Hemlig dataavläsning, hur då?

Prepping av digital information såsom e-böcker, mjukvara, kartor och skydd av informationen.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2851
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Marie »

Okej.. då får föreningarna vara utan bidrag från mig om de inte tar kontanter eller kort eller banköverföring. :mrgreen:

3G håller de redan på att demontera.. 2G kommer vara kvar tills dess att alla styr o regler samt larm uppgraderats till 4 eller 5G.. Så även om det teoretiskt är sagt att 2G ska ner 2025, så kommer det förlängas om inte alla system uppgraderats till dess.

Men det finns nya dumtelefoner med 4G och 5G.. Cat är ett märke.. Nokia, Doro är några fler..
Så det blir ny dumtelefon för mig nästa år. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Tank »

Jag håller med. Dock om telefonen från början är öppen eller infekterad så är det svårt att göra mycket åt det.
Som det är idag vet ju luren var den har varit, vilka appar som har använts och när etc. Svårt att verkligen skydda sig om man vill ha full kontroll.

Men, idag finns det inte många riktigt bra andra snabba sätt.
Som jag ser det är det krypterade appar och täcktabell som gäller om du vill hålla borta nyfikna. Eller eget separat krypto på offline enhet.

Eller, vänd på det. Om du kör helt öppet och som alla andra.
När du verkligen måste försvinna har du en dummfån och låter den andra ligga kvar sändandes... Då har du ett litet försprång. :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 618
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Kardinal »

Parabellum skrev: 06 dec 2023 18:10 Förstår oron inför det som händer.
Men varför oroas man för det?
Gör jag något olagligt skall jag lagföras för det.
Trivs man inte med landet och dess lagar, finns där andra länder.
Misstänker att oron kommer ifrån att man ser myndigheter missbruka sina uppdrag och lägga sin tid på att lagföra "vanligt" folk.
För att komma åt det måste det politiska styret ge "rätt" förordningar/ styrdokument.
Tekniken har kommit för att stanna och kommer användas för att få ordning på samhället och det behövs verkligen.
Det gäller att rannsaka sig och göra rätt val för Sverige, inte sig själv, då detta är en av de stora anledningarna till varför detta kommer användas.
Hade medborgarna i Sverige inte utfört skjutningar och bombningar, skulle där inte funnits något stöd alls för hemlig dataavläsning.
Prepping är på inget sätt olagligt, bara lite kufigt. :D
Listan kan göras oändlig över de tillfällen staten missbrukat den här typen av redskap. Detta har inte bara lett till åtal, utan informationen har använts för andra syften - som att neka folk anställningar eller säkerhetsklassningar (medlemskap i SD är ett sådant exempel). Därutöver är som bekant juridik en bedömningssport. Lägg till en ökad korruption där poliser ljuger eller till och med planterar bevis så är det lätt att se en situation där polisen hävdar misstanke om allvarlig brottslighet för att utföra hemliga tvångsmedel för att leta bevis för triviala brott, exempelvis om du gjort dig ovän med fel polis. De påstår att du är inblandad i grov narkotikahandel, för att hitta andra överträdelser att åtala för - som att du nämnt "gråben" i ett telefonsamtal, att du sa till din kollega att sätta restaurangbesöket med frugan på representationskontot eller att du berättade för polaren över Signal att du alltid har yxa i bilen vintertid. För till skillnad från USA har vi fri bevisprövning i Sverige.

Sammantaget så; Nej, polisen ska inte ges redskap som ökar risken för att de jagar triviala brott med kraftfulla verktyg utan mycket tydliga ramar. Först måste fri bevisprövning avskaffas i dessa fall, sen måste man införa hårda konsekvenser mot missbruk och tjänstefel - något som saknas idag. Vanligt folk ska inte drabbas av decennier av politiska misslyckandes som nu måste "rättas till" med bred tillämpning av totalitära maktmedel
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av maskros »

Dessutom, hur säkert förvarade spaningsresultaten än är så läcker sånt, information har en stark tendens att läcka - genom olyckor eller illvilja. Som Kardinal beskrev, det kan ju vara småförseelser, det kan även vara omoraliska men ej olagliga saker man gjort eller gör och den informationen hamnar i händerna på såna som vill få fördelar av att känna till det. Typ utpressare eller ryssen.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av bastard »

räcker med media mot offentliga personer
som råkat köpa fel saker som inte är pk
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Parabellum »

