Civilplikten återinförs

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Civilplikten återinförs

Inlägg av bastard »

https://omni.se/civilplikten-aterinfors ... t/a/dwVayw

"Civilplikten återinförs efter årsskiftet
Statsminister Ulf Kristersson smög med en annan nyhet när regeringen presenterade sin nya klimatplan under en presskonferens i dag.

– Vi har i dag fattat beslutet att återaktivera den svenska civilplikten. Den kommer att träda i kraft den 19 januari och kommer att inledas med att innefatta räddningstjänstpersonal, sa statsministern.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har tidigare sagt att mellan 1500 och 2000 personer till en början kan omfattas av en återinförd civilplikt . På sikt bedöms räddningstjänsten behöva 10 000 - 20 000 civilpliktiga."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Civilplikten återinförs

Inlägg av Ursus »

Så först skall de besuttna göra Sverige till ett allt mer miserabelt, underfinansierat, krackelerande samhälle; en nation där alla grundläggande självklarheter i ett I-land - sjukvård, infrastruktur, säkerhet, välfärd och välstånd - är allt annat än fungerande. Sedan är det vår "plikt" att rycka in när de sista stöttorna kollapsar och saker går åt helvete?

Fan heller. Jag tänker inte lyfta ett finger för att hjälpa maktens män och kvinnor som har sett till att pengarna bara flödar uppåt de senaste trettio åren - eller medborgarna som röstar på dem (läs: S och högerut ad infinitum).
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Civilplikten återinförs

Inlägg av Parabellum »

Jag ser på det lite annorlunda och jag förstår dig fullt ut Ursus.
Jag kommer inte lyfta ett finger, engagera en enda sena eller medvetet stimulera hjärnan för en enda politiker.
Jag skall göra vad jag kan för att göra det så obehagligt som möjligt för en motståndare som inte vill Sverige väl.
Jag kommer göra min plikt för att hålla stånd så länge min kropp till låter det mot en angripare.
Jag tänker inte göra något av detta för ett politiskt system utan för våran frihet.
Jag vill att min son och hustru i första hand skall kunna leva vidare i ett tryggt Sverige,
men även att alla andra medborgare i Sverige skall kunna göra det samma.

Jag tänker även så att om man inte vill göra sin plikt för det fria landet Sverige, så finns det säkert ett land som vill ta emot sådana personer och bygga något på de tankebanorna.
Det sättet att tänka och leva, kommer inte uppskattas under och efter en konflikt.
För de som tänker så, flytta till det landet nu. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Civilplikten återinförs

Inlägg av entropi »

Är det någon som vet vad som skulle gälla för mig som tillbringar ganska många månader per år utanför nationens gränser?
Anser de att jag är skyldig att resa tillbaka till ett krisdrabbat Sverige och inställa mig för någon sorts plikt om det inträffar när jag inte är på plats?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Civilplikten återinförs

Inlägg av Omnivore »

Parabellum skrev: 28 jan 2024 21:21 Jag ser på det lite annorlunda och jag förstår dig fullt ut Ursus.
Jag kommer inte lyfta ett finger, engagera en enda sena eller medvetet stimulera hjärnan för en enda politiker.
Jag skall göra vad jag kan för att göra det så obehagligt som möjligt för en motståndare som inte vill Sverige väl.
Jag kommer göra min plikt för att hålla stånd så länge min kropp till låter det mot en angripare.
Jag tänker inte göra något av detta för ett politiskt system utan för våra frihet.
Jag vill att min son och hustru i första hand skall kunna leva vidare i ett tryggt Sverige,
men även att alla andra medborgare i Sverige skall kunna göra det samma.

Jag tänker även så att om man inte vill göra sin plikt för det fria landet Sverige, så finns det säkert ett land som vill ta emot sådana personer och bygga något på de tankebanorna.
Det sättet att tänka och leva, kommer inte uppskattas under och efter en konflikt.
För de som tänker så, flytta till det landet nu. :up:
Tack! :hug: Varje land har en armé och jag vill att vår armè skall vara svensk.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Civilplikten återinförs

Inlägg av mango »

entropi skrev: 29 jan 2024 02:29 Är det någon som vet vad som skulle gälla för mig som tillbringar ganska många månader per år utanför nationens gränser?
Anser de att jag är skyldig att resa tillbaka till ett krisdrabbat Sverige och inställa mig för någon sorts plikt om det inträffar när jag inte är på plats?
Om du brydde dig om Sverige skulle du inte behöva ställa dig frågan.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Civilplikten återinförs

Inlägg av Parabellum »

entropi skrev: 29 jan 2024 02:29 Är det någon som vet vad som skulle gälla för mig som tillbringar ganska många månader per år utanför nationens gränser?
Anser de att jag är skyldig att resa tillbaka till ett krisdrabbat Sverige och inställa mig för någon sorts plikt om det inträffar när jag inte är på plats?
2 § Totalförsvarsplikt gäller för varje svensk medborgare från början av det kalenderår när han eller hon fyller sexton år till slutet av det kalenderår när han eller hon fyller sjuttio år. Totalförsvarsplikten gäller också under motsvarande tid för var och en som utan att vara svensk medborgare är bosatt i Sverige. Lag (2010:447).

Vad jag vet finns där inga undantag för att man tycker det är besvärligt att inställa sig.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Civilplikten återinförs

Inlägg av Parabellum »

7 kap. Allmänna skyldigheter

1 § En totalförsvarspliktig är skyldig att
1. se till att han eller hon inom rimlig tid kan nås av postförsändelser från Totalförsvarets plikt- och prövningsverk,
2. efter uppmaning bekräfta mottagandet av kallelser till utredning, inkallelser till tjänstgöring och beslut om krigsplacering och ta del av innehållet i sådana handlingar, samt
3. ta emot, väl förvara och efter uppmaning återlämna handlingar och utrustning som rör tjänstgöring inom totalförsvaret. Lag (2020:1274).
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Civilplikten återinförs

Inlägg av Ursus »

Motståndsrörelse kan jag gå med på. Där kanske ens färdigheter kan komma till någon nytta vid krig.

Inte kanonmat under någon liten Napoleon med en stjärna eller två på hylsan och som håller plojpatriotiska känslor för ett dysfunktionellt land som avskyr sin egen befolkning.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Civilplikten återinförs

Inlägg av Parabellum »

Ursus skrev: 29 jan 2024 14:09 Motståndsrörelse kan jag gå med på. Där kanske ens färdigheter kan komma till någon nytta vid krig.

Inte kanonmat under någon liten Napoleon med en stjärna eller två på hylsan och som håller plojpatriotiska känslor för ett dysfunktionellt land som avskyr sin egen befolkning.
I detta känner jag igen mig mycket.
Att ingå i en reguljära armé kommer förmodligen bara leda till bekymmer för mig och överordnade.
Jag har inte lika lätt att rätta in mig i ledet längre, men det kanske de piskar ur mig.
Under värnplikten var detta inga alls problem.
Har varit grön under stora delar av mitt liv och jag har mer och mer sett en stor inkompetens, bland de som ansvarar för den större läges bilden.
På soldat nivå, där mina med soldater är brödrar och inte är något som kan offras, blir detta mycket problematiskt.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"