Hemlig dataavläsning, hur då?

Prepping av digital information såsom e-böcker, mjukvara, kartor och skydd av informationen.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av maskros »

https://www.aktuellsakerhet.se/hemlig-d ... -aklagare/

Så polisen kan gå in och lyssna samt läsa i skurkarnas telefoner innan skurkarna vet att de är misstänkta.

Jag undrar hur det går till.

Måste polisen ha fysisk tillgång till telefonen för att installera något eller kan de skicka med utvald egen programvara när telefonen uppdateras, när appar laddas ned eller hur går det till? Finns det redan bakdörrar i telefonerna som polisen får tillgång till eller vad? Nån som har koll?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Kardinal »

Slava Ukraini!
Ursus

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Ursus »

Det är bara att räkna med att vi alla redan är eller kommer att vara avlyssnade via telefoner och andra apparater, överallt. När AI-analys tas i bruk i stor skala kräver det inte ens mänsklig insats för att larma eller vidta andra åtgärder - om vi inte redan är där.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Parabellum »

Förstår oron inför det som händer.
Men varför oroas man för det?
Gör jag något olagligt skall jag lagföras för det.
Trivs man inte med landet och dess lagar, finns där andra länder.
Misstänker att oron kommer ifrån att man ser myndigheter missbruka sina uppdrag och lägga sin tid på att lagföra "vanligt" folk.
För att komma åt det måste det politiska styret ge "rätt" förordningar/ styrdokument.
Tekniken har kommit för att stanna och kommer användas för att få ordning på samhället och det behövs verkligen.
Det gäller att rannsaka sig och göra rätt val för Sverige, inte sig själv, då detta är en av de stora anledningarna till varför detta kommer användas.
Hade medborgarna i Sverige inte utfört skjutningar och bombningar, skulle där inte funnits något stöd alls för hemlig dataavläsning.
Prepping är på inget sätt olagligt, bara lite kufigt. :D
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Marie »

Bara ut på tradera och köpa gamla dumtelefoner från 00-talet.. De är för omoderna för att infektera med Pegasus etc..

Sedan har de kunnat avlyssna telefoner sedan jag vet inte när.. Telefonens uppkomst på 1800talet..

Ska man vara kriminell så är väl första regeln.. Prata bara öga mot öga på platser där man vet att man inte kan avlyssnas, och med bakgrundsljud så att parabolmikrofoner och lasermikrofoner inte fungerar.
Men det är nog tur att de kriminella inte är smarta nog att inse den enkla grundregeln, för annars skulle polisen aldrig lyckas få fast dem. :lol:

Det skulle vara kul att utmana polisen med en fiktiv kriminell grej för att bevisa hur enkelt det är att komma undan, om man har ett tresiffrigt IQ och bara tänker till som kriminell. :bandit:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av maskros »

Kollat lite själv.

Verkar som att för att få in grejer som knäcker t.ex. Signal finns det i princip två metoder:
- Fysisk tillgång till telefonen.
- Att innehavaren laddar ned något. Det gör de flesta. Vet inte om det räcker att enbart ladda ned förväntade grejer från kända platser för att skydda sig.

Jag förstår vad du menar Marie, jag är bara nyfiken på hur det går till. Signal betraktar jag som det säkraste näst öga mot öga.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 06 dec 2023 19:12 Kollat lite själv.

Verkar som att för att få in grejer som knäcker t.ex. Signal finns det i princip två metoder:
- Fysisk tillgång till telefonen.
- Att innehavaren laddar ned något. Det gör de flesta. Vet inte om det räcker att enbart ladda ned förväntade grejer från kända platser för att skydda sig.

Jag förstår vad du menar Marie, jag är bara nyfiken på hur det går till. Signal betraktar jag som det säkraste näst öga mot öga.
Jag vet inte riktigt hur de gör... Men om man tittar på malware genom tiderna, så har ju det spridits via Bluetooth och nätverk(wifi).. Skadlig kod i hemsidor... Infekterade DNS paket, email osv osv.. Sedan har du sårbarheter i operativsystemen som de inte patchar på grund av att NSA då får tillgång till "bakdörrar" (eternal-blue) ett praktexempel.. Det uppdagades enbart för att deras verktyg läckte ut på nätet... Men jag kan gissa att det finns liknande sårbarheter i routrar, IoT devices och operativsystem..
EDIT: Här har du en video som förklarar detta med infekterade DNS paket: https://www.youtube.com/watch?v=slNe6z9gFv0


Men som jag sa, jag vet inte hur de gör, men sätten är många.
äldre dumtelefon och open source programvara/OS för routrar och datorer och sätt smart-TV'n i offline läge om den har web kamera och röst styrning.

Jag skulle inte lita på signal.. Har de infekterat enheten, så tar de informationen innan den kodas i signal. (skärm,key,voice-loggers) eller i värsta fall real time.
Så skulle jag hålla på med kriminell aktivitet så skulle jag nog hålla det öga mot öga konversationer om det är saker som ger hårdare straff än 10 dagsböter... Lika så skriv aldrig ner saker på papper eller data dokument även om det är hårt krypterat, då det går som förberedelse till brott och är i sig straffbart.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av bastard »

har haft full koll på mig från polisen i jobbärenden, och jag är ren

men avskyr 1984 statusen på allt

stora problemet ser jag som konflikten mellan
utan modern mobiltelefon kan du inte leva ett normalt liv
alla, inte bara polisen vill ha koll på vad du gör

och det som samlas in om dig, kommer aldrig försvinna

lär bli värre med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 06 dec 2023 21:00 har haft full koll på mig från polisen i jobbärenden, och jag är ren

men avskyr 1984 statusen på allt

stora problemet ser jag som konflikten mellan
utan modern mobiltelefon kan du inte leva ett normalt liv
alla, inte bara polisen vill ha koll på vad du gör

och det som samlas in om dig, kommer aldrig försvinna

lär bli värre med
Varför kan man inte leva ett normalt liv utan en smart telefon?
Jag ser det mer som vilhöver behov, då jag kan göra alla smart/e-tjänst ärenden på en dator.

Jag har bett alla omkring mig som påstår att man måste ha en smarttelefon försöka övertyga mig, vad är det jag går miste om som jag inte kan uträtta på en dator och som på riktigt behövs..

Så försök övertyga mig, Varför måste jag skaffa en smart telefon? :mrgreen: :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av maskros »

Marie skrev: 06 dec 2023 21:11 Så försök övertyga mig, Varför måste jag skaffa en smart telefon? :mrgreen: :up:
För att det är galet bekvämt! :notme:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Digital prepping"