Mot offgrid inne i staden

Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Mot offgrid inne i staden

Inlägg av Vattendrag »

Längesedan jag var aktiv här i forumet men inte med prepping där jag jobbar på. Min filosofi är fortfarande att hålla mig hemma i huset vid SHTF. Jag har funderat ett tag på hur lång livslängd jag har kvar och rent krasst har jag idag ingen nytta av mitt privata pensionssparande utan statlig och tjänstepension räcker och blir över. Därför har jag under senaste åren gjort rätt stora investeringar i huset.

Det första jag gjort var att kasta ut den drygt 50 år gamla oljepannan med sin elkassett och pelletsbrännare. Shunten hade ändå kärvat ihop och den var inbyggd i pannan. In kom en värmepump av luftvattentyp och elräkningen sjönk med 70% vilket säger en hel del om hur bra gamla pannan fungerade vid eldrift.

Det andra jag gjort var installation av solpaneler. 10,3 kWp och 10 kW växelriktare, tyvärr enbart ongrid utan batterimöjlighet men man fick ta vad som fanns 2021. Det visade sig att det var det bästa jag gjort med tanke på tidpunkten och det uppblossande geopolitiska läget.

Det tredje jag gjort var att byta till elbil och på så sätt bli helt oberoende av fossila bränslen. Något som alla borde ta en rejäl funderare över. Beroendet av fissila bränslen är skadligt och inte bara ur klimatsynpunkt. Lagring av bränslen är problematiskt.

Rent ekonomiskt har det varit rätt trots den dyra bilen. Värmepumpen har betalat tillbaka sig i februari nästa år efter 3 års drift. Solpanelerna har jag lagt på en 12-årig avskrivningsplan och sista raden är svart de knappt två åren de varit i drift.
eltotal-nov2023.png
Är kalkylbladet otydligt så fråga på.

Det jag håller på med nu är att installera ett hemmabatteri med ny växelriktare som klarar ödrift med automatisk omkoppling till batteridrift vid strömavbrott. Den är tänkt att driva hela huset utom värmepumpen i offgridläget. Ett risktagande rent ekonomiskt men jag utnyttjar hypen med att sälja balanseringstjänst till SVK vilket idag är oerhört lönsamt och som får betala investeringen. Installation beräknad till februari 2024. Gamla växelriktaren kan jag kanske få såld men om inte så gör det inte så mycket, kalkylen håller ändå.

Batteriet är på 13,1 kWh och kan leverera upp till de 10 kW som växelriktaren klarar, även i ödrift. Det får plats en modul till i det för 16,4 kWh men man kan även parallellkoppla flera torn. Tanken är att nyttja 2025 års gröna avdrag om det är kvar och komplettera med mer. När inte solen laddar det så kan det laddas från nätet.

Efter detta tittar jag på hur jag kan nyttja skorstensröret som nu är ledigt och kanske en pelletskamin kan komma in för offgridvärme. Exakt hur detta ska lösas ur rörkrökarsynpunkt har jag inte tänkt ut ännu.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Mot offgrid inne i staden

Inlägg av Parabellum »

Bra jobbat Vattendrag, känns som du tänkt till och tänkt rätt. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Mot offgrid inne i staden

Inlägg av maskros »

Tycker också det låter vettigt. Man får anpassa till sin situation, inte alla kan ha vedspis och egen ved.

Utan att vara expert på något sätt, och jag vet inte vad du vill ha för återkoppling, tänker jag att du har ett väldigt bra läge med dina solpaneler, batteri och växelriktare. Jag har tänkt, tror jag, i samma banor själv. Går nätet ned kan du leva nästan som vanligt så länge solen skiner och panelerna är fria från snö. Det som slår mig när jag läser det du gjort och att du är i stan är hur du ska hantera när vattnet försvinner... Kan man ha en hydrofor med backventil mot vattennätet i huset "i stan". :hm:

Snyggt jobbat! Kul att du räknat på det och att det verkar bära sig!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Mot offgrid inne i staden

Inlägg av Vattendrag »

Ser nu att bilden inte kom in, ska se om jag kan fixa.
eltotal-nov2023.png
eltotal-nov2023.png (49.14 KiB) Visad 454 gånger
Behövs ingen feedback, se det som inspirerande istället.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10595
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Mot offgrid inne i staden

Inlägg av bastard »

vad blev det för märke på nya växelriktaren?

funderar och funderar, men vill ha ganska många kwh i batteribank för rimlig drift
upp mot 100 så man kan klara sig hyggligt länge, men dyrt är det


en vanlig kamin kan du ha med, går att elda lite mer saker i den, men kräver mer tillsyns medans man eldar
men helt klart värt att kunna värma sig utan att ha el
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Mot offgrid inne i staden

Inlägg av Vattendrag »

Jag har en gasolkamin att värma med i första hand. Gasen har jag i husbilen.

Växelriktare och batteri är från Goodwe och har 13 kWh kapacitet. Går att bygga ut rätt ordentligt. Då jag inte kör värmepumpen vid ödrift lär 13 kWh räcka en bra stund om man snålar. Under årets ljusa dagar fylls batteriet dessutom från panelerna även vid ödrift.
Skriv svar

Återgå till "Analogt tekniksnack"