INCH/BOB för familjen

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
gbgprepper
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 dec 2023 19:02

INCH/BOB för familjen

Inlägg av gbgprepper »

Hey!

Varning! Ser att inlägget blev längre än jag planerat för…
Jag kommer att ha en Savotta Jääkäri L med sidofickor.
Kommer inte ha dubbla uppsättningar av allt utan allt detta kommer att fördelas på två vuxna.
Tält, sovsäckar och liggunderlag och cirka 5 liter vatten kommer att placeras under/på sidan om barnvagnen och inte bäras på ryggen, en så kallad "BOB-barnvagn".

Hygien och sjukvårdskit: Handsprit, tandborste, tandkräm, plackers, resorb, faceshield, liten sax, pincett, öronproppar, hudsalva, myggstift, solstift, skavsårplåster, liten spegel, camostift, liten nagelklippare, faceshield, go-wipes, cortimykkräm, kirurgtejp, emergency blanket, fixeringslinda.
Kompletteras med diverse små och större plåster, sorbact, liten skalpell, suturtråd, steristips samt cederroths 4 i 1 modell större, sterila kompresser, engångshandskar.
I läkemedelsväg alvedon (eller ipren), betapred, loratadin, dimor, kåvepenin, ciprofloxacin, omeprazol, oxynorm, imovane, vattenreningstabletter.
Något självklart jag glömt?

Traumakit (ej färdigställt men planeras att innehålla ungefär följande): torniquet, ögonsköld, splint frakturskena, sårpackning (gauze), lufttätt thoraxförband med ventil, burn dressing, hemostatiskt förband, ARS dekompressionsnål. Sax modell grövre samt peang.
Avstår nog epipen då betapred torde täcka eventuellt behov, är själv i princip bara livshotande allergisk mot stockholmare.
Är medicinskt utbildad så är trygg med nästan all utrustning och medicin (nästan innebär att jag har god teoretisk kunskap men ämnar öva på vissa moment).

Elektronik: Pannlampa, ficklampa, GPS, uppladdningsbara batterier samt laddare, liten batteridriven fickradio, walkie talkies x 2 och medföljande hörlurar. Lite extra batterier samt en powerbar. Mobiler samt laddare. Om plats finns under vagn slängs det in en liten portabel solcellsladdare sommartid.

Litteratur: SAS survival guide samt resemedicin och säkerhet (Båda mycket små men oerhört innehållsrika). Även egengjorda laminerade små kort med anhörigas telefonnummer, walkietalkie-kanaler vi ska använda om vi skiljs åt, förplanerade mötesplatser osv. Ge gärna fler tips på vad som kan finnas på dessa då det är ett stort work in progress!

Eld: Tändstickor, tändare, tåndstål, primus stormtändare, wetfirekuber, enstaka stearinljus.

Diverse: Kniv, swiss army knife, lifestraw, gerber yxa med liten tillhörande såg, multiverktyg, paracord, gorillatejp, ståltråd, sopsäck, kontanter, karta, kompass x 3, litet fiskekit, toarulle, rite in the rain, penna, ryggsäcksregnskydd, liten tarp, alluminiumfolie, wetwipes, några spikar, buntband, vattennyckel, termos.
Papperskopior på pass och körkort samt bankuppgifter. USB med lite ägarbevis på lägenhet, bil, genomförda utbildningsbevis och annat tjafs. Även tryckt in en hel del PDFer ned föresläsningsmaterial från diverse sjukvårdskurser. Vad mer är viktigt att ha på ett sådant USB minne? På BOL finns tillgång till Padda.
Ämnar fixa lite euro i kontanter när det blir mer växelvänligt. Likaså ska det köpas lite guld när priserna går ned.
Lite verktyg i form av kofot och avbitartång för att forcera hinder hade jag önskat ha med men vikt gör nog att jag avstår. Något annat där man kan komplettera med istället?

Reparationskit: Reperationskit för tält, litet sykit, extra skosnöre, superlim, ryggsäckspänne reserv, laglappar för skor och kläder (Hela kittet väldigt litet men funderar på att avstå och placera i BOL istället).

