Prata långt när SHTF, kommradio?

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av Marie »

shaithan1990 skrev: 20 jan 2024 03:26
bastard skrev: 19 jan 2024 07:02 glöm det i normalfall
en del jaktradio har digitala moder
men krypterad trafik är en helt annan nivå


skulle det vara illa läge så är en sak att pejla in en sändare går i realtid numer om någon är i närheten med rätt utrustning
röjer dig direkt

dels så är då krypterad trifik något som då drar till sig uppmärksamhet

i vårat jaktlag så är det mesta skitsnack, men ingen som lyssnar skulle kunna förstå var man pratar om, ex stenen där olle i bäcket sköt udda 14 taggaren på åttitalet

enkel kryptering som ingen löser
Absolut I normalläge så håller jag med då är något enklare och billigare att föredra, låt mig dra skägget ur brevlådan och förklara situationen lite bättre, jag bor i en långt söder belägen stockholmsförort och har en nära familjeenklav som jag har planerat att ta mig till om saker och ting skiter sig som bor ca 2mil norrom där jag förnuvarande befinner mig, och därifrån fortsätta till en BOL eller shelter in place beroende på hur situationen i deras område ser ut, så att kunna kommunicera med dem om tele nätet ligger nere eller är utstört även om det är från närmare håll än 2 mil skulle vara en enorm fördel i mina ögon jag har försökt titta på SSA's kartor på repetrar och sånt och det finns några i mitt område och ut mot dem vilket jag antar hjälper?
Kryptering..
Det finns som nämnt radios som har det o de kostar... Men det finns gratis lösningar.
Gratis men lite jobbig. Lär er latin.. extremt få kan prata latin.. och om någon kan några latinska ord, så kan de inte tolka er konversation iallafall. ;)
Gratis men kan kännas löjlig.. Tänk små barn som bjöja pjata.. De kan inte prata rent och de hittar på egna ord för saker o ting.. och typ inte en jävel förstår vad de menar förutom föräldrarna. :lol:

Om pengar inte är större hinder.
Skaffa satellit telefoner.. Räckvidd oslagbar.. Bara de med specialutrustning kan avlyssna.. och de finns även som krypterade om du har extra dollars.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
shaithan1990
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 jan 2024 20:09

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av shaithan1990 »

Marie skrev: 20 jan 2024 13:15
shaithan1990 skrev: 20 jan 2024 03:26
bastard skrev: 19 jan 2024 07:02 glöm det i normalfall
en del jaktradio har digitala moder
men krypterad trafik är en helt annan nivå


skulle det vara illa läge så är en sak att pejla in en sändare går i realtid numer om någon är i närheten med rätt utrustning
röjer dig direkt

dels så är då krypterad trifik något som då drar till sig uppmärksamhet

i vårat jaktlag så är det mesta skitsnack, men ingen som lyssnar skulle kunna förstå var man pratar om, ex stenen där olle i bäcket sköt udda 14 taggaren på åttitalet

enkel kryptering som ingen löser
Absolut I normalläge så håller jag med då är något enklare och billigare att föredra, låt mig dra skägget ur brevlådan och förklara situationen lite bättre, jag bor i en långt söder belägen stockholmsförort och har en nära familjeenklav som jag har planerat att ta mig till om saker och ting skiter sig som bor ca 2mil norrom där jag förnuvarande befinner mig, och därifrån fortsätta till en BOL eller shelter in place beroende på hur situationen i deras område ser ut, så att kunna kommunicera med dem om tele nätet ligger nere eller är utstört även om det är från närmare håll än 2 mil skulle vara en enorm fördel i mina ögon jag har försökt titta på SSA's kartor på repetrar och sånt och det finns några i mitt område och ut mot dem vilket jag antar hjälper?
Kryptering..
Det finns som nämnt radios som har det o de kostar... Men det finns gratis lösningar.
Gratis men lite jobbig. Lär er latin.. extremt få kan prata latin.. och om någon kan några latinska ord, så kan de inte tolka er konversation iallafall. ;)
Gratis men kan kännas löjlig.. Tänk små barn som bjöja pjata.. De kan inte prata rent och de hittar på egna ord för saker o ting.. och typ inte en jävel förstår vad de menar förutom föräldrarna. :lol:

Om pengar inte är större hinder.
Skaffa satellit telefoner.. Räckvidd oslagbar.. Bara de med specialutrustning kan avlyssna.. och de finns även som krypterade om du har extra dollars.
snabb kikade på satelit telefoner och de va ett big nope XD
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av bastard »

dom sakerna som funkar om man ska bort från hur långt man kan se horisonten
roten i höjd i meter gånger pi i km, ex 1.8m ger 4.2 km för höga frekvenser och liter mer får ex 27 Mhz

är
riktigt låga frekvenser
ex långvåg, runt 1 Mhz eller lägre
kräver stora antenner, hög effekt ,störningar

eller skip, under vissa omständigheter så kan man få skip, eller atmosfärstuds av radiovågor
ofta i frekvensområdena 1-30 Mhz, så kan man ibland nå till andra sidan jordklotet om det studsar mellan atmosfären och jordklotet några gånger
amatörradio är detta en av sakerna som är sporten att nyttja
oberäkneligt, men ändå vanligt förekommande
nackdel, där radiovågorna studsar ner är en bra bit bort
ex så på den gamla tiden då 27Mhz användes flitigt, innan internet
så störde folk från södra europa oss häruppe,lagom avstånd, många därnere hadde rf slutsteg i 100w eller 1000w klassen


finns ett specialfall av skip, nvis, som går ut på att skicka radiosignalen så rakt upp man kan
och då få kommunikation i området som är strax utanför synliga horisonten

dom båda sista sågs som antika dumheter när mobiltelefoner och internet kom på allvar

men, dom gamla kortvågsstationerna hos exempelvis ambassaderna i olika länder, har fått ett mycket ökad betydelse när man kom på att man inte kan lita på mobil och internet, och alla normala telefonförbindelser numera går över fiber , samsas med internet och lika sårbara

och nvis nyttjas av militären ofta numera, inte säker kommunikation, men det ända som ibland funkar mellan grupper som är bortanför horisonten utan att behöva lite på annan teknik som sateliter , internet och annat
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av Marie »

shaithan1990 skrev: 21 jan 2024 02:48 snabb kikade på satelit telefoner och de va ett big nope XD
:mrgreen: det var därför jag skrev OM pengar inte är större hinder. :lol:
Men du måste ju hålla med om att de är oslagbara. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 769
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av FCR2 »

Har mina 27 Mhz grejer i en låda och antenn på taket. Även om "alla" säger att det är en inaktuell frekvens så tänker jag inte kasta mina prylar. Att den skulle vara inaktuell verkar mest vara på bakgrund av att radioamatörer inte tycker det är roligt längre, lite hårddraget.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av Marie »

FCR2 skrev: 21 jan 2024 13:52 Har mina 27 Mhz grejer i en låda och antenn på taket. Även om "alla" säger att det är en inaktuell frekvens så tänker jag inte kasta mina prylar. Att den skulle vara inaktuell verkar mest vara på bakgrund av att radioamatörer inte tycker det är roligt längre, lite hårddraget.
Mina grejer kommer ryka.. jag har inte haft nytta av dem på 20år.. sista gången jag prata några korta gånger på 27MHz var nog 2014 tror jag.. eller 2013 i mobilriggen i jeepen när jag ofta åkte till stockholm... basantennen monterade jag ner 2004 tror jag... Så att behålla dem känns bara onödigt.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 769
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av FCR2 »

"bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha" så tänker jag.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av Marie »

FCR2 skrev: 21 jan 2024 14:27 "bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha" så tänker jag.
Sant.. Men jag har bara 80kvadrat lägenhet, så jag får "välja" lite mellan vad som är bra att ha o vad som ÄR bra att ha. :mrgreen: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 769
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av FCR2 »

Marie skrev: 21 jan 2024 14:39
FCR2 skrev: 21 jan 2024 14:27 "bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha" så tänker jag.
Sant.. Men jag har bara 80kvadrat lägenhet, så jag får "välja" lite mellan vad som är bra att ha o vad som ÄR bra att ha. :mrgreen: :lol: :lol:
:up: :up:
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 21 jan 2024 14:39 Sant.. Men jag har bara 80kvadrat lägenhet, så jag får "välja" lite mellan vad som är bra att ha o vad som ÄR bra att ha. :mrgreen: :lol: :lol:
Du behöver 1x2m för säng att sova i.
All annan yta är potentiell lagringsyta.
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"