Kardinal skrev: 08 dec 2023 14:54
Parabellum skrev: 06 dec 2023 18:10 Förstår oron inför det som händer.
Men varför oroas man för det?
Gör jag något olagligt skall jag lagföras för det.
Trivs man inte med landet och dess lagar, finns där andra länder.
Misstänker att oron kommer ifrån att man ser myndigheter missbruka sina uppdrag och lägga sin tid på att lagföra "vanligt" folk.
För att komma åt det måste det politiska styret ge "rätt" förordningar/ styrdokument.
Tekniken har kommit för att stanna och kommer användas för att få ordning på samhället och det behövs verkligen.
Det gäller att rannsaka sig och göra rätt val för Sverige, inte sig själv, då detta är en av de stora anledningarna till varför detta kommer användas.
Hade medborgarna i Sverige inte utfört skjutningar och bombningar, skulle där inte funnits något stöd alls för hemlig dataavläsning.
Prepping är på inget sätt olagligt, bara lite kufigt. :D
Listan kan göras oändlig över de tillfällen staten missbrukat den här typen av redskap. Detta har inte bara lett till åtal, utan informationen har använts för andra syften - som att neka folk anställningar eller säkerhetsklassningar (medlemskap i SD är ett sådant exempel). Därutöver är som bekant juridik en bedömningssport. Lägg till en ökad korruption där poliser ljuger eller till och med planterar bevis så är det lätt att se en situation där polisen hävdar misstanke om allvarlig brottslighet för att utföra hemliga tvångsmedel för att leta bevis för triviala brott, exempelvis om du gjort dig ovän med fel polis. De påstår att du är inblandad i grov narkotikahandel, för att hitta andra överträdelser att åtala för - som att du nämnt "gråben" i ett telefonsamtal, att du sa till din kollega att sätta restaurangbesöket med frugan på representationskontot eller att du berättade för polaren över Signal att du alltid har yxa i bilen vintertid. För till skillnad från USA har vi fri bevisprövning i Sverige.

Sammantaget så; Nej, polisen ska inte ges redskap som ökar risken för att de jagar triviala brott med kraftfulla verktyg utan mycket tydliga ramar. Först måste fri bevisprövning avskaffas i dessa fall, sen måste man införa hårda konsekvenser mot missbruk och tjänstefel - något som saknas idag. Vanligt folk ska inte drabbas av decennier av politiska misslyckandes som nu måste "rättas till" med bred tillämpning av totalitära maktmedel
Jag är med på allt du skriver och håller med, men jag förstår också att kraftfulla medel måste till.
Att dessa nya och gamla medel måste regleras tydligare, är något som visats historiskt.
Tjänstemannaansvar är jag övertygad om är på väg in och hoppas på att detta kommer användas hårt och skoningslöst på nya och före detta sittande.
Lagrummet som redan finns skulle räckt långt om det används så som det var tänkt, och att det används tidigare.
Det vanliga folket drabbas varje dag av det politiska misslyckandet, de kan inte ens känna sig trygga på sina egna gator eller hem.
Detta är något bara ett parti är helt utan skuld till och ett fåtal medborgare. Nästa alla bär skuld till det som skett.
Något man kan tänka på och hålla i minnet, är något en rätt begåvad man sa och jag citerar:

"Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat".

Hur tänker du att man skall kunna komma tillrätta med med de bekymmer man har idag, om man inte tuffar till de medel man har till sitt förfogande?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Kråkfot »

Finns det något sätt att leta i sina egna telefoner/dator osv för trojaner, spionpogram och övrigt?
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2851
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Marie »

Kråkfot skrev: 11 dec 2023 12:49 Finns det något sätt att leta i sina egna telefoner/dator osv för trojaner, spionpogram och övrigt?
När det gäller telefoner så vet jag inte, Men de stora antivirus aktörerna har säkert lösningar för de oxå.
Dock är ju installerade program förebyggande.
att installera ett antivirus efter datorn är infekterad är i många fall fruktlösa då många malware/virus är designade att stänga av antivirus.. Det är därför zeroday malware är elakast då de smyger in osedda och stänger av antiviruset.

