Vevor 8 kw

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Obstinat »

Återkommer med lite info o reflektioner! Som ni säkert förstår så har jag inte kunskapen o ge er adekvata vetenskapliga siffror!
Utan mina uppgifter bör tas med en nypa salt eller 2 :D

Överlag är jag nöjd med värmaren såpass att jag funderar på en till då grannen min lånat min på obestämd tid :-g

Jag vart till slut gräsänkling så jag kunde köra vevorn i aktivt läge Dvs inomhus med avgasröret ut genom avloppet i pannrummet. Som tur var jag ensam då ljuddämparen släppte ut avgaser i massor inomhus....! Efter vädring o demontering av ljuddämparen o kopplat på avgasslangen direkt så funkade det klockrent vad det gäller avgaser! Körde på full sprätt o märkte vissa brister i min planering. Hade kopplat på en ventilationsslang 100 mm på 3 meter som tyvärr kroknade av värmen ifrån Vevorn. Uppmätte temperaturer på över 80 c i slangen. Avgasröret/slangen nådde en temp på 108 c i utloppet i brunnen. Osäker på hur värmetålig linet är i gängorna... :hm:

Korta reflektioner från detta test.
Inte hålla full fart.
Byta slang till utblås.
Förlänga avgasutsläpp på utsidan då röret livar ytterpanel.
Ev ha batteriladdare på hela tiden då batteriet får kämpa....

Reflektion no 2 kommer ifrån grannen som ”lånat” Vevorn.
Han nyttjar den som utomhusburk Dvs Vevorn står ute men blåser varmluft till hans höns som står inomhus men utan isolering. Lägsta läget igår natt temperaturskillnad 14 c förbrukning ca 0.2 li diesel/timme ca -18c ute. Inatt ökade han på till steg 2 av 6 på displayen. Senaste siffrorna från grannen var att hönsen hade runt nollan medans det är -17 utomhus i detta nu....Fått låna batteriladdare som ger laddning vartefter. Förbrukning får jag återkomma till. Om det finns intresse! :hm:
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Tank »

Intressant :) :up:

Följer

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Obstinat »

Fått lite nya ”ungefärliga siffror” ifrån grannen! När han körde på lägsta hastighet/fart så verkar förbrukningen ligga på 1.2 -1.3 deciliter/timme. En stor nackdel/överraskning var att maskinen slog ifrån trots att tanken fortfarande hade ca 2 cm kvar till botten. Tanken är ca 14 cm hög så det innebär att en rätt stor del av energireserven försvinner.... Vet inte om det är för att undvika skitrester som kan ta sig in?

Förövrigt positivt överraskad! Måhända än mer vid högre elpriser :mrgreen:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av bastard »

en kompis som kört en sådan som uppvärmning i garaget fick fläktfel
måste kollas vad som hänt
så reservdelar är nog inte helt fel
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"