Uppvärmning i dessa dyrtider

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Uppvärmning i dessa dyrtider

Inlägg av Obstinat »

I dagarna 3 har det ju varit humana elpriser. Uppvärmning hos mig består av l/l pump samt vedeldad köksspis. Fungerat bra trots temperaturer närmare -20. Visst så har det gått åt mkt ved samt att pumpen fått kämpa på! IOM att jag nyligen skaffat tibber så lät jag bli eldandet för några dagar o slösar på el nu när det är mer prisvärt. Kommer däremot elpriserna dra iväg hejdlöst igen för en längre period så är väl planen o stänga av halva huset o förlita mig på vedspisen i möjligaste mån. Problemet i mitt fall om det genomförs är att vvberedare samt inkommande vatten befinner sig i fel del av huset :-g

Hur har ni andra resonerat o tänkt om elpriserna sticker iväg hejdlöst...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Uppvärmning i dessa dyrtider

Inlägg av bastard »

vedpanna är primär värmekälla om det är kallt ute, så inga större problem
kamin funkar

är elen djävligt dyr skulle man kunna köra elverk och sälja för dom som har elavtal med försäljning

är elen djävligt dyr kan man fundera på dieselvärme
en liter diesel är nu ca 22kr ger 2.2 kr per kwh värme , är det kallt är verkningsgraden för värmepump inte så bra, man får kolla på respektive
men brytpunkt runt 4-6 kr kwh att gå från värmepump till dieselvärme

även gasol kan man fundera på för snabbvärme istället för elbjörn

har du saker som inte ska frysa sönder så sänk temperaturen på termostaten
legionella behöver man avdöda , över 50 grader, en timma per vecka
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Uppvärmning i dessa dyrtider

Inlägg av xsive »

Obstinat skrev: 18 dec 2023 21:08 Hur har ni andra resonerat o tänkt om elpriserna sticker iväg hejdlöst...
Biter ihop och klagar högljutt för ingen som vill lyssna men fortsätter nog ändå värma huset med el…

Luft/vatten och en L/L VP står för värmen och i södra Sverige funkar det då vi inte har många dagar med -10
Jag har månadspris på el så det lönar sig inte för mig att specifikt hålla igen dom dagar / timmar med högst pris.
En braskamin för att värma luften står väl på listan men just nu lite annat som går före

Alternativ uppvärmning finns. Dieselvärmare kopplat till det vattenburna systemet.
Gasolvärmare och fotogenkamin men dessa är tänkta om dom två hål i väggen slutar matas från nätet.
I started out with nothing, and still have most of it left
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Uppvärmning i dessa dyrtider

Inlägg av Tank »

xsive skrev: 19 dec 2023 07:39
Obstinat skrev: 18 dec 2023 21:08 Hur har ni andra resonerat o tänkt om elpriserna sticker iväg hejdlöst...
Biter ihop och klagar högljutt för ingen som vill lyssna men fortsätter nog ändå värma huset med el…

Luft/vatten och en L/L VP står för värmen och i södra Sverige funkar det då vi inte har många dagar med -10
Jag har månadspris på el så det lönar sig inte för mig att specifikt hålla igen dom dagar / timmar med högst pris.
En braskamin för att värma luften står väl på listan men just nu lite annat som går före

Alternativ uppvärmning finns. Dieselvärmare kopplat till det vattenburna systemet.
Gasolvärmare och fotogenkamin men dessa är tänkta om dom två hål i väggen slutar matas från nätet.
Hade varit intressant att koppla en dieselvärmare till det vattenburna :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: Uppvärmning i dessa dyrtider

Inlägg av Ursus »

Obstinat skrev: 18 dec 2023 21:08 Hur har ni andra resonerat o tänkt om elpriserna sticker iväg hejdlöst...
Tänker köra en Wim Hof om det blir oekonomiskt:

6581d1208e6a9329503008.jpg
6581d1208e6a9329503008.jpg (16.33 KiB) Visad 171 gånger

Embrace the cold!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Uppvärmning i dessa dyrtider

Inlägg av bastard »

bättre finska modellen, vedeldad sauna :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Uppvärmning i dessa dyrtider

Inlägg av Obstinat »

Om vi nu ponduspostelerar att el priset drar iväg mångfalt låt oss säga till 20-25 kr kWh/h. Egentligen som sker i detta nu med priser som drar iväg ifrån 20 öre till 350 öre för några veckor sedan. Kanske sc-FI i dagsläget men vad är det som inte gör om efterfrågan blir så stor att priserna rusar än högre?

Då blir det till att vakta vedhögen dygnet runt :D Lite haverier i kärnkraftverken här hemme köldrekord i Europa o snurrorna står stilla IOM kylan.... :-g

IOM egen sårbarhet förutom vedeldningen o inget vattenburen uppvärmning så består reserverna av lite gasol ink element fotogenvärmare o div sprit o gasolkök plus ett mindre elverk 230v. Belysning blir då framförallt fotogenlycktor samt stearinljus.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Uppvärmning i dessa dyrtider

Inlägg av bastard »

tror det är ett maxtak på 500 euro per MWh
inte hundra men var någonstans 50 kr kwh eller så

bara att komma över 10 kr kwh mer än en timma eller tre är riktigt illa

men kan komma att ske, väldigt kallt och vindstilla över hela europa och några kraftverk som inte pallade trycket

ved ved diesel är rimligt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Uppvärmning i dessa dyrtider

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 19 dec 2023 21:09 tror det är ett maxtak på 500 euro per MWh
inte hundra men var någonstans 50 kr kwh eller så
4000 euro/MWh eller ca 45kr/kWh är pristaket på Nordpool.
Men sen plus moms osv.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Uppvärmning i dessa dyrtider

Inlägg av bastard »

:up:

då vart jag i rätt härad åtminstånde
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"