Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 28 nov 2023 18:57 Använt wireshark litegrann. Har ett bra ställe att gå in också för nätet är så här: Växelriktare - wifi - repeater - kabel - router. Jag borde kunna koppla in mig mellan router och repeater då. Det finns nån mer grej som går samma väg men den kan man nog undanta i loggningen.

Jag har ingen aning om ifall de kör med samma IP för uppdateringar respektive vanliga data. Får kolla nästa gång jag är i stugan helt enkelt.

Aj! Den finns bara för Win och Apple, jag kör Mint. Något motsvarande för Linux?
Wireshark finns i repon för Debian.. so den finns i mint oxå

sudo apt install wireshark
8-) :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 28 nov 2023 19:33 Toppen, tack! Sen insåg jag att ju kunde prova att söka på wireshark i Mints programhanterare. Där fanns den! :smack:
Jag såg inte denna posten innan jag svara på den andra. :mrgreen:

edit
liten notis.. Även om man kan köra wireshark under användare, så har man bättre options o köra wireshark som sudo.. Bara ett tips.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av maskros »

Marie skrev: 28 nov 2023 20:27 liten notis.. Även om man kan köra wireshark under användare, så har man bättre options o köra wireshark som sudo.. Bara ett tips.
Tack!

:shock: Det var mycket som snurrade, fast jag sitter hemma och bara har 15 flikar eller så igång i browsern, varav 4 ligger och småpratar med google eller min andra mailleverantör. Får nog stänga ned allt annat skit om man ska göra detta.

Jag har en Pi4 liggande. Man kanske kan använda den istället...

Borde jag då inte ha två nätverksinterface på den så att all trafik mellan router och förlängare går igenom? För om jag kopplar den i routern, kommer den att komma åt paket som inte är avsedd för den? De routas väl en annan väg? :hm:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av bokmalen »

maskros skrev: 28 nov 2023 21:13 För om jag kopplar den i routern, kommer den att komma åt paket som inte är avsedd för den? De routas väl en annan väg? :hm:
Tja, om pryttlarna var anslutna till WIFI och du har nätverksnyckeln så bör du kunna sätta ett wirelessinterface i promiscuos och lyssna av det via luften ;)
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av maskros »

bokmalen skrev: 28 nov 2023 21:32 Tja, om pryttlarna var anslutna till WIFI och du har nätverksnyckeln så bör du kunna sätta ett wirelessinterface i promiscuos och lyssna av det via luften ;)
:idea: Smart! Det visste jag inte alls.

Lär bli många frågor när jag är på plats.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av bokmalen »

För att lyssna av wifi på det sätt du nog vill åstadkomma så ska du nog köra wireshark i monitor mode.

https://wiki.wireshark.org/CaptureSetup ... nitor-mode

Och så filtrerar du på enbart trafik till/från växelriktaren, så du sorterar bort det din egen burk gör på nätet, så kan du nog räkna ut vad som händer. Risken är ju att det är någon typ av synk som bara går någon gång per dygn.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 28 nov 2023 21:13
Marie skrev: 28 nov 2023 20:27 liten notis.. Även om man kan köra wireshark under användare, så har man bättre options o köra wireshark som sudo.. Bara ett tips.
Tack!

:shock: Det var mycket som snurrade, fast jag sitter hemma och bara har 15 flikar eller så igång i browsern, varav 4 ligger och småpratar med google eller min andra mailleverantör. Får nog stänga ned allt annat skit om man ska göra detta.

Jag har en Pi4 liggande. Man kanske kan använda den istället...

Borde jag då inte ha två nätverksinterface på den så att all trafik mellan router och förlängare går igenom? För om jag kopplar den i routern, kommer den att komma åt paket som inte är avsedd för den? De routas väl en annan väg? :hm:
Nu vet jag ioförsig inte hur haj du är på engelska.. Men om du förstår engelska så kika på de videosarna i den spellistan, då de förklarar hur du kan filtrera trafiken, för att inte få med "bakgrundsbruset" så att säga..
och om du inte är bra på engelska så har du oss här inne som hjälp när det är dax :D :up:

När det kommer till en Paj, så har jag inte experimenterat med dem, då jag inte äger någon.. Men Bastard här inne vet jag har lekt med Paj.. då det finns trådar om det. :lol:
Men rent teoretiskt så även om pajen har en nätverksport, så kan man köpa en liten usb-lan dongel för att få två portar.. Men programvaran för det.. Det vet jag inte utan research, då jag inte labbat med det.

Men en laptop+usb-lan dongel, göra en pas-through och sedan avlyssna trafiken som passerar igenom interfacet..
alternativ avlyssna wifi't som nämndes, men då måste du ha en kompatibelt nätverkskort (om mitt minne inte sviker mig) för att få laptoppen att "tjuvlyssna".

Nu har inte jag lekt med wireshark på snart ett år tror jag.. eller var det i våras förresten.. Japp våras var det(tjuvkolla i min email) när jag hade strul med internet och samtidigt blev "scannad" om de leta sårbarheter eller om de försökte hacka sig in i mitt nätverk, det vet jag inte.. De tog sig inte in iallafall och jag släckte uppkopplingen för att avbryta dem..
Men då använde jag wireshark bland annat. Det är ett bra verktyg 8-) Men jag minns inte alla växlar för filter :oops: jag flytta fokus från Pentesting till docker o server lösningar i somras..
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hybridväxelriktare - tveksamt märke

Inlägg av bastard »

funderat lite på detta

vore bättre att skaffa en energilogger och spara all data därifrån istället, eller helst två
en mellan växelriktaren och huset
och sedan en som är samma som det mellan huset och energibolaget

så slipper man all möjlig kommunikation mot växelriktaren
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"