Vevor 8 kw

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Marie »

måla på lite svart nagellack eller liknande och mät på den ytan... även om det bränns bort, så är det fortfarande så mycket rester kvar för en mätning. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3253
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Parabellum »

Eller en färg bättre lämpad gör uppgiften.

https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000052370
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Obstinat »

Gjorde idag ett nytt test utomhus -5 hade tyvärr varken motorfärg eller svart nagellack tog slut på senaste Pride :D
Testade med svart spritpenna istället! Gick sådär Dvs inte bra!

Målet för dagens test var o kolla förbrukning. Fyllde på en 0.5 liter diesel uppmätt både i mätglas samt i värmaren. Viss osäkerhet med mängden IOM bred spritpenna o förbrukning men halvlitern räckte 60 minuter plus minus 5 minuter....
Given temp 50 cm på max flöde 45-50 c med utomhustemperatur runt -5.

Spekulerar jag vidare o tänker att värmaren ev kommer användas inomhus så tänker jag att med en inomhus på ca
20c så bör? Temperaturen ligga högre på utblåset??

Något jag inte tänkte på innan var förbrukningen på fritidsbatteriet. Men efter några minuter kollade jag spänningen som låg lågt på 11.6 stadigt i 40 min efter stängt av värmaren steg spänningen till 11.9 i batteriet! Kom gärna med beräkningar på detta!

Utflöde varmluft ca 50cm ifrån värmaren låg på runt 45-55c

Räkna gärna ut verkningsgrad om möjligt :mrgreen:

Annars ger jag denna manick 4/5 Bohlinare :rambo:
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av xsive »

Obstinat skrev: 31 jan 2024 17:04 Gjorde idag ett nytt test utomhus -5 hade tyvärr varken motorfärg eller svart nagellack tog slut på senaste Pride :D
Testade med svart spritpenna istället! Gick sådär Dvs inte bra!

Målet för dagens test var o kolla förbrukning. Fyllde på en 0.5 liter diesel uppmätt både i mätglas samt i värmaren. Viss osäkerhet med mängden IOM bred spritpenna o förbrukning men halvlitern räckte 60 minuter plus minus 5 minuter....
Given temp 50 cm på max flöde 45-50 c med utomhustemperatur runt -5.

Spekulerar jag vidare o tänker att värmaren ev kommer användas inomhus så tänker jag att med en inomhus på ca
20c så bör? Temperaturen ligga högre på utblåset??

Något jag inte tänkte på innan var förbrukningen på fritidsbatteriet. Men efter några minuter kollade jag spänningen som låg lågt på 11.6 stadigt i 40 min efter stängt av värmaren steg spänningen till 11.9 i batteriet! Kom gärna med beräkningar på detta!

Utflöde varmluft ca 50cm ifrån värmaren låg på runt 45-55c

Räkna gärna ut verkningsgrad om möjligt :mrgreen:

Annars ger jag denna manick 4/5 Bohlinare :rambo:
Vevor anger bränsleförbrukning 0,16-0,62l/tim beroende på effektnivå
Det går inte ihop med 8kW Max effekt
Energiinnehållet i 1l diesel är ca 10kWh
Förbrukar du 0,5l på en timme kan man grovt räkna med 5kW effekt

Vevor anger vidare elförbrukning till 3A under drift och 15A under startfasen som varar ett par minuter då glödtiftet värms.
Har man ett fulladdat 100Ah fritidsbatteri bör man inte köra ner det till mer än ca halv laddning.
Med 3A förbrukning skall du alltså kunna köra ca 16-17 timmar utan att slita hårt på batteriet.
5l diesel i tanken så du kan köra ca 10 timmar till nära tom tank och sen fylla på tanken igen och köra ytterligare 6-7 timmar
Vore intressant kolla verklig strömförbrukning under start och driftfasen med en tångamperemeter
I started out with nothing, and still have most of it left
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Obstinat »

xsive skrev: 31 jan 2024 17:59 [quote=Obstinat post_id=49091 time=<a href="tel:1706717051">1706717051</a> user_id=101]
Gjorde idag ett nytt test utomhus -5 hade tyvärr varken motorfärg eller svart nagellack tog slut på senaste Pride :D
Testade med svart spritpenna istället! Gick sådär Dvs inte bra!

Målet för dagens test var o kolla förbrukning. Fyllde på en 0.5 liter diesel uppmätt både i mätglas samt i värmaren. Viss osäkerhet med mängden IOM bred spritpenna o förbrukning men halvlitern räckte 60 minuter plus minus 5 minuter....
Given temp 50 cm på max flöde 45-50 c med utomhustemperatur runt -5.

