Experiment modern isstack

Hur man lagrar föda
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Experiment modern isstack

Inlägg av Obstinat »

Halloj!

Gjorde förra året ett experiment med dåtidens isstack! Dvs satte ut 2 kärl med fruset vatten vräkte på med sågspån o några kubik med snö. Lat/bekväm som jag är orkade jag aldrig kolla innehållet temperaturen förrän midsommar... O då var det ju lite för sent :oops:

Så denna vinter tänkte jag göra ett nytt försök! Finnes snö o kyla plåtskåp ca 50*50*60 däri jag tänkte placera en trådlös givare som skall registrera temperaturen vartefter tänkte även placera en 1.5 liters Pet flaska med vatten däri som extrabevis. Tanken är att klä in plåtskåpet med 50 mm frigolit som jag har o sedan täcka det med lössnö.

Nu kommer vi till poängen! Ni forumister får komma med tankar o förslag hur jag skall utforma isstacken. Men det finns vissa begränsningar i utförandet problem att finna ett skuggläge hela dagen IOM avstånd till mottagare. Jag kommer inte göra ett entrehål så man kommer åt innehållet innan snön försvunnit. Utan detta får man lösa på egen hand med frigolit/isblock...
Snömängd för tillfället är inga problem då jag har ca 50-60 cm snö runt mina ben :D

Skjut från höften o ge tips o råd inför det nya året :google:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Experiment modern isstack

Inlägg av bastard »

har för mig att läge och lite annat spelade roll

vi provade och göra sådant för längesedan, fick snöbollskrig på midsommarafton :lol:

nordläge, ingen sol
dränerad grund, vi hadde en decimeter granris
sågspån över rubbet och någon duk över det hela

nordläge , ingen sol, dränerad grund, ordentlig isolering, vindskydd , vit yta

vore kul med riktigt försök med sågade isblock, någon kubik, markskivor under och runt om, sedan aluminiserad presening över allt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Experiment modern isstack

Inlägg av EN brun böna »

Det är viktigt att kunna leda bort eventuellt smältvatten då den tiden infaller, vattnet gör isen porösare och får isen att tina snabbare. Så isolera inte för bra i botten, då blir det issörja. Isolera istället marken runt om så att tjälen där inte släpper och leder in värme från sidan underifrån
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Experiment modern isstack

Inlägg av FCR2 »

Har inte mängden is i mitten betydelse? Viss avsmältning måste det väl finnas marginal för?
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Experiment modern isstack

Inlägg av Obstinat »

Nu så kom jag äntligen till skott!

Vart lite modifieringar mot vad jag planerat. Hade tänkt mig en trådlös termometer men det stötte på patrull då min nuvarande väderstation lirar på samma frekvens... Det Bidde en Biltema variant med 3 meter kabel o givare istället. Innerstationen är placerad i en genomskinlig hink som jag tyvärr måste ta mig ända fram till för att avläsa värderna :mrgreen:

Plåtskåpet vart placerad uppepå en styrolitskiva 50 mm med fall runtomkring. Lyckades få tag på nästan 2 kubik med sågspån tyvärr kanske för finfördelat? Som jag täckte skåpet med. Uppskattningsvis vart det 80 cm på sidorna o kanske 40 cm ovanför toppen på skåpet. Tänk en jord eller grushög som tippats ifrån en lastbil för att få en bild av utförandet. Sedan placerade jag en uttjänt pressening uppepå varpå jag skyfflade över skapelsen med ca 60-70 cm pudersnö. Tanken är att jag när jag får lust o ork skall påföra 50 cm mer snö!

Hittade ett plats som kommer vara solfri iaf fram till april. I skåpet placerades förutom nämnda givarkabel en 1.5 liters Sprite flaska med fruset vatten o i en stund av nästan en religiös uppenbarelse så placerade jag en burk pilsner däri :D .
Som jag hoppas är kall någon gång runt midsommar när jag öppnar upp tidskapseln...

P.s Temperaturen var -1 både ute som inne i skåpet när jag stängde igen det idag kl 15.

Låter Nörd Obstinat hälsa
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Experiment modern isstack

Inlägg av Obstinat »

Nörd Obstinat uppdaterar med att temperaturen har legat konstant på -0.5 c sedan sist. Trots att yttertemperaturen växlat mellan +2 till minus 19c. Sedan sist har jag förutom Fader Vinter lagt på 40-50 cm snö...
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Experiment modern isstack

Inlägg av Obstinat »

Ingen förändring förutom att snödjupet bättrats på med närmare 1 meter snö. Framförallt med hjälp av handpåläggning med hjälp av traktorn :mrgreen:
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Experiment modern isstack

Inlägg av Obstinat »

Har tittat till isstacken med ca 1 veckas mellanrum. Tempen har legat konstant -0.5 till -0.6 c. Nu har kvällssolen börjat hitta på snöhögen så tillsammans med regn o plusgrader lär snön försvinna inom några veckor...

Dum fråga! Men funderar på om jag placerat tingen i skåpet när det var -20 c istället för -1c som det var när jag startade experimentet. Skulle jag då ev haft -20 till låt oss säga -17c istället :hm:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Experiment modern isstack

Inlägg av bastard »

nix, kollar man på energierna så är fasomvandlingsenergierna för vatten betydligt större än energierna för att ändra temperaturen per grad

från fast till flytande och från flytande gas går det åt mycket energi, och det är i huvudsak det som används vid isstackar

så man hamnar runt nollan medans is smälter
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Lagring"