modern gengas

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

modern gengas

Inlägg av bastard »

https://www.atl.nu/han-tjanar-flis-pa-gengas

"Kim Gustafssons fasta elavtal gick ut i höstas. I stället för 40 öre per kilowatt handlade det plötsligt om helt andra summor för hans lantbruk utanför Vingåker. Med en årsförbrukning på 90 000 kWh gällde det att snabbt hitta en bra lösning för att säkra en mer ekonomisk lösning.

Valet blev en finsk gengaspanna. Med den räknar han med att 1 000 kubikmeter flis ska förvandlas till 330 000 kWh el och 850 000 kWh värme per år.

Värmen ska i ett första skede värma husen på gården samt torka flisen ner till en vattenhalt på 12 procent. I nästa skede kan det bli aktuellt att även värma upp grannens hus och eventuellt också ett ännu inte byggt växthus.


Något problem med att bli av med elen kommer det inte heller att bli. Kim Gustafsson är delägare i några hyresfastigheter. Så fort avtalet med den nuvarande elleverantören där går ut ska det bytas till en som bara tar några öre per kilowatt för att låta honom producera el på ett ställe och plocka ut den på ett annat.

– Det går inte med Vattenfall som jag har i dag, säger Kim Gustafsson.

Högt på önskelistan står också en elbil.

– I dag köper jag diesel till min bil för upp till 7 000 kronor i månaden. Det skulle jag slippa då.

En eldriven hjullastare skulle inte heller vara i vägen på gården, menar Kim Gustafsson. Den behövs bland annat för att flytta flisen från fickorna på baksidan av ladugården till flistorken bredvid det nybyggda pannhuset.

– Sedan kanske det kommer någon eldriven traktor på marknaden som kan vara intressant längre fram.

Ett batterilager kan det också bli, både för den egna gårdens behov och för att kunna skicka ut på elnätet när det känns rätt prismässigt.

Pannan är precis färdiginstallerad när Lantmannen är på besök. Kim Gustafsson väntar bara på besök av tillverkarens instruktörer för att lära sig alla funktioner. Sedan är det bara att trycka på knappen.

– När vi fått i gång den och det finns pengar över finns det många sätt att optimera den, säger Kim Gustafsson.

Totalt räknar han med att den nya pannan kommer att kosta omkring 2,5 miljoner kronor. I den summan ingår en ny tillbyggnad. Värmekulvertarna till gårdens hus fanns dock redan tack vare att en flispanna från början av 2000-talet stått för uppvärmningen innan.

– Den skulle vi vara tvungna att byta ut snart. Då la vi till för den ökade kostnaden för Volterpannan och uppgraderade till att tillverka el dessutom.

Det var inte givet från början att det skulle bli en gengaspanna.

– Vi tittade lite på både vind- och solkraft. Men problemet är att när det är kallt, mörkt och vindstilla är elpriset som högst. Det behöver vi inte vara oroliga för nu.

Andra leverantörer av gengaspannor fick också ett samtal.

– Fast de föll på att de hade väldigt långa leveranstider.

Till gården hgör cirka 65 hektar skog där granbarkborren härjat hårt senaste åren. Därför känns det enligt Kim Gustafsson naturligt att mer och mer gå över till ett blandbestånd där lövträden allt eftersom körs hem till gården för att bli flis.

Någon risk för att det inte ska finnas tillräckligt med skogsråvara på den egna gården ser inte Kim Gustafsson. Men möjligheten att till exempel erbjuda andra lantbrukare att röja diken.

– Det behöver inte kosta så mycket då jag kan räkna hem det genom att ta tillvara varenda kvist.

Skulle det vara så att tillflödet av flisbart material ändå sinar för Kim Gustafsson är det inte något problem:

– Med ett elpris på 40 öre per kilowatt blir det i princip break even om det måste köpas in.

Men tanken är att göra allt själv. Utom en sak.

– Flisningen lejer jag för. Det kommer hit en lastbil med flisaggregat som på några timmar fixar det som skulle ta mig flera veckor annars.

Det kostar några tusenlappar per gång. Men bara att skaffa utrustning som har bråkdelen av den kapaciteten som dessutom måste underhållas skulle handla om mer pengar, enligt Kim Gustafsson:

– Och jag slipper stå och mata den. Bara det är värt en del, för roligare kan man ha.

Då är det skojigare att fundera på vad som kan bli nästa steg:

– Jag skulle vilja satsa på seniorbostäder. Här finns marken, så det är inga problem. Skaffar jag en panna till kan jag erbjuda ett fast pris på värme och el oavsett vad som händer i omvärlden.

Till gården hör också en camping och uthyrningsstugor, både på fast mark och ett som flyter på sjön Tisnaren.

