Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av maskros »

Har en Solax hybridväxelriktare https://www.solaxpower.com/products/x3-hybrid-g4/ till solpanelerna och batteriet i stugan. Växelriktaren har funkat ok men:
- Det är omöjligt att få reda på vad alla inställningar egentligen gör. Finns inte samlat på deras sajt, står inte i instruktionsboken.
- Solax centralt går in och uppdaterar växelriktaren remote med ny firmware då och då.
- Vid firmwareuppdatering händer det att alla mina inställningar (max & min batterladdning, max tillåten export och massor mer) försvinner.
- Mina anpassade parametrar backas inte upp.
- Parametrarna samt vad de gör ändras ibland när firmware uppdateras.
- När man tappat parametrarna måste växelriktaren ha kraft från panelerna för att nya parametrar ska kunna sparas! (Jag får vänta till våren.)
- Uppdateringarna görs utan att jag tillfrågas, utan att jag informeras och utan mitt godkännande.

Hade de bara låtit den vara ifred så hade jag varit helt nöjd. Med klåfingrigheten blir det problematiskt.

Nä, jag kan inte låsa ut dem utan att ta bort den från wifi och gör jag det så får jag ingen övervakning i appen men växelriktaren fungerar utan wifi.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av bokmalen »

Låter som ett jobb för typ wireshark, att kolla lite på vart/hur den kommunicerar med klåfingrar, för att sedan brandvägga bort deras åtkomst.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10605
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av bastard »

skaffa en elmätare och kolla energin vid sidan om och kör växelriktaren utan nät
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av maskros »

Angående wireshark: Skulle det funka? Den ligger och speglar sig själv, utgående trafik, mot nån server nånstans. Jag tror, tror alltså, att det är gjort så att det finns en DB nånstans där värdena speglas och ändrar man något så är det växelriktaren som ligger och pollar och hämtar in de nya värdena. Går det så är det, för mig, ett stort jobb och dessutom vet jag inte när de gör det, kanske några gånger per år så det blir mkt trafik att kolla. Men jag tar till mig tanken och tackar för idén.

Ang. att koppla bort den helt från wifi: Ja, det är en möjlig väg. Eftersom den sitter i stugan gillar jag att kunna ha koll på produktion och konsumtion och det är väldigt enkelt som det funkar nu. Helst vill jag ju både ha kakan och äta den.

Än så länge är det ett irritationsmoment, inte mer. Men jag tänker att om Kina blir arga på oss så stängs väl alla kinesiska växelriktare, routrar, basstationer, mobiler och bilar av en vacker dag.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 28 nov 2023 10:45 Angående wireshark: Skulle det funka? Den ligger och speglar sig själv, utgående trafik, mot nån server nånstans. Jag tror, tror alltså, att det är gjort så att det finns en DB nånstans där värdena speglas och ändrar man något så är det växelriktaren som ligger och pollar och hämtar in de nya värdena. Går det så är det, för mig, ett stort jobb och dessutom vet jag inte när de gör det, kanske några gånger per år så det blir mkt trafik att kolla. Men jag tar till mig tanken och tackar för idén.

Ang. att koppla bort den helt från wifi: Ja, det är en möjlig väg. Eftersom den sitter i stugan gillar jag att kunna ha koll på produktion och konsumtion och det är väldigt enkelt som det funkar nu. Helst vill jag ju både ha kakan och äta den.

Än så länge är det ett irritationsmoment, inte mer. Men jag tänker att om Kina blir arga på oss så stängs väl alla kinesiska växelriktare, routrar, basstationer, mobiler och bilar av en vacker dag.
Ja det går att sniffa nätverkskommunikationen med wireshark.. Beroende på vilken router du har o vad den kan logga, så kan du även via routern se utgående trafik från anläggningen och till vilka IP'n den skickar trafik.. och på den vägen sätta brandväggsregler på att Mac adress 00:00:00:00:00:00 block IP 0.0.0.0 eller exempel.com.. Dock klarar inte alla routrar sådana saker.
Men om du skaffar en liten PC eller Raspberry Pi så kan du sätta den mellan anläggningens anslutning och routern och där ha en throughput med en brandvägg som blockar de IP/adresserna du vill blocka.
Dock skulle jag göra tvärt om.. Blocka allt och bara tillåta den trafik som du använder dig av.. Det ger även ett skydd mot hackare som vill hacka anläggningen..

Men jag kan även se ett problem.. "OM" anläggningen bara kommunicerar mot en punkt(IP/domän) mot moln både för uppdateringar och remote avläsning/styrning då är det kört.

wireshark kan vara lite klurig om man aldrig använt det tidigare.. Men det finns en bra spellista på youtube för hur man kommer igång.
https://www.wireshark.org/
Längst ner på sidan för wireshark har du en Wireshark University US video som är den första i denna spellistan.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... zAwSSphzpJ

Men börja med att logga in på routern o se om den kan fånga internettrafiken på din anläggning.. Förhoppningsvis har du det så simpelt för att se. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av maskros »

Använt wireshark litegrann. Har ett bra ställe att gå in också för nätet är så här: Växelriktare - wifi - repeater - kabel - router. Jag borde kunna koppla in mig mellan router och repeater då. Det finns nån mer grej som går samma väg men den kan man nog undanta i loggningen.

Jag har ingen aning om ifall de kör med samma IP för uppdateringar respektive vanliga data. Får kolla nästa gång jag är i stugan helt enkelt.

Aj! Den finns bara för Win och Apple, jag kör Mint. Något motsvarande för Linux?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av bokmalen »

maskros skrev: 28 nov 2023 18:57 Aj! Den finns bara för Win och Apple, jag kör Mint. Något motsvarande för Linux?
Alltså, unix/linux originalkommandot var tcpdump.
Vet dock inte om den ger sakerna lika snyggt presenterat som wirehark. har inte använt tcpdump sedan sent 90-tal.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av maskros »

bokmalen skrev: 28 nov 2023 19:04 Vet dock inte om den ger sakerna lika snyggt presenterat som wirehark. har inte använt tcpdump sedan sent 90-tal.
:lol: *ryser* Jag är inte speciellt bevandrad i linux ografiska verktyg, tyvärr. Inte gillar jag att läsa dumpar heller, tycker det är svårläst.

Nä, men jag kanske har nån gammal XP-dator liggande jag kan kicka igång att köra WS på.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av bokmalen »

De själva verkar bara göra nedladdningsbara paket för windows och apple, men om du kollar längre ner på sidan så finns det paket även för linux.
https://www.wireshark.org/download.html
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av maskros »

Toppen, tack! Sen insåg jag att ju kunde prova att söka på wireshark i Mints programhanterare. Där fanns den! :smack:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Energi"