sucktar efter en sådan