https://omni.se/historisk-lag-klar-euro ... s/a/BWLLGv
"Historisk lag klar: Europas natur ska återställas
Minst 20 procent av Europas land- och vattenområden ska återställas till 2030 – och alla ekosystem behöver restaureras till 2050. Det kom förhandlare från Europaparlamentet och medlemsländerna överens om sent på torsdagskvällen i vad som EU-sajten Euractiv beskriver som en historisk lag.
– EU:s natur och biologiska mångfald hotas och måste skyddas, säger den spanska ministern Teresa Ribera som har representerat de 27 medlemsländerna i samtalen.
Det är den första EU-lagen som går ett steg längre – från att bara skydda naturen, till att aktivt återställa den. Lagen har varit en av de mest kontroversiella inom ramen för EU:s gröna giv, enligt EU Observer.
Sajten tillägger dock att slutresultatet blev ”urvattnat” och enligt Tidningen Syre blev resultatet en kompromiss som ”alla är lika missnöjda med”."
det där är en ganska stor sak om det genomför ordentligt
djävligt bra om det görs
dock är jag rädd för att det blir ex sverige finland som kan få ta oproportionerligt stor andel av dom 20%
dom 20% skall om det ska fungera vara lika spridd över hela eu, och betalas av varje land för sig
tar upp den för två saker, det kan innebära en rimlig chans att naturen kanske kanske inte krachar i eu
och det bli stora kostnader för svenskar som inte fördärvat så mycket som andra länder gjort
Europas natur ska återställas
Europas natur ska återställas
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
-
Re: Europas natur ska återställas
Nere i europa där de här riktigt stora älvarna rinner fram har man ju rätat ut och sänkt för att stora fartyg ska komma fram. Det har ju resulterat i att det nu blir stora och svåra översvämningar i närheten av dessa älvar. Det meandernät som förr fanns och som skyddade mot översvämningarna finns inte längre och det höjs nu röster för att det är dags att återställa de våtmarkerna där det går för att känningarna av översvämningarna inte ska bli så svåra i stadskärnorna. Med mer vatten i omlopp av klimatet så måste de gå tillbaka till "äldre"tider.
Så tror inte att sverige och finland blir de som får dra det tunga lasset. Däremot kommer fartygstrafiken till och från de olika länderna att bli starkt påverkad och hur de löser det är en knäck och breck fråga.
I Sverige så planerar man att släppa ut visenter istället och jag har tidigare hört att man även talat om att släppa lös gotlandsruss här på fastlandet och återuppliva de gamla skogsbaggarna som fanns en gång i tiden.
Inte mig emot då det blir fler av det jaktbara viltet.
Så tror inte att sverige och finland blir de som får dra det tunga lasset. Däremot kommer fartygstrafiken till och från de olika länderna att bli starkt påverkad och hur de löser det är en knäck och breck fråga.
I Sverige så planerar man att släppa ut visenter istället och jag har tidigare hört att man även talat om att släppa lös gotlandsruss här på fastlandet och återuppliva de gamla skogsbaggarna som fanns en gång i tiden.
Inte mig emot då det blir fler av det jaktbara viltet.