Vinter gas

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vinter gas

Inlägg av Parabellum »

Kan inte någon göra liknande test längre upp i landet där det är minst -20°C.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vinter gas

Inlägg av Parabellum »

Att fylla upp en kastrull eller stekpannan med lite vatten (ca1cm) för att få igång köket är ju inga konstigheter.
Har man inte vatten, kan man ju alltid slå en piss där.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vinter gas

Inlägg av maskros »

Parabellum skrev: 06 jan 2024 15:32 Kan inte någon göra liknande test längre upp i landet där det är minst -20°C.
Vad är det som ska testas? Beskrivning.

Nu är det blidväder så det är bara -15C men jag tror det ska bli kallare igen innan jag åker hem. Tyvärr har jag närmsta Biltema typ 15 mil bort och all gas jag har är svensk gasol i P11 som jag ogärna ger mig på då de står i förråd.

[svammel]
Apropå det, med temperatur alltså, så nu när det är härliga -15C är det inga problem att öppna två fönster för att fixa korsdrag när jag steker lördagsköttet. Det blir lite behaglig svalka bara och jag kan låta det vara öppet medan jag sitter och äter så det vädrar ur ordentligt. När det är under -25C blir den lösningen mindre bra. Det blir genast kallt och golvet som redan är svalt blir obehagligt. Detta sagt mtp tråden om vad som är "riktigt kallt". Jag menar fortsatt att det går nån gräns mellan -20C och -25C ungefär, om man inte har designat för riktigt kallt, som gör både hus och kläder svårare att hantera. Men så är jag ju uppväxt och boende söder om Dalälven också. Folk som växt upp i Kiruna kanske har en annan syn på det.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2853
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Vinter gas

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 06 jan 2024 17:06
Parabellum skrev: 06 jan 2024 15:32 Kan inte någon göra liknande test längre upp i landet där det är minst -20°C.


Vad är det som ska testas? Beskrivning.

Nu är det blidväder så det är bara -15C men jag tror det ska bli kallare igen innan jag åker hem. Tyvärr har jag närmsta Biltema typ 15 mil bort och all gas jag har är svensk gasol i P11 som jag ogärna ger mig på då de står i förråd.

[svammel]
Apropå det, med temperatur alltså, så nu när det är härliga -15C är det inga problem att öppna två fönster för att fixa korsdrag när jag steker lördagsköttet. Det blir lite behaglig svalka bara och jag kan låta det vara öppet medan jag sitter och äter så det vädrar ur ordentligt. När det är under -25C blir den lösningen mindre bra. Det blir genast kallt och golvet som redan är svalt blir obehagligt. Detta sagt mtp tråden om vad som är "riktigt kallt". Jag menar fortsatt att det går nån gräns mellan -20C och -25C ungefär, om man inte har designat för riktigt kallt, som gör både hus och kläder svårare att hantera.
Men så är jag ju uppväxt och boende söder om Dalälven också. Folk som växt upp i Kiruna kanske har en annan syn på det.
Det får mig att tänka på något jag såg/läste på SVT nyheter igår
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... en-i-kylan
Är det farligt att träna i den här kylan? Är folket uppe i norr tåligare mot kyla och får man urinvägsinfektion av kylan?
Svaret var att det är sant, folket i norr tål kyla bättre. ;)
Senast redigerad av Marie den 06 jan 2024 17:14, redigerad totalt 1 gånger.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vinter gas

Inlägg av Parabellum »

Placera en butangas tub med brännare utomhus vid minst -20°C.
Vänta några timmar och tänd sedan lågan. Hur funkar det?
Efter det placera samma kök i en behållare där vatten fylls på, någon centimeter och starta sedan köket. Hur funkar det?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vinter gas

Inlägg av maskros »

Butan, det är väl sånt som är i BIC-tändare? De funkar inte alls om det är kallt ute. Man måste ha dem i fickan. Med tanke på att det har en kokpunkt på -0,45C https://sv.wikipedia.org/wiki/Butan drygar jag lite och säger att det behöver inte testas, det har Wikipedia svarat på. Funkar inte i sträng kyla, funkar vid nollgradigt eller varmare.

Men visst, snubblar jag över en tub butangas och en brännare, billigt, så kan jag testa. Hmmm.... Har för mig att min ogräsbrännare har ren butan i sig. Får testa hemma i södern när jag kommer hem.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vinter gas

Inlägg av maskros »

Marie skrev: 06 jan 2024 17:13 Svaret var att det är sant, folket i norr tål kyla bättre. ;)
Om kyla är som värme, vilket jag tror det delvis är, så räcker 2-4 veckor för att vänja sig vid känslan. Skillnaden är väl snarast erfarenheter och att reflexmässigt klä sig rätt (vilket jag inte kan) och ha hus som är designade för kyla - så det inte blir som i England där de drar rören på utsidan så det blir lätt att laga om de fryser sönder. :smack:

BOL har väl placerade rör för vatten och avlopp. Vattenledningen till övervåningen är inte SÅ väl placerad så den har en värmekabel i sig. Jag har emellertid stängt av den ledningen och följdaktligen inget vatten på övervåningen längre, för att vara mindre känslig. När det blir kallt får man också tänka på att öppna alla underskåp som är placerade nära vattenledningar (typiskt under diskbänken) så det inte fryser. Sen måste förstås vattenledningen ligga djupt på riktigt. Tror min vid BOL ligger på 2,5 m djup ungefär.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vinter gas

Inlägg av Parabellum »

Skall jag flytta svamlet till en egen tråd?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2853
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Vinter gas

Inlägg av Marie »

Parabellum skrev: 06 jan 2024 17:35 Skall jag flytta svamlet till en egen tråd?
Sorry att vi gick offtopic i din tråd. :hug:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vinter gas

Inlägg av Parabellum »

:lol: :lol:
Det är lugnt, svammel var maskros egna benämning.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"