Hantera värme.

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hantera värme.

Inlägg av EN brun böna »

Vart i landet bor ni :o . När solen sken direkt på termometern så visade den 23 grader, men när man öppnade altandörren var det ishavsvindar som ven, och när solen försvann så visade termometern på 12 grader. Neråt 6 grader på nätterna här. Så jag tar på mig en tröja när jag går ut burr.....
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hantera värme.

Inlägg av maskros »

SE3 - varmt - 18 C nu när jag skriver, SE2 - kallt - 11 C. Så ser det ut nu.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hantera värme.

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 17 jun 2022 20:42 Knepigt, kommer man över 37 C i skuggan hjälper inte blöt T-shirt längre vilket annars är mitt favoritknep.
Jo blöt T-shirt fungerar även över 37 grader.
Det är själva avdunstningen som kyler. (Under förutsättning att luftfuktigheten inte är extremt hög)
Däremot hjälper det kanske inte nog för mer fysiskt arbete i sån värme.
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: Hantera värme.

Inlägg av Ursus »

Tog en löptur i blöt t-shirt idag, +32 grader. Inga problem :mrgreen: Fartvinden håller igång konvektionen.
Ursus

Re: Hantera värme.

Inlägg av Ursus »

Menar inte att förminska eventuella medlemmars upplevelser kring värme, utan detta är mer av en generell reflektion:

Men fasen vad jag börjar bli less på allt värmegnäll på sociala medier. Reddit, Instagram, Facebook, överallt. Alla postar bilder på förtvinande blommor och isglassar och svettiga pannor och oj oj oj hur jobbigt det är i värmen (läs: 24 grader eller liknande i Stockholm). Vi har haft 30 grader och bortom hela veckan och nära nog 30 redan innan dess (och det kommer att fortsätta ett bra tag till), men så hemskt är det väl ändå inte?

Jag tränar, springer och jobbar till och med en del kring gården, om än helst på morgon och kväll. Dricker kopiösa mängder vatten och äter företrädesvis kall mat. Låter svetten flöda utan att torka bort det. Bastar varje kväll. Badar i sjön. Mår bara prima. Förstår inte vad det är folk gör som gör värmen så olidlig?

Förvisso, jag är relativt magert byggd och har mycket lätt för att svettas, så det är väl en fördel. Men det är också ett val. Pratade med en kompis häromdagen som mer eller mindre höll på att dö av värmen. Killen väger ungefär dubbelt så mycket som mig och är inte mycket längre. Kanske där problematiken ligger hos det svenska folket generellt? Att droppa ned några kilon har fördelar även för värmeregleringen, just saying. Är det sen så att lägenheter i storstan är hopplösa att vistas i, så kanske man ska tänka över sina livsval som ledde en dit? För min egen del finns det ingen charm med städer och sommarhettan är inget undantag. I brist på sommarställe, köp en portabel AC?

Men sedan har man inget problem att åka på solsemester till länder där 35 grader är standard... Mystiskt. Gillar vi att gnälla, kanske? Skall stat, region och landsting "ta sitt jävla ansvar" och se till att landet blir lite svalare, som det ibland nästan låter på Facebook bland de enfaldiga?

Rant över. Njut av värmen medan den varar. Snart är det misär i december.
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"