Prata långt när SHTF, kommradio?

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av bastard »

https://www.hfsignals.com/

är ett allternativ, men dom börjar bli dyra och mer avancerade


dock, antenn och placering är lika viktigt här
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
shaithan1990
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 jan 2024 20:09

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av shaithan1990 »

så jag håller också på att kika på kommradio för SHTF situationer men handhållet och räckvidd i kuperad teräng ca 2mil för p2p kommunikation för samverkan mellan familjeenheter några tips?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av bastard »

går inte riktigt

man kommer ungefär så långt som man har fri sikt

räkneexempel, antenn 2m högt
roten ur 2 =1.41 *pi i km + lite till som är frekvensberoende + lika mycket till om den andra är ståendes med handapparat
räkna pi som 4 så är det rimligt på frekvenser för 27Mhz till 160 Mhz så mellan två personer ca 11km
lägre frekvenser fungerar lite bättre i kuperad terräng
men kräver motsvarande längre antenner
bra antenn för 27 Mhz är en kvartsvågsantenn på 2.7m
för 155 Mhz är samma antenntyp 0.48m

ska man komma längre på normalt sätt så får man antingen ha högre placerade antenner, eller mycket lägre frekvenser, med mycket större antenner

men 27Mhz, och antenn på 4m höjde ger 16 km
20 km gar antennhöjd 6m , vid plan mark
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
shaithan1990
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 jan 2024 20:09

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av shaithan1990 »

okay så runt milen borde alltså gå? någon rekomendation på handållen enhet man bör kika på?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av bastard »

milen funkar i skog
kör det ofta i jaktradio och det stämmer ganska väl med uträkningarna, att den som sitter i högt jakttorn kan få repetera vad den hör som dom på backen inte gör

beror lite på prisklass, men från budget beofang till icom
https://butik.limmared.nu/sv/1300-icom

kolla runt lite där
155 Mhz är en fri kanal
för rimlig räckvidd så behövs en skogsantenn med, fullängds kvartsvågsantenn, halvmetern för 155 Mhz
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
shaithan1990
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 jan 2024 20:09

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av shaithan1990 »

då jag inte vill kapa OC's tråd helt skulle du vara okay med att jag DMar dig med mina frågor?
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av Marie »

shaithan1990 skrev: 16 jan 2024 22:37 då jag inte vill kapa OC's tråd helt skulle du vara okay med att jag DMar dig med mina frågor?
Jag tror inte @maskros har några invändningar om att du spinner vidare i tråden. :mrgreen: :up:
så kör på... det blir ju bara mer informativ information för andra som läser tråden i framtiden. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
shaithan1990
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 jan 2024 20:09

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av shaithan1990 »

Marie skrev: 17 jan 2024 03:05
shaithan1990 skrev: 16 jan 2024 22:37 då jag inte vill kapa OC's tråd helt skulle du vara okay med att jag DMar dig med mina frågor?
Jag tror inte @maskros har några invändningar om att du spinner vidare i tråden. :mrgreen: :up:
så kör på... det blir ju bara mer informativ information för andra som läser tråden i framtiden. :D
Okay =) är helt ny i prepping så har därför många frågor =) men Höga frekenser=längre räckvid? eller är 27mhz längre räckvidd?
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av Marie »

shaithan1990 skrev: 17 jan 2024 04:48 Okay =) är helt ny i prepping så har därför många frågor =) men Höga frekenser=längre räckvid? eller är 27mhz längre räckvidd?
Jag var ny inom det för ett gäng år sedan oxå.. ;) så jag vet vad det innebär när man typ får en vägg av information framför sig, som man inte hade en aning om. :mrgreen: :lol:
Fundera på att skriv en liten press tråd i forumsdelen Forumisterna.. Kika på våra trådar vi har där.. så kan du stjäla lite inspiration. :mrgreen:

Tumregel är ju lägre frekvenser ju längre räckvidd,, antenner och uteffekt spelar roll oxå..
Sedan har olika frekvensband olika begränsningar som uteffekt och även antenner.

Dock finns det andra här inne som kan mer än mig och är radioamatörer så de är lite mer pålästa. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
shaithan1990
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 jan 2024 20:09

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av shaithan1990 »

Marie skrev: 17 jan 2024 06:17
shaithan1990 skrev: 17 jan 2024 04:48 Okay =) är helt ny i prepping så har därför många frågor =) men Höga frekenser=längre räckvid? eller är 27mhz längre räckvidd?
Jag var ny inom det för ett gäng år sedan oxå.. ;) så jag vet vad det innebär när man typ får en vägg av information framför sig, som man inte hade en aning om. :mrgreen: :lol:
Fundera på att skriv en liten press tråd i forumsdelen Forumisterna.. Kika på våra trådar vi har där.. så kan du stjäla lite inspiration. :mrgreen:

Tumregel är ju lägre frekvenser ju längre räckvidd,, antenner och uteffekt spelar roll oxå..
Sedan har olika frekvensband olika begränsningar som uteffekt och även antenner.

Dock finns det andra här inne som kan mer än mig och är radioamatörer så de är lite mer pålästa. :D
Uppskattar snabba och konkreta svar!
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"