Vinter gas

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Vinter gas

Inlägg av Tidsspann »

maskros skrev: 09 jan 2024 15:05 Tack för benämningen wikininja, jag tror inte riktigt att jag är så bra på att leta info så jag gjort mig förtjänt av en så upphöjd titiel.

Tänker man ett extra varv så skulle det kunna vara så att det Biltema säljer inte alltid är ren butan, det skulle kunna variera i olika batcher. Om man då med stöd av undersökningar på en eller ett fåtal tuber från samma batch eller batcher som kan ha tillverkats samtidigt och därur drar slutsatser om hur butan fungerar eller ens ett allmänt beslut om hur butan från biltema fungerar finns det risk att man tror att saker funkar när de inte gör det.

Fine, vi testar tre-fyra tuber från biltema (eller annan leverantör) som är känd för att inte alltid leverera högsta kvalitet. Utifrån våra tester drar vi slutsatsen att, ja, deras butantuber funkar ned till -8C. Utifrån den informationen lägger folk butantuber, ev. från en annan leverantör, på lager. Sen skiter det sig, och det är -6C ute, men det är ju inget problem eftersom butan funkar fint ned till -8C - för det har vi testat. Men den här gången råkade det vara ren butan i tuben, å då funkar det inte utan tillskott av värme. :-g

Ber om ursäkt, jag missförstod frågan och valde att svara på hur butan uppför sig istället för att svara på hur just en viss "butantub från biltema" uppför sig. :hm:
Du verkar verkligen inte förstå frågeställningen, läs om från trådstart, och gör bättring.
Lycka till! :up:
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vinter gas

Inlägg av Parabellum »

Verkligen ingen som vill/ kan göra ett prov med vatten bad längre upp i landet.
Kan vara värdefullt att veta om det funkar att få igång ett kök vid minst -20°C med ren butangas.
Kommer göra testen själv om temperaturen tillåter det här nere, men det kan dröja.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vinter gas

Inlägg av Parabellum »

Mitt test kommer utföras som så här.
1. Placera butangas tub med monterad brännare i ett av kokkärlen. (100 eller 230grams behållare)
2. Hälla medhavd vatten i kärlet, 1-2cm. (eller pissa i kärlet)
3. Prova starta brännaren.
4. Lyckas start försöket, koka upp 1 liter vatten.
5. Blir det märkbart sämre effekt under upp koknings försöket, tas lite av det nu uppvärmda vattnet och hälls i undre kärlet.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Vinter gas

Inlägg av Ursus »

Tidsspann skrev: 08 jan 2024 15:44 wikininja
Tvista gärna i sakfrågan, men att lägga nedsättande epitet på varandra kan vi vara utan.

Se regel 2 och 5.

/mod
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Vinter gas

Inlägg av Tidsspann »

Jag ber om ursäkt för mitt övertramp!
Låg ribba, men det är bra om den är konsekvent.
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"