2024 , vad tror ni händer då?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

2024 , vad tror ni händer då?

Inlägg av bastard »

slö mellandagstråd
om vad ni tror händer 2024 ?

jag tror sverige kommer in i nato

jag tror ukrainakriget kommer fortsätta året ut, med lite nya spelpjäser som hjälper ukraina, ex flyg
ryssland kommer mala ner sin befolkning utan att bry sig

jag tror att israel kommer mangla gaza så pass mycket att gazas befolkning dödar hamas själva

jag tror inte på någon större skillnad i sverige överhuvudtaget
det blir bara lite värre år för år

kommer bli intressant att se hur olika länder säger sig vilja hantera cop 28
och cop 29 kommer bli ungefär lika illa som cop 28

någon gång kommer det en kall vinter över hela europa, kanske blir 2024-2025

överlag tror jag alla kommer försöka kicka burken med alla hemska beslut flera år frammåt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: 2024 , vad tror ni händer då?

Inlägg av Ursus »

Förmodligen ingenting, som vanligt. Men man kommer fortsätta kasta bort pengar och tid på prepping.

Kanske nån ny variant av Covid, men inget märkvärdigt.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: 2024 , vad tror ni händer då?

Inlägg av Parabellum »

Tenderar att köra på samma linje som Ursus.
Inget nytt egentligen, lite ny och mer skrämsel propaganda, mest koncentrerad till klimat hysterin.
En ny och jätte farligare Covid är sannolik. :lol:
Ukraina kriget kommer trappas upp.
Sverige och USA hånglet kommer bli tydligare och en förståeligt argare Ryss kommer gnälla högre. (att inte detta debatteras mer och högre är sinnessjukt)
Mellanöstern konflikten kommer förmodligen spåra ur ordentligt och det kommer inte bli roligt med allt det kan/ kommer dra med sig.
Sveriges politiker kommer tuffa till sig på många inrikesområden och göra Sverige bättre.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: 2024 , vad tror ni händer då?

Inlägg av Ursus »

För att klargöra:

Min tro på "den långa krisen" är fortsatt aktuell - kalla det den kokta grodan eller vad ni vill. Jag tror inte att vi kommer att se någon avgörande punkt eller definierad händelse där allt bara brakar ihop, utan en dag kommer vi att stå där och inse att världen är väldigt annorlunda, och inte riktigt kunna säga när det hände. För det "hände" inte, utan blev en ackumulering av skit som fick pågå tillräcklig länge utan åtgärd, och efter vägen vande vi oss någorlunda. Politikernas kroniska axelryckningar förde oss dit.

Israel-Palestina-etcetera var jag orolig för ett tag, men vet inte vad jag ska tycka om det längre. Det är bara ännu en iteration av en millenniegammal etnoreligiös konflikt - de kommer att ha ihjäl varandra i X antal på båda sidor, sen lugna sig en aning, sen blossar det upp igen lite senare. Rinse and repeat. Allt för att behaga någon variant av det gamla våldsamma fantasifostret Yahweh som till och med Kanaaniterna betraktade som bara en av många.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: 2024 , vad tror ni händer då?

Inlägg av Parabellum »

Den som inte ser en väldigt annorlunda värld idag är bara ung helt enkelt.
Jag kan inte säga när det skedde då det inte finns någon sådan punkt, jag har sett förändringen under hela mitt vuxna liv.
En del ser, en del ser inte.
Man kan lura många under väldigt lång tid!
Att inte vara lite orolig över det som kan ske i mellanöstern just nu, är nog lite nonchalant.
Det händer väldigt mycket där nere och det med stora och viktiga aktörer som kan omforma världen som vi ser den.
Den förändringen kan gå väldigt fort.
USA`s plats på den ekonomiska tronen är ingen lag och den platsen kommer tas av annan part.
Att tro något annat är nonchalant.
Frågan är om jag kommer få uppleva det eller det kommer bli Ursus generation som får göra det.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2024 , vad tror ni händer då?

Inlägg av bastard »

tror även på kokt groda, men undantagen finns
ex carrington, sannolik
vulkanutbrott, sannolik
ny pandemis, sannolik


klimatet, jag personligen tror det kan ge massiva konsekvenser för mänskligheten, men det ligger i så fall troligen årtionden bort
dock, om politikerna kommer försöka hantera detta, så kommer dom sannolikt misslyckas och dom ekonomiska konsekvenserna blir hårda, och närmare i tid

men 2024, kan bli ett mellanår, elände som vanligt, utan större skillnader
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: 2024 , vad tror ni händer då?

Inlägg av entropi »

Nu har jag kikat i te-bladen...

Jag tror finansvärlden och fastighetsägarna i Sverige har en övertro på en sänkt ränta den närmsta tiden.
Det kommer dröja, vilket leder till en fortsatt pressad bostadsmarknad. Räntan kommer börja gå ned igen under 2024, men lite senare än många hoppas.

Någon/några fler banker kommer att utsättas för bank runs och/eller konkurser, ungefär som Silicon Valley, Signature & Silvergate Bank pga räntorna inte sänkts tillräckligt snabbt.

Bitcoin kommer att slå sitt all time high någon gång under 2024. Amerikanska Fed kommer hitta på något nytt sätt att stimulera ekonomin för vissa av storbankerna som är too big to fail. Halveringen som sker vart 4e år i Bitcoin inträffar ca 10 april, och innan det har amerikanska ETF:er skapats vilket börjar ta mindre andelar av guldets och fastigheters värdebevarande pris-premium i anspråk. Eventuellt blir det också en "säker hamn" för vissa av världens rikare medborgare som inte är under centralbankernas beskydd.
Dollarn fortsätter försvagas.

Ulrainakriget fortsätter. Stödet till Ukraina minskar, och de fruktansvärda mänskliga förlusterna fortsätter på båda sidor av skyttegravarna. Jag har noll omtanke om ryska regimen, men det är nog många unga ryska män i köttvågorna som förtjänar ett bättre öde.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: 2024 , vad tror ni händer då?

Inlägg av Jakob »

Vädret tar ut svängarna ordentligt. El Niño och Gleissberg-cykel samtidigt.

En stormakt som det går dåligt för öppnar maskburken genom att använda taktiska kärnvapen, medan resten av världen står och ser på.

De fattiga länderna runt Röda Havet och Suez-kanalen, som råkar hata USA och dess allierad, har fått nog av att se containerskepp efter containerskepp och oljetankers åka förbi, och börjar störa leveranskedjorna på allvar.

Kina tar till hårdhanskarna med att markera sitt revir i Kinesiska havet, medan Kinas ekonomi åker utför.

15-30 Banker i USA och Europa går under eller måste räddas.

Byggbranchen hugger i sten. Metall- och skogsindustrin följer efter.

Priset på guld och silver stiger med 20-30%.

Sverige får fullt medlemskap i Nato.

Energipriserna går upp 5-10%.

Euribor går ner mot slutet av året.

Arbetslösheten ökar.

Trump blir återvald.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: 2024 , vad tror ni händer då?

Inlägg av deadrabbit »

bastard skrev: 27 dec 2023 08:32 slö mellandagstråd
om vad ni tror händer 2024 ?

jag tror sverige kommer in i nato

Du hade rätt.
Jag tror kriget i Ukraina är Max året ut.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 382
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: 2024 , vad tror ni händer då?

Inlägg av Prepsson »

Tidsresande ninjor, aliens och sverige vinner eurovision?

Troligtvis ser vi nån "fred" i ukraina där de motvilligt får lämna ifrån sig territorium. Troligtvis en rökridå då Putte är hungrig och vill ha mer
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"