Svenska Lottakårens "Sköt dig själv"-utbildning

Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Svenska Lottakårens "Sköt dig själv"-utbildning

Inlägg av Jakob »

https://www.svenskalottakaren.se/utbild ... -dig-sjalv
Kursen är öppen för både kvinnor och män. Inga förkunskaper krävs. Du behöver inte vara medlem i Svenska Lottakåren. Utbildningen är i första hand riktad mot personer som ej är medlem i en frivillig försvarsorganisation.
En grundläggande utbildning med information som gör att du kan börja tänka kring krisberedskap och hur jag själv kan förbereda mig för vissa situationer. Det är så enkelt att bara utgå från att samhället skall lösa allt. Men jag skall kunna klara mig själv en vecka.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: Svenska Lottakårens "Sköt dig själv"-utbildning

Inlägg av Ursus »

Åh fan! Visste inte ens att Lottakåren existerande längre, men där ser man :hm:
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Svenska Lottakårens "Sköt dig själv"-utbildning

Inlägg av Kardinal »

Har deltagit. De visste inte vad en tourniquet var.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Svenska Lottakårens "Sköt dig själv"-utbildning

Inlägg av maskros »

Kardinal skrev: 19 dec 2023 21:52 Har deltagit. De visste inte vad en tourniquet var.
Språkförbistring? "Avsnörande förband" används av en del. :?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Svenska Lottakårens "Sköt dig själv"-utbildning

Inlägg av Marie »

ett vanligt fenomen när man rör sig i samma grupper hela tiden, då blir det lätt fackspråk även till de som inte är utbildade.

Det var något jag tog lärdom av som lärarassistent, när eleverna inte kunde alla namn o förkortningar... så efter den erfarenheten 2010 så har jag försökt hålla mig till "svenska" så mycket jag kan i öppna forum, för att oinvigda ska förstå innehållet utan att sitta o slå på google var tredje ord. :D
Dock är det svårt ibland, då det inte finns bra "svenska" ord för det. :hm:

Senast påpeka jag det till min läkare nyligen.. "jag är ju bara IT utbildad, så jag kan inte latin och alla medicinska förkortningar ännu"
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Svenska Lottakårens "Sköt dig själv"-utbildning

Inlägg av Kardinal »

maskros skrev: 20 dec 2023 23:37
Kardinal skrev: 19 dec 2023 21:52 Har deltagit. De visste inte vad en tourniquet var.
Språkförbistring? "Avsnörande förband" används av en del. :?
Jag menar nog att en tourniquet är en pryl som används som avsnörande förband. Om man inte har koll på detta har man antagligen förlegade kunskaper om grunderna i första hjälpen och därmed sannolikt samtliga närliggande ämnesområden. Tanterna som utbildade är säkert jätteduktiga på att safta och sylta, men det är inte riktigt vad utbildningen fokuserar på.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Svenska Lottakårens "Sköt dig själv"-utbildning

Inlägg av xsive »

Kardinal skrev: 21 dec 2023 10:30
maskros skrev: 20 dec 2023 23:37
Kardinal skrev: 19 dec 2023 21:52 Har deltagit. De visste inte vad en tourniquet var.
Språkförbistring? "Avsnörande förband" används av en del. :?
Jag menar nog att en tourniquet är en pryl som används som avsnörande förband. Om man inte har koll på detta har man antagligen förlegade kunskaper om grunderna i första hjälpen och därmed sannolikt samtliga närliggande ämnesområden. Tanterna som utbildade är säkert jätteduktiga på att safta och sylta, men det är inte riktigt vad utbildningen fokuserar på.
Håller inte med. Just avsnörande förband inom första hjälpen finns normalt anvisningar uppifrån att dom skall lära ut att det inte skall användas för att det gjorts bedömning att övergripande så utsätter man fler för risk av skador från felaktigt användande av personer med för liten kunskap. ”Oj du har skrutit dig i handen. Det blöder vad jag upplever som mycket - jag sätter en tourniquet”
Man kommer långt med ett vanligt tryckförband. Skall man gå längre och sätta avsnörande så måste man veta riskerna med det.
Var nyligen på en första hjälpen kurs utanför Sverige som ingick i certifieringsutbildning för arbete. Hölls av en militär sjukvårdare med stor erfarenhet av praktisk första hjälpen i krigssituation.
Han förklarade att nej han fick inte enligt utbildningen säga eller rekommendera hur en tourniquet skall användas men ”om ni ändå hamnar i den eller den situationen kan den användas så här”
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Svenska Lottakårens "Sköt dig själv"-utbildning

Inlägg av Kardinal »

Återkommer.
Slava Ukraini!
Skriv svar

Återgå till "Länkar till prepprelaterade saker"