Ni som har Bing

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Ni som har Bing

Inlägg av EN brun böna »

Är det någon här som har Bing som sök på datorn? Jag brydde mig aldrig om att byta när jag skaffade nya datorer. Var förprogrammerat från Dell. Jag har annars haft firefox. Men nu sen ett par dagar så ligger bing nere, fler som drabbats eller är jag ensam? Har försökt att leta på nätet efter nyheter om detta men hittar bara sånt som är ett år gammalt. Det kommer upp ett meddelande som säger att det är inte jag utan dem, alltså bing,
Jag kan på fasta datorn söka på google och få fram det så jag kan hantera det jag behöver, men laptopen kan jag inte söka alls på.
Som sagt fler som märkt detta eller kan mer än mig och kanske vet hur jag ska komma ur problemet
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Ni som har Bing

Inlägg av Marie »

Jag har inte använt windows på flera år.. Bing på datorn.. Inte Edge webläsare utan Bing i sökfältet bredvid startmenyn?
om du menar www.bing.se och www.bing.com så fungerar de sajterna utan problem för mig.. dock använder jag inte bing själv utan duckduckgo
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Ni som har Bing

Inlägg av EN brun böna »

Edge har jag på båda datorerna, men sedan är det microsoft bing som söker av nätet
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Ni som har Bing

Inlägg av Marie »

Jag har sett diskussioner på tenforums.com om att bing är integrerat i win10+11.. vissa avinstallerar det, vissa lever med MS påhitt :D Själv så provade jag att göra om en win10Pro till en version av LTSC utan cortana o allt påhitt.. Men det var inte värt arbetet i slutänden då varje upprulling gjorde allt arbete ogjort om man inte stoppa alla programuppdateringar. :? och tillslut fick versionen EOL och inga säkerhetsuppdateringar kommer.. så då kan man lika gärna köra windows7 utan uppdateringar om man kör win10 utan uppdateringar. :lol:

Men för att återgå till ditt problem.. Jag har inte sett några diskussioner där inne igår eller idag om att Bing har problem.. Så frågan är om det är något lokalt på din dator..
Om du surfar till www.bing.se fungerar det att söka då?
Låter nästan som det är någon nätverks inställning..

Började det strula i samband med efter en windows uppdatering, eller vad den något annat du kan dra till minnes inträffa strax innan det sluta fungera?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Ni som har Bing

Inlägg av Marie »

Jag behövde kika i gamla noteringar då jag glömt så mycket från windows

Men när nätverket strular eller man inte kan nå vissa webbplatser så kan man återställa windows nätverksanslutningar

Öppna kommandotolken som administratör.
Kör dessa kommandon i följande ordning.. Klipp, klistra en i taget och tryck enter

ipconfig /release
ipconfig /flushdns
netsh int ip reset
netsh winsock
netsh advfirewall reset
ipconfig /renew
ipconfig /registerdns
route /f

starta sedan om datorn.
Dessa rensar cache och återställer default inställningar i anslutning, brandvägg osv.

Googla lite på dem o se vad varje innebär om du är nyfiken på vad de faktiskt gör i mer detalj. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Ni som har Bing

Inlägg av EN brun böna »

Det går inte att söka ut på nätet från www.bing.se samma meddelande visas.
Jag har haft en uppgradering nyligen. Det är inte bara en dator som är drabbad utan båda. Både fast och laptop
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Ni som har Bing

Inlägg av Marie »

Det låter som host filen eller DNS cache som blockerar

Testa att öppna kommandotolken som admin
sedan skriv i
ipconfig /release
och efter det
ipconfig /flushdns
och efter det
ipconfig /renew

och se om det låter dig komma ut
Använder du Google DNS 8.8.8.8 eller använder du default som du får an routern och din internetleverantör?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Ni som har Bing

Inlägg av Marie »

Bara för att ta det super vanliga problemet.

Har du provat att stänga av routern i minst 30 sekunder och starta om den?
Starta även om datorn efter routern... Inte stänga av utan starta om.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Ni som har Bing

Inlägg av EN brun böna »

japp
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"