Extra ombyte underställ, sockar och kalsonger. Ett par rediga hestra-handskar hänger från ryggsäcken. Regnponcho. I övrigt väl ingångna kängor, jacka fluktuerar efter årstid men ALLTID förberedd för regn här på Västkusten.

Nutrition: Några blå band rätter vardera, choklad, nötter, små påsar med havregryn, ärtsoppa, överlevnadskaka, kaffe, en liter vatten var utöver det som förvaras i barnvagn. Jag kommer att ha ett litet gaskök och sambon kommer att ha ett trangia mini med spritbränsle, då det ökar chanserna för att kunna komma över ytterligare bränsle att ha två olika alternativ. Blir det för tungt tas endast gaskök med.
Kommer sannolikt att ta med mig min 22a i vapenväg.

På BOL finns diverse, men ännu tämligen begränsade livsförlängande ting i form av vatten, mat, värme och whisky samt mer basic sjukvårdsutrustning och mediciner. Fiske och jaktmöjligheter finns men detta kommer nog sina relativt fort i en SHTF-situation befarar jag, dock oerhört mycket bär sommartid. Lite odling finns. Solceller och generator är fixat. Det finns alltid lite barngrejer där också som successivt byts ut ju äldre barnet blir så dessa begränsas i BOB-barnvagn till en tre-dygnshorisont (blöjor och wetwipes).
Dock kan katastrofen komma från BOL-hållet och flykt åt motsatt håll kan således behövas, därför utgår hela min planering utifrån worst case scenario och jag behöver således vara oberoende av den.
Konstruktiv kritik mottages gärna!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: INCH/BOB för familjen

Inlägg av xsive »

INCH finns det många åsikter och tankar om.
Skrev en längre tråd om min på det numera insomnade gamla forumet
https://swedishsurvivalist.egetforum.se ... 11520.html?
Den är något reviderad sen dess. Fortfarande Norröna säcken men vikten nu runt 19kg totalt
Vad hamnar du på i vikt och har du testat gå med den längre sträcka?
Denna tråd nedan är en där det snackats om ämnet
viewtopic.php?p=28170#p28170
Det är ohyggligt lätt att bli lite för ivrigt och packa en massa skit som man inte behöver…
I started out with nothing, and still have most of it left
gbgprepper
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 dec 2023 19:02

Re: INCH/BOB för familjen

Inlägg av gbgprepper »

xsive skrev: 03 dec 2023 23:35 INCH finns det många åsikter och tankar om.
Skrev en längre tråd om min på det numera insomnade gamla forumet
https://swedishsurvivalist.egetforum.se ... 11520.html?
Den är något reviderad sen dess. Fortfarande Norröna säcken men vikten nu runt 19kg totalt
Vad hamnar du på i vikt och har du testat gå med den längre sträcka?
Denna tråd nedan är en där det snackats om ämnet
viewtopic.php?p=28170#p28170
Det är ohyggligt lätt att bli lite för ivrigt och packa en massa skit som man inte behöver…
Tack för länk ska ögna igenom sen!
Jo fruktansvärt lätt att bli ivrig och ta med massor med extra grejer har jag märkt.
Förutsättningen för att allt på min lista ska med är ju att två vuxna bär och dessutom puttar på en barnvagn som är lastad också så då känns det mer realistiskt... ej provat o väga ännu (ingen våg).