Windows datorer kan man scanna online, på så vis kan man komma åt vissa typer av virus o malware som inaktiverar datorns egna skydd.
Online scanning https://www.eset.com/se/home/online-scanner/ https://www.f-secure.com/se-sv/online-scanner

För Mac är det enbart installerade programlösningar (vad jag vet)

För linux. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
De som utvecklar linux är Rambo som tror att linux inte kan bli infekterat så det finns inga riktiga lösningar för antivirus skydd.
Det finns antivirus lösningar för server som kostar pengar.. Men för desktop är det bara ClamTK och den är ett skämt av det jag förstått...
Jag vet inte själv, men det sägs att den söker bara efter windows virus.. och man har den främst om man har ett windows/linux nätverk för att skydda windows enheterna.
och enligt Linux elitisterna/fanboys så kommer din Linux dator bli mer sårbar om du installerar ett antivirus skydd.

Så enda skyddet jag vet om till Linux är realtids monitorering av din dator, där du hela tiden har flera terminalfönster öppna (Då det saknas bra GUI's som vanligt till linux) för att övervaka diskaktivitet, CPU aktivitet och nätverksaktivitet. SSD diskar är din fiende då de skriver så fort att du med ögat inte hinner se det i terminalen då terminalen inte kan hinna med att ta upp alla små duttar, då "iotop" inte är konstruerat att fördröja det som kommer upp på skärmen, och lägger du in en 2sekunders fördröjning för att du ska hinna se med blotta ögat, så är den blind i 2sekunder där den inte ser korta disk skrivningar.
Enda sättet att se nätverksaktivitet ordentligt är med Wireshark... Nackdelen är att du ser inte vilket program/process som orsakar trafiken i wiresark.. och Grep kommandot i terminal för att fånga nätverkstrafik ä'r så kasst/klumpigt så att använda en sportbil att ploga en åker med är bättre.

Här behöver linux-världen skärpa sig på riktigt eller acceptera att det är ett hobby OS.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Stensture
Inlägg: 55
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Stensture »

Marie skrev: 11 dec 2023 17:00
Kråkfot skrev: 11 dec 2023 12:49 Finns det något sätt att leta i sina egna telefoner/dator osv för trojaner, spionpogram och övrigt?
När det gäller telefoner så vet jag inte, Men de stora antivirus aktörerna har säkert lösningar för de oxå.
Dock är ju installerade program förebyggande.
att installera ett antivirus efter datorn är infekterad är i många fall fruktlösa då många malware/virus är designade att stänga av antivirus.. Det är därför zeroday malware är elakast då de smyger in osedda och stänger av antiviruset.

Windows datorer kan man scanna online, på så vis kan man komma åt vissa typer av virus o malware som inaktiverar datorns egna skydd.
Online scanning https://www.eset.com/se/home/online-scanner/ https://www.f-secure.com/se-sv/online-scanner

För Mac är det enbart installerade programlösningar (vad jag vet)

För linux. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
De som utvecklar linux är Rambo som tror att linux inte kan bli infekterat så det finns inga riktiga lösningar för antivirus skydd.
Det finns antivirus lösningar för server som kostar pengar.. Men för desktop är det bara ClamTK och den är ett skämt av det jag förstått...
Jag vet inte själv, men det sägs att den söker bara efter windows virus.. och man har den främst om man har ett windows/linux nätverk för att skydda windows enheterna.
och enligt Linux elitisterna/fanboys så kommer din Linux dator bli mer sårbar om du installerar ett antivirus skydd.

