Vevor 8 kw

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Vevor 8 kw

Inlägg av Obstinat »

Har för mig att det fanns en tidigare tråd om dessa? Men hittar ingen för stunden! Börjar o klura om det inte kan vara rätt för vissa tillfällen! :D
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av bastard »

https://eur.vevor.com/diesel-heater-c_1 ... 0454173881

om det är den typen så är det mest troligt 5kw hela bunten

dom funkar bra, men har några problem,ex man får inte kapa strömmen till dom i drifft, vif'd högt fläktvarvtal kan backemk få överspänning till elektroniken
hög utgångstemperatur på avgaserna bör kylas
fläkten har inte allt för bra lager
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av bastard »

många gånger står det fel i beskrivningen på dom
men det vanligaste är att bränsleförbrukningen är upp till 0.52 liter timmen, eller ca 5kw effekt

5kw effekt räcker för mig att ha huset komfortabelt till 5 minus eller så
eller ca 25 graders skillnad mellan inne och ute

dock ganska punktformad värme inne med en sådan

fulfundering, om man har vattenburen värme så kan man kanske låta varmluften mynna ut mot/mellan element och få lite mer värme i restrerande hus om man kan ha cirkulationspumpen igång
riktigt kallt så kan man kanske hålla vattnet så varmt att det inte fryser på fel ställe
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mopar340
Inlägg: 430
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av mopar340 »

har sneglat på de där... skissar på en ny jaktkoja. fantiserar om att ha en fjärstartad sån där att dra på med ett sms.
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Tank »

Den här killen har några avsnitt om den typen och lite annat i Bastards anda 😅

https://youtu.be/4tiSEGO6pYI?si=KY7DChHcv9zUFbeb

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Obstinat »

Sådär nu har den kommit! Funkade vid snabb koll! Räknar inte med 8 kW men får jag ut 4-5 kW så får jag väl va nöjd!...
Tanken är att ha den som backup o inte vara stationär. Sedan jag nu fått hem den så uppenbarade sig en ny möjlighet. I mitt sk teknikrum som bara består av vvb plus proppskåp :D så finns det en golvbrunn a la gjutjärn som mynnar ut utanför huset Dvs passerar ingen slambrunn utan utloppet mynnar ut en halvmeter ovan mark. Tanken o förhoppningen är att nyttja renshålet i gjutjärnsbrunnen o kunna leda ut avgaserna genom detta hål. En fundering om det ev kan bli problem med läckage/bubblor med avgaser igenom vattenlåset :-g Vore toppen om min idé skulle funka IOM att jag inte har någon backup i denna delen av huset om strömmen försvinner..... :-g

Tanken är annars kunna flytta värmaren till olika krishärdar Dvs kunna nyttja den där den behövs för stunden.

En fundering till som jag kom på. Vore det möjligt o sätta ett t rör vid avgasutloppet o kunna koppla in mitt mindre elverk o kunna köra elverk samt dieselvärmare samtidigt eller oberoende av varandra utan att avgaser smiter in bakvägen igenom maskinerna :hm:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av bastard »

elverk, brukar ha betydligt högre tryck ut och puttar ut vatten från vattenlåset, men prova
går inte att ha elverk och värmare på samma avgasutgång, provat och fick gaser bakvägen genom värmaren
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Obstinat »

bastard skrev: 22 jan 2024 21:28 elverk, brukar ha betydligt högre tryck ut och puttar ut vatten från vattenlåset, men prova
går inte att ha elverk och värmare på samma avgasutgång, provat och fick gaser bakvägen genom värmaren
Tack för tipset :up: !

Idag kom jag en bit på vägen apropå mina planer med leda ut avgaserna via rensbrunnen. Fick gänga om gängorna IOM rost...
Sedan fann jag ett rör i rätt dimension som gängades som nu är installerat för vidare test :D
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av Obstinat »

Nu så har jag testat den ännu lite mer! Testet gjordes utomhus ca -5 ute. Tydligen så har min Vevor 6 st steg på fläkt/verkningsgrad?

Mätt utblåset ut ifrån ”elementet” som sitter innanför utblåset. Med en laserpicka Bosch med fläkthastighet 1 så fick jag en temp på 110 c vid fläkthastighet 6 så vart det 140 c. Mätte även temp ifrån utloppsröret när det var påsatt ca 60 cm ifrån värmaren. Fick lite skiftande temperaturer men ett snitt på runt 62c....När jag körde på fläkthastighet 6 Dvs full fart!

Mätte även avgasröret som tydligen vart lite svårare att mäta? Vet inte om det berodde på speglingar reflektioner? Men utlopp avgaser runt 90c grader mätte även på en av mina ”fötter” till värmaren som består av en 45*70 regel o låg oroväckande nära avgasröret där uppmätte jag 84c grader...

Har ännu inte hunnit provat den inomhus eller kollat förbrukning kontra verkningsgrad men som substitut eller Prepping så tror jag den kan spela roll! Iaf om man ev kan behöva värma upp platser som inte är lättåtkomliga utan el eller andra uppvärmningsmöjligheter.... Med det sagt så ber jag att återkomma med senare test! :mrgreen:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vevor 8 kw

Inlägg av bastard »

ir termometer funkar extremt dåligt på metalliska blanka yter, mer som en spegel

sett sådanna som blivit anlöpta en meter bort från aggregatet,, då talar vi om minst 300 grader
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"