Men frågan är vad är överflödigt haha? :)
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: INCH/BOB för familjen

Inlägg av bastard »

man provar sig fram, man kan även läsa om andras erfarenheter så man slipper prova alla varianter

men behöver anpassa det man gör till sina egna förutsättningar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: INCH/BOB för familjen

Inlägg av deadrabbit »

Välkommen hit. Ett spännande ämne definitivt att prata om, gedigen kit list också. Jag har inga fler tips men skulle också säga prova att gå en gång. Väg även hela eller delar av kitet. Själv gjorde jag just detta gick med BOB väska med barnvagn plus barn hemifrån till BOL. För att se att man orkar, har rätt saker med sig och att vägen är framkomlig.
Återfinns här pröva scenarios. viewtopic.php?p=18190&hilit=Bob+barnvagn#p18190
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: INCH/BOB för familjen

Inlägg av Ursus »

Kan bistå med konstruktiv kritik, men vill först gärna veta vad det mest definierade syftet är med detta kit? :)

Färdas mellan punkt A och B, såsom till en på förhand säkrad plats? Fly landet såsom att migrera? "Leva i skogen" tills krisen är över?

Det är svårt att göra ett kit som täcker allt. Om det primära syftet är färd till er BOL släpar ni på mycket onödig vikt som gör allt tyngre och långsammare.
Om det är meningen att kunna fungera som seriös INCH så behövs mycket mer.

Transportmedel utöver apostlahästarna?
gbgprepper
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 dec 2023 19:02

Re: INCH/BOB för familjen

Inlägg av gbgprepper »

deadrabbit skrev: 06 dec 2023 07:49 Välkommen hit. Ett spännande ämne definitivt att prata om, gedigen kit list också. Jag har inga fler tips men skulle också säga prova att gå en gång. Väg även hela eller delar av kitet. Själv gjorde jag just detta gick med BOB väska med barnvagn plus barn hemifrån till BOL. För att se att man orkar, har rätt saker med sig och att vägen är framkomlig.
Återfinns här pröva scenarios. viewtopic.php?p=18190&hilit=Bob+barnvagn#p18190
Tack deadrabbit!
Ska absolut prova när motivation från respektive finns, kul med någon som seriöst prövat en bug out barnvagn! Fördelen tänker jag mig är att man delar upp på två personer samt en barnvagn.
Frågan är ju om man under perfekta omständigheter kan köra den på asfalt eller måste hitta på lösningar efter vägen för att få fram utrsutningen?
gbgprepper
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 dec 2023 19:02

Re: INCH/BOB för familjen

Inlägg av gbgprepper »

Ursus skrev: 06 dec 2023 09:32 Kan bistå med konstruktiv kritik, men vill först gärna veta vad det mest definierade syftet är med detta kit? :)

Färdas mellan punkt A och B, såsom till en på förhand säkrad plats? Fly landet såsom att migrera? "Leva i skogen" tills krisen är över?

Det är svårt att göra ett kit som täcker allt. Om det primära syftet är färd till er BOL släpar ni på mycket onödig vikt som gör allt tyngre och långsammare.
Om det är meningen att kunna fungera som seriös INCH så behövs mycket mer.

Transportmedel utöver apostlahästarna?
Problematiska men bra frågor du ställer.

Initiala syftet om jag kan köra vagnen efter bra underlag är ju såklart punkt A till B, alltså till BOL. Där pratar vi max 2 nätter i tält, alltså eventuell överlast men det mesta värt att släpa med lite möda antar jag? Vi är ju ändå två stycken samt en vagn.
Syftet och målet är ju såklart att ha en någorlunda bra start om jag måste dra åt andra hållet än BOL och alltså fungera som något mellanting mellan INCH och BOB.
Kan jag då fråga såhär: Vad ska jag ta bort från en BOB och vad ska jag prioritera i en INCH?

Väldigt bra och lärorik youtube-kanal du har förvörigt, följt den ett tag nu!
Ursus

Re: INCH/BOB för familjen

Inlägg av Ursus »

gbgprepper skrev: 08 dec 2023 23:27 Kan jag då fråga såhär: Vad ska jag ta bort från en BOB och vad ska jag prioritera i en INCH?
Då kör vi! :)

Att ta bort från en BOB, med motivation (Ursus åsikter, inte nödvändigtvis passande för alla)

tandborste, tandkräm, plackers, resorb,

Under en så pass kort operation som en "bug-out" känns inte något av detta nödvändigt. Om tänderna är i gott skick klarar man sig i ett par dagar. Resorb blir nog overkill om man inte svettas hemskt och äter normalt.

vattenreningstabletter. Något självklart jag glömt?