Spekulerar jag vidare o tänker att värmaren ev kommer användas inomhus så tänker jag att med en inomhus på ca
20c så bör? Temperaturen ligga högre på utblåset??

Något jag inte tänkte på innan var förbrukningen på fritidsbatteriet. Men efter några minuter kollade jag spänningen som låg lågt på 11.6 stadigt i 40 min efter stängt av värmaren steg spänningen till 11.9 i batteriet! Kom gärna med beräkningar på detta!

Utflöde varmluft ca 50cm ifrån värmaren låg på runt 45-55c

Räkna gärna ut verkningsgrad om möjligt :mrgreen:

Annars ger jag denna manick 4/5 Bohlinare :rambo:
Vevor anger bränsleförbrukning 0,16-0,62l/tim beroende på effektnivå
Det går inte ihop med 8kW Max effekt
Energiinnehållet i 1l diesel är ca 10kWh
Förbrukar du 0,5l på en timme kan man grovt räkna med 5kW effekt

Vevor anger vidare elförbrukning till 3A under drift och 15A under startfasen som varar ett par minuter då glödtiftet värms.
Har man ett fulladdat 100Ah fritidsbatteri bör man inte köra ner det till mer än ca halv laddning.
Med 3A förbrukning skall du alltså kunna köra ca 16-17 timmar utan att slita hårt på batteriet.
5l diesel i tanken så du kan köra ca 10 timmar till nära tom tank och sen fylla på tanken igen och köra ytterligare 6-7 timmar
Vore intressant kolla verklig strömförbrukning under start och driftfasen med en tångamperemeter
[/quote]

Stort tack för detta! :up:

Var väl någonstans där jag hoppats på vad det gäller effekten. Tyvärr äger jag ingen tångampmätare... Tänkte mig prova ekipaget inomhus om några veckor när jag är ensam hemma så jag slipper känna arga blickar ifrån sambon :D ! :notme:
Nästan så pass nöjd med resultatet att jag överväger o beställa en 5 kW då jag har många ställen som behöver stöttning vid ev strömbortfall. Användningsområden förutom det de marknadsförs till källare jordkällare nöduppvärmning bostäder hönshus växthus osv...Listan kan göras lång men finns det bara ett vettigt sätt o leda ut avgaserna så är det i min värld ett alternativ så länge dieseln o batterierna mäktar med vid elbrist eller sträng kyla!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3253
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Parabellum »

Kanske något att titta på.
Ingen nyhet, men ändå.

https://youtu.be/9GTEKlM191s?si=Ei_FOx2jUoG9rQyG
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Obstinat »

Parabellum skrev: 31 jan 2024 19:03 Kanske något att titta på.
Ingen nyhet, men ändå.

https://youtu.be/9GTEKlM191s?si=Ei_FOx2jUoG9rQyG
Jo har nog sett denna plus många andra varianter inom ämnet! Förstår att detta kanske inte är Guds gåva till mänskligheten! :mrgreen: Men i mitt fall o livet jag lever nu är det iaf ett substitut som underlättar kortare elavbrott eller andra jävligheter :-g .

Tanken är att framöver testa o köra värmaren med spillolja som finnes :mrgreen: . Efter att kikat på tuben så verkar det vara max inblandning av 50% väl filtrerad spillolja för att pumpen skall orka pumpa fram. Det värsta som kan hända är väl att munstycken o tank behöver saneras! :D :-g
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Tank »

Och glöm inte att köpa en uppsättning reserv och förbrukningsdelar nu när tid finnes :sneaky:
Inte dyrt eller svårt att byta.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10606
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av bastard »

xsive skrev: 31 jan 2024 17:59
Vore intressant kolla verklig strömförbrukning under start och driftfasen med en tångamperemeter
start 9 A

högsta effekt 3.7 A
medel effekt 2 A
lite över min 1.5 A
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 04 feb 2024 10:58
xsive skrev: 31 jan 2024 17:59
Vore intressant kolla verklig strömförbrukning under start och driftfasen med en tångamperemeter
start 9 A

högsta effekt 3.7 A
medel effekt 2 A
lite över min 1.5 A
Tack o bock.
Bra info så man vet ungefär hur länge man kan köra på sitt batteri och inte blir aha upplevelse när man kör tomt på batteri
Ex 100Ah fritidsbatteri körs ner till 50% laddning (50Ah att använda)
Högsta effekt 13,5 timmar
Medel 25 timmar
Min 33 timmar
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Energi"