skribent, jag har nog med inlägg ändå
den som vill reda ut vad vi diskuterat kan kolla på disskusionstråden
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 05 nov 2023 21:46 som jag ser det

en tråd, en sak, flera som bidrar till en bra text, sedan en klipp och klistra till ny tråd i nybörjardelen

för min del helt och att jag inte står som skribent, jag har nog med inlägg ändå
den som vill reda ut vad vi diskuterat kan kolla på disskusionstråden
lite så jag tänkte i mitt röriga inlägg med att saker blir tagna ur kontext vid klipp o klistra.
Men en diskussionstråd som leder till ett bra inlägg låter nice. 8-)
Då kan de nya gå in i diskussionstråden o se hur kaos ledde till ordning. :mrgreen: :up:

Jag kan tillägga oxå att för min del så behöver inte jag vara skribent på texter..
Jag har varit spöke förr.. halva mitt liv har gått ut på att så i skuggan o låta andra ta cred, vilket jag sett som positivt än så länge, då jag slipper rampljuset... samt blir det fel, så slipper man ta konsekvenserna oxå. :lol: :lol: :lol:
och då jag har ett så unikt sätt att skriva, så när jag skärper mig och skriver lite mer korrekt så försvinner jag som en liten kameleont i massan. Vilket blir till ett enkelt trick upp i min jackärm.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av EN brun böna »

Jag vill kunna stå för vad jag skrivit och inte bli hackad och få ett inlägg som tappat sin betydelse pga att mod inte förstått eller har ändrat för att det ska passa in i en annans text.
Och hur menar ni att det ska gå att få fram en originaltext från diskussionstråden till nybörjartråden? Läsa 400 inlägg tror jag inte många orkar för att hitta fram till ett original.
Då blir det att göra länkar till varje del av den stora texten till originalet. Fotnoter
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"