– Folk måste alltid äta, bo och sysselsätta sig med något när de är lediga. Jag är med på alla dessa delar. Nu kan jag snart också stå för den el de behöver för detta också. Det känns bra, för går det inte framåt står man bara still.


Volterpannan
Maxeffekt el: 40 kW.

Maxeffekt värme: 100 kW.

Bränslebehov vid full drift: 4,5 kubikmeter/dygn.

Bästa råvaror: Björk, tall, gran och asp.

Vikt: 4 500 kilo.

Bredd: 4 820 mm.

Höjd: 2 500 mm.

Så fungerar den:
1. Här brinner flisen med ett minimum av syretillförsel.

2. Här kyls gasen ner till 200 grader.

3. Här filtreras alla partiklar bort.

4. Här kyls gasen ner ännu ett steg till 60 grader och blandas med luft för att sedan driva den cyindriga gasmotorn som skickar ut el och värme.

"

kul att läsa, men en aningens dyrt,
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: modern gengas

Inlägg av maskros »

Man kunde önska att de tog fram en panna som var tiondelen så stor.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: modern gengas

Inlägg av bastard »

fick inte med en bit

"Gengas
Namnet är en förkortning för generatorgas. Den uppstår vid en ofullständig förbränning av trä. Huvudbeståndsdelarna är kolmonoxid, vätgas, metan och koldioxid. På grund av kolmonoxiden är den mycket giftig innan förbränning. Efter förbränning ligger halten under 0,3 procent.

Användes mycket under andra världskriget som fordonsbränsle.

Verkningsgraden är hög. Tester har visat att ett ton ved kan ersätta 385 liter bensin.

"

japp, en mindre med 10kw effekt på värme och 4kw el vore riktigt trevligt

problemen brukar vara att små saker får sämre verkningsgrad

men , något åt detta hållet till vore trevligt för en mindre by
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: modern gengas

Inlägg av Kråkfot »

Attans, ytterliggare en anledning att köpa en större gård(läs jag vill ha :oops: ).
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: modern gengas

Inlägg av Obstinat »

Som sagt hade effekten o framförallt prisbilden varit lite mer human så hade det varit av stort intresse ifrån min sida! Borde ju finnas de med lite knowhow som kan producera slika ting även i Sverige till ett anständigt pris. Med tanke på att det gick o fixa under Ww2 :notme:
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: modern gengas

Inlägg av Parabellum »

https://www.allpowerlabs.com/products/product-overview

Finns fler, mycket open-source.
De har funnits i många år, mycket erfarenhet.
Tonvis med material.
Hoppa med den vita kaninen! :D ;)
Skall man ha gengas behöver man kunna meka med.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: modern gengas

Inlägg av Parabellum »

Deras katalog: https://www.allpowerlabs.com/wp-content ... 6Small.pdf
Använd deras kontakt formulär och får reda på mer, de kanske har en anläggning i drift här i Sverige.
https://www.allpowerlabs.com/contact
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: modern gengas

Inlägg av Obstinat »

Kul! Chippers syftar de på flis? Undrar en som inte är anglofil :D Hann läsa att de inte bör köras mer än 8-16 timmar IOM asktömning o skötsel. Kanske inte så märkligt! Ett batteripack tillsammans med pannan vore ju mumma. Såg inga priser men kan säkerligen hittas på nätet.
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: modern gengas

Inlägg av Obstinat »

Undrar vars alla gamla gengaspannor tagit vägen efter kriget ww2? Troligtvis har de skrotats som så mkt annat under devisen ut med det gamla in med det nya.... Ungefär såsom man rev ned gamla fullt fungerande kakelugnar en gång i tiden...
Naturligtvis har väl ålder samt rost gjort sitt på gengaspannorna.

Offtopic men ett starkt minne för över 20 år sedan när jag tillsammans med en vän besökte en släkting till honom neråt Sävsjö.
Släktingen samlade på det mesta hade ladorna fulla med bra å ha saker :mrgreen: Gamla cobror bergborrmaskiner fanns det bla dussintals av. Ge mig sjuttsingen på att han hade något gammalt gengasaggregat liggandes där bland hyllorna :D .Men då var man ju yngre o än dummare så man inte förstod potentialen!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: modern gengas

Inlägg av bastard »

kollade på sista länken

1.2 kg biomassa per kwh
ger en verkningsgrad till el på ca 18-19%

och då vid 18 kw
vintertid vore 18 kw lagom för några hus
man får en del värme med

vore helt klart intressant om man var en 5-10 hushåll med gemensam, men mätning till varje, hushåll
en hel bunta solpaneler, större batteri
10 hushåll och 2 sådanna 18 kw gengaselverk
ha gemensam vedpanna med om det behövs
att ta en kvälls körning per 10 dagar vore helt ok
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"