Så enda skyddet jag vet om till Linux är realtids monitorering av din dator, där du hela tiden har flera terminalfönster öppna (Då det saknas bra GUI's som vanligt till linux) för att övervaka diskaktivitet, CPU aktivitet och nätverksaktivitet. SSD diskar är din fiende då de skriver så fort att du med ögat inte hinner se det i terminalen då terminalen inte kan hinna med att ta upp alla små duttar, då "iotop" inte är konstruerat att fördröja det som kommer upp på skärmen, och lägger du in en 2sekunders fördröjning för att du ska hinna se med blotta ögat, så är den blind i 2sekunder där den inte ser korta disk skrivningar.
Enda sättet att se nätverksaktivitet ordentligt är med Wireshark... Nackdelen är att du ser inte vilket program/process som orsakar trafiken i wiresark.. och Grep kommandot i terminal för att fånga nätverkstrafik ä'r så kasst/klumpigt så att använda en sportbil att ploga en åker med är bättre.

Här behöver linux-världen skärpa sig på riktigt eller acceptera att det är ett hobby OS.

Jag skulle säga att du inte koll här alls. Det finns utmärkta skydd för flera olika Linuxsystem och har funnits sådana i minst 10 år.

Givetvis för både för desktop och serverar. Eftersom just "antivirus" är ett förlegat koncept sedan länge så fokuserar de leverantörer som ligger i framkant sedan ett par år tillbaka på säkerthetslösningar för Linux på en modern EDR eller XDR lösning i kombination med skydd mot skadlig kod eller mot zero day sårbarheter eller/och mot tex nyligen kända sårbarheter. Det är branchstandard idag och inget konstigt alls.

Alla använder det inte men ett seriöst företag som jobbar aktivt med itsäkerhet gör detta.

Det går alldeles utmärkt att analysera nätverkstrafik på andra sätt än med Wireshark, och Wireshark går det enligt min mening endast att göra forensik på i efterhand när man redan vet om att enheten är hackad så det gör man inte direkt heller i daglig tal. Återigen är det en EDR eller XDRlösning som skall användas här.

Bara för att det inte finns gratis programvaror för hemmabruk till Linuxsystem så betyder det inte att de inte finns att skaffa av seriösa aktörer.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2851
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Marie »

Stensture skrev: 11 dec 2023 20:34 Jag skulle säga att du inte koll här alls. Det finns utmärkta skydd för flera olika Linuxsystem och har funnits sådana i minst 10 år.

Givetvis för både för desktop och serverar. Eftersom just "antivirus" är ett förlegat koncept sedan länge så fokuserar de leverantörer som ligger i framkant sedan ett par år tillbaka på säkerthetslösningar för Linux på en modern EDR eller XDR lösning i kombination med skydd mot skadlig kod eller mot zero day sårbarheter eller/och mot tex nyligen kända sårbarheter. Det är branchstandard idag och inget konstigt alls.

Alla använder det inte men ett seriöst företag som jobbar aktivt med itsäkerhet gör detta.

Det går alldeles utmärkt att analysera nätverkstrafik på andra sätt än med Wireshark, och Wireshark går det enligt min mening endast att göra forensik på i efterhand när man redan vet om att enheten är hackad så det gör man inte direkt heller i daglig tal. Återigen är det en EDR eller XDRlösning som skall användas här.

Bara för att det inte finns gratis programvaror för hemmabruk till Linuxsystem så betyder det inte att de inte finns att skaffa av seriösa aktörer.
Servrar vet jag att det finns lösningar för.. och sådana nätverk används andra sätt att monitorera vad som händer.
Men hemmabruk för en dator.. ClamTK är den enda jag känner till

Men posta gärna länkar till de som säljer antivirus programvara eller XDR, EDR för linux desktop för hemmabruk till en enhet. Som är under 500kr/år.
För jag är intresserad.
Enda skyddet jag hade var min server som hade mjukvara att övervaka nätverket.. Men den servern är för omodern, så jag har tagit den ut bruk då nyare OS o containers fick den att gå på knäna..
Så min laptop jag använder nu är ensam, har bara ClamTK, wireshark, iotop som skydd.. Så råkar jag göra något dumt, så är det bara hoppas på att jag upptäcker det i tid och att det inte är keyloggers eller liknande. Jag har backup som skydd för ransomware, men det är lika illa om lösenord och bankuppgifter kommer på vift.. Bara ett realtids skydd o bra brandvägg kan skydda mot det.
Min desktop är avstängd för att spara el, så den kan inte agera på-låtsas-server
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Digital prepping"