Tabletter är bra reserv, men skulle rekommendera ett vattenfilter istället (ser att du har lifestraw nedan, men återkommer till det)

liten portabel solcellsladdare sommartid.

Känns något overkill för bug out

SAS survival guide

Enligt mig utdaterad och för mycket felaktigheter, samt svårt att se att det blir tid över till läsande under bug out. Jakten på den "perfekta" överlevnadsboken fortsätter, dock, så kan inte rekommendera reserv ännu. Böcker tar mycket plats och är tunga, relativt.

swiss army knife, multiverktyg,

Skulle endast välja en av dessa (antar att det senare är typ Leatherman?), annars onödig redundans för bug out

gerber yxa med liten tillhörande såg,

Spontant ger namnet Gerber mig kalla kårar, men denna kombo kan vara bra om kvaliteten är god. I din del av landet, samt med tält, sovsäckar, etc. med dig, känns det dock något onödigt för specifikt bug out.

lifestraw

Bra för mer "vildmarkiga" situationer, men i och med att du kommer att vistas i ganska bebyggda trakter skulle jag starkt rekommendera något som tar virus, typ Grayl Geopress. Eller något med större kapacitet eftersom ni är en hel familj

gorillatejp, ståltråd, litet fiskekit, alluminiumfolie, några spikar, buntband,

Inte riktigt nödvändigt för bug out. Tejpen må ha värde för reparation, men kanske ta med en lite mindre mängd tejpat runt ett gammalt kort? En rulle är ganska maffig!

Reperationskit för tält, extra skosnöre, superlim, ryggsäckspänne reserv, laglappar för skor och kläder.

Borde förläggas i BOL istället om bug out är aktuellt. Skosnören kan göras av paracord.

blå band rätter

Hu! :lol: Hemska minnen från lumpen dök upp! Men visst går de att trycka ned.

Jag kommer att ha ett litet gaskök och sambon kommer att ha ett trangia mini med spritbränsle, då det ökar chanserna för att kunna komma över ytterligare bränsle att ha två olika alternativ. Blir det för tungt tas endast gaskök med.

Knepigt... Skulle nog endast välja ett av dem, men egentligen inte någon av dem. Kanske behövs ändå något större eftersom ni är en hel familj?
För min helt egna del skulle jag nog ha ett kokkärl som kan hängas över eld, med en luffarspis som drivs av ved och som kan ta Esbit- eller Fire Dragon-tabletter. Finns risk att en sån anordning blir tyngre, men tror inte det. För ren bug out skulle tabletterna nyttjas först, blir det längre till BOL än befarat tar eld över. Bränsle för en hel familj blir snabbt en stor klump i packningen, särskilt om kokning är enda lösningen att rena vatten.

INCH fortsätter i nytt inlägg, kommer lite senare.
Ursus

Re: INCH/BOB för familjen

Inlägg av Ursus »

En INCH för mig är något som involverar att leva utanför all civilisation under en längre period. En BOB skulle räcka om man tänker fly som migrant till ett civiliserat land, för där finns någorlunda bekvämligheter tillgängliga om nationen i fråga är någorlunda förberett.

Ett sådant INCH-scenario är dock utifrån min erfarenhet lite av en romantisering. Jag har intresserats av vildmarksöverlevnad i varierande former sedan 10-11-års-åldern, och de senaste tio åren verkligt på hardcore nivå. Jag skulle inte säga att det är rimligt att ge sig ut och försöka klara sig någon längre tid i Norden, allra minst höst och vinter, men om man spekulerar skulle jag ta med följande större saker (mindre, personliga prylar lär vara upp till var och ens behov):

En större matreserv av basvaror


Norden har ett kärvt klimat, och kolhydratbärande vilda växter är inte vanliga, samt inte tillgängliga året runt. Fem kilo ris, fem kilo havrebryn, en viss mängd torkade bönor, salt, socker och kryddor kan göra livet lättare som både komplement och nödföda. Salt må dessutom nyttjas för matkonservering. Någon mångsidig matolja, typ oliv, får följa med.

Conibear- eller Belislefällor, samt fiskenät

Medhavd föda kommer förr eller senare ta slut. Ståltråd som snara kan bli väldigt manglat om djuret är stort nog, räkna inte med mer än ett djur per snara. Slag/saxfällor av denna typ håller en livstid och tar det mesta i viltväg, utom högvilt. Mindre vilt dödas genom bruten ryggrad eller kvävning, större fastnar. Kräver inte heller något jaktgeni: Ställ dem efter viltstigar i flaskhalsar, eller utanför hålor.

Ett hemmagjort fiskenät är lättare att repa med medhavd tråd än ett fabriksnät. Enklare sätt att skaffa fisk lär inte finnas.

Hagelgevär inkl chokeset, slugpipa och varierande uppsättning ammunition

Ett enkelt hagelvapen har nackdelarna att räckvidden är kort även med full choke, och ammunitionen är skrymmande. Det är dock enkelt, driftsäkert, kan dock ta allt nu existerande vilt i norden, inklusive högvilt, på rätt avstånd och med rätt ammunition (00 Buckshot Magnum eller slug). Ned till US 7 Birdshot och man har möjlighet att ta även mindre djur och fågel.

.22a är jag helt med på, och tycker det är ett bra val som extrabössa. För egen del hade jag velat ha något mycket kompakt, mekaniskt enkelt, och lättviktigt, typ som denna takedown:

https://www.youtube.com/watch?v=chgVQVNCTAM

Har sökt med ljus och lykta, men i Sverige lär dock någon byråkrat neka på grund av godtycklig orsak. Skulle vara geschwint redan idag under jaktsäsongen med en lätt och smidig bössa likt denna.

Tält av kåtamodell, renskinn, myggnät, och världens största jävla sovsäck

Gott om utrymme samt ståplats kommer att vara uppskattat vid längre situation, varför kåta är A och O. Om man hade kunnat klämma med en kamin hade det varit fabulöst, men det skulle dra upp vikten rejält. Stor nog för att få in all utrustning och mer därtill.

Behöver inte vara dyrt. Byggde en egen kåta av presenningar får några år sedan för någon hundring som insats. Jobbar ännu på att bli av med prasslet i vind, dock.

Renskinn på risbädd är oslagbart. Myggnät är ett absolut måste. Något rejält sovsäckssystem, såsom det kanadensiska militära dubbelsäckssystemet med två dunsäckar, en flanellinnersäck, samt löstagbar huva är guld (eftersom jag har en just sådan uppsättning!)


Stor yxa och stor bågsåg, samt smidig spade och och bra bryne.

Om det verkligen handlar om överlevnad vill jag inte ha något mindre än en fullstor, tung yxa, typ infanteriyxa, för konstruktion och vedprocessering. Största möjliga bågsåg plus ett extrablad eller två är ett väl värt komplement. Spade gräver latriner och andra behövliga projekt, såsom gropar för förvaring av mat. Yxa och såg kommer att få jobba, lämpligt bryne av plankbit och varierande grader av våtslippapper skulle få följa med.

Starka fryspåsar och minst en rejält stor torrsäck

För matförvaring, hygien och annat; för att mat skall kunna förvaras skall de dubbelpackas i plastpåsar och grävas ned i snö, under jord, eller läggas i ett vattendrag som inte fryser igen. Torrsäck kan nyttjas till att bära vatten eller tvätta.

Större kokkärl samt eventuellt stekpanna

Någon större kittel, typ 4-5 liter, vore bra för utökad matlagning samt andra bestyr som kräver varmt eller kokande vatten. Aluminium är helt OK och håller ned vikten, typ Trangias. En bra stekpanna gör livet en aning godare och mer varierat.

Solpaneler i smidigt format, samt multiradio

Av naturliga skäl, men det hade du redan skrivit.
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"