Hemlig dataavläsning, hur då?

Prepping av digital information såsom e-böcker, mjukvara, kartor och skydd av informationen.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10718
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av bastard »

swish, på flera ställen är det numera ända betalningsformen
några specialappar som inte finns till datorer
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 06 dec 2023 21:25
Marie skrev: 06 dec 2023 21:11 Så försök övertyga mig, Varför måste jag skaffa en smart telefon? :mrgreen: :up:
För att det är galet bekvämt! :notme:
*haha*.. klassiskt villhöver. :lol: :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2526
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 06 dec 2023 21:11 Så försök övertyga mig, Varför måste jag skaffa en smart telefon? :mrgreen: :up:
Jag ville VERKLIGEN inte ha någon och höll ut nästan längst på jobbet med dumnalle.
När den till slut var tvungen att bytas fick jag inte välja annat än smart.
Släpade två mobiler ganska länge efter det (en privat dum) men tröttnade till slut på det.
Att gå tillbaka till bara dumfån nu skulle kännas svårt
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 07 dec 2023 00:37
Marie skrev: 06 dec 2023 21:11 Så försök övertyga mig, Varför måste jag skaffa en smart telefon? :mrgreen: :up:
Jag ville VERKLIGEN inte ha någon och höll ut nästan längst på jobbet med dumnalle.
När den till slut var tvungen att bytas fick jag inte välja annat än smart.
Släpade två mobiler ganska länge efter det (en privat dum) men tröttnade till slut på det.
Att gå tillbaka till bara dumfån nu skulle kännas svårt
Jobb telefon, ja då hade jag lämnat den i lådan/skåpet när jag går hem och sedan tagit den på morgonen därpå :-)
Jag hade inte släpat med den hem. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 618
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Kardinal »

Fast en dumtelefon har ju inte ens krypterade appar som tillval, så det är knappast säkrare. Möjligen kan man använda burners, men att som laglydig men obstinat medborgare behövs kasta bort telefoner med jämna mellanrum känns överdrivet.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2526
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 07 dec 2023 00:59 Jobb telefon, ja då hade jag lämnat den i lådan/skåpet när jag går hem och sedan tagit den på morgonen därpå :-)
Jag hade inte släpat med den hem. :lol:
Beror nog lite på vilken typ av jobb man har.
Har hotat med dumpa nallen utanför arbetstid men förväntningarna i den typ av jobb är att man tyvärr alltid är någorlunda tillgänglig.
Förkastligt såklart när det gäller att skilja på jobb och fritid men är många som har det så. Jag har "alltid" haft det så och är ok med det
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3020
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av maskros »

Kardinal skrev: 07 dec 2023 09:11 Fast en dumtelefon har ju inte ens krypterade appar som tillval, så det är knappast säkrare. Möjligen kan man använda burners, men att som laglydig men obstinat medborgare behövs kasta bort telefoner med jämna mellanrum känns överdrivet.
Som laglydig medborgare är det inte heller trivialt att komma över SIM-kort att använda med sin korttidstelefon. Visst har man kontakter så finns det målvakter men saknar man såna kontakter så. :?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mango
Inlägg: 394
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av mango »

bastard skrev: 06 dec 2023 21:43 swish, på flera ställen är det numera ända betalningsformen
några specialappar som inte finns till datorer
Jag har klarat mig hittills utan swish, som folk f ö inte verkar ha några som helst reservationer mot, gällande digitala fotspår och meta-data generellt.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 06 dec 2023 21:43 swish, på flera ställen är det numera ända betalningsformen
några specialappar som inte finns till datorer
Okej, jag har inte träffat på något ställe där swish är enda betalningsformen.
Där emot på Federal piercing tar de enbart kontanter, så där får man gå till bankomaten mitt emot om man bara har kortet med sig.. och man får handskrivna kvitton, så inget digitalt kassa system.
Jag undrar hur mycket de kör svart på det bygget. :lol: :lol: :lol: :lol:
Eller kan det vara preppers som driver stället, som inväntar banksystemet ska hackas. (:) :lol:
Specialappar vet jag inte om några som kan vara så viktiga om de inte finns till dator.



Kardinal skrev: 07 dec 2023 09:11 Fast en dumtelefon har ju inte ens krypterade appar som tillval, så det är knappast säkrare. Möjligen kan man använda burners, men att som laglydig men obstinat medborgare behövs kasta bort telefoner med jämna mellanrum känns överdrivet.
Nopp det kan man inte. Men de är säkrare i den månen att du behöver inte oroa dig för malware/virus o den biten.
Sedan ska man inte föra hysch-hysch konversationer över telefoner..
Jag är inte så orolig för om de utför avlyssning på min telefon.. de blir nog mest uttråkade om de skulle lyssna in. :lol: :lol:



xsive skrev: 07 dec 2023 10:50
Marie skrev: 07 dec 2023 00:59 Jobb telefon, ja då hade jag lämnat den i lådan/skåpet när jag går hem och sedan tagit den på morgonen därpå :-)
Jag hade inte släpat med den hem. :lol:
Beror nog lite på vilken typ av jobb man har.
Har hotat med dumpa nallen utanför arbetstid men förväntningarna i den typ av jobb är att man tyvärr alltid är någorlunda tillgänglig.
Förkastligt såklart när det gäller att skilja på jobb och fritid men är många som har det så. Jag har "alltid" haft det så och är ok med det
Sant.. sitter man på jour så behövs den ju dygnet runt.
Men övrigt så skulle jag göra klart från början att jag bär den under betald arbetstid och vill de nå mitt utanför arbetstid så får de ringa på mitt vanliga nummer.
Skulle inte arbetsgivaren godta det, så får han betala mig för de timmarna extra som han anser att jag ska vara nåbar.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10718
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hemlig dataavläsning, hur då?

Inlägg av bastard »

många föreningar och liknade som inte tar kontanter och inte kort, så swish

dumtelefonen har svårare att hackas, kan inte skicka ut din gps position då den inte har gps, inte heller kan den lyssna på vad du säger och skicka hem det
kan inte läcka telefonnummer inte heller data då din telefon då inte har något

dock, snart att 3g sedan 2g nätet nedsläckt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Digital prepping"