En kniv till? Bota mitt köpsug!

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

En kniv till? Bota mitt köpsug!

Inlägg av maskros »

https://www.clasohlson.com/se/EKA-Nordi ... /p/31-2217

EKA friluftskniv, full tånge, rosttrög. I mina ögon snygg. Nedsatt till nästan halva priset. Villhöver nog en sån men har egentligen knivar så jag klarar mig. Varför ska jag INTE köpa en sån när det rycker i villhanerven?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: En kniv till? Bota mitt köpsug!

Inlägg av Ursus »

Don't!

EKA har riktigt skräpiga proportioner i bladprofil och -tvärsnitt. Ovassa och svåra att göra dugliga till kårning och tälj, enligt vad jag kan erfara.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: En kniv till? Bota mitt köpsug!

Inlägg av bastard »

Och, där dog den tråden :lol:

Måste du köpa, köp något bättre
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: En kniv till? Bota mitt köpsug!

Inlägg av maskros »

Tack... :?

:lol: :lol: :D
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: En kniv till? Bota mitt köpsug!

Inlägg av Parabellum »

Den är ju rätt billig nu, köp och prova!
Misshandla den så gott du kan och skapa dig en egen uppfattning.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: En kniv till? Bota mitt köpsug!

Inlägg av maskros »

500 kr är numer för mycket för att i princip kasta bort. Jag for till stan i andra ärenden så jag var in på CO för att pilla på den. Fin ask, dålig känsla för slidan, kniven kändes stabil och hyfsat vass. Ska nog fundera ett varv till. Känns ändå som en kniv som duger till att kapa snören, hacka av en gren här eller där samt tälja den till en grillpinne och batonga ved med. Min förmåga att bedöma efter lite kläm och känn är bristande men den låg rätt bra i min hand. Sen vet jag inte om den duger till att slakta en hjort med eller till att tälja lite finare grejer, antagligen inte men det var inte mitt mål heller.

Men nu har jag för stunden sparat 500 kr och jag har egentligen fler knivar än jag behöver, även för resten av livet.

@ursus: Vad är kårning? (Försökt fatta själv https://svenska.se/tre/?sok=k%C3%A5ra&pz=1)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: En kniv till? Bota mitt köpsug!

Inlägg av Ursus »

maskros skrev: 20 nov 2023 16:26 @ursus: Vad är kårning? (Försökt fatta själv https://svenska.se/tre/?sok=k%C3%A5ra&pz=1)
Skamlös självmarknadsförning följer ;)

Kåror:

https://youtu.be/IUXnPUOtnGc

Samt varför det är viktigt i ett verktyg:

https://youtu.be/EheSxKXf0AM

:lol:
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: En kniv till? Bota mitt köpsug!

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 20 nov 2023 21:39 :lol:
Tack, nu vet jag. Har nog glömt om ett tag igen.

Gillade din svarsvideo på "en mora kniv är inte en överlevnads kniv". Skön nedplockning, inte elak, bara pedagogisk!

Lustigt, där jag bor är "späntor" inte kåror utan smala stickor av ved, ungefär som björkstickorna du la på i slutet av video 2 om feather sticks, som en språknotering bara.

Nu förstår jag också varför du ogillade EKAns bristande skärpa.

:up: :up:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: En kniv till? Bota mitt köpsug!

Inlägg av bastard »

här är späntor att man klyver lämplig bit ved till tunnt tändved, inte täljer det som i i videon


men on topic, för dom penningarna , kan man då inte få något bättre?

en mora kanske inte är en överlevnadskniv, men en mora är så nära universalkniven jag vill ha för normal utomhusaktivitet
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: En kniv till? Bota mitt köpsug!

Inlägg av Ursus »

maskros skrev: 20 nov 2023 23:31
Ursus skrev: 20 nov 2023 21:39 :lol:
Tack, nu vet jag. Har nog glömt om ett tag igen.

Gillade din svarsvideo på "en mora kniv är inte en överlevnads kniv". Skön nedplockning, inte elak, bara pedagogisk!

Lustigt, där jag bor är "späntor" inte kåror utan smala stickor av ved, ungefär som björkstickorna du la på i slutet av video 2 om feather sticks, som en språknotering bara.

Nu förstår jag också varför du ogillade EKAns bristande skärpa.

:up: :up:
Begreppet späntor är nog lite diffust, urvattnat, och omarbetat med tiden, som med mycket annat. Vet bland annat att Lars Fält har benämt "feathersticks" som späntstickor. Andra säger "fjäderstickor", vilket känns lustigt. Men same-same :D
bastard skrev: 21 nov 2023 19:25 men on topic, för dom penningarna , kan man då inte få något bättre?

en mora kanske inte är en överlevnadskniv, men en mora är så nära universalkniven jag vill ha för normal utomhusaktivitet
En Mora Garberg är i grundutförande inte speciellt mycket dyrare än sagda EKA (sans rea) och lär vara en redigare investering, så jag stämmer in i kören!
Skriv svar

Återgå till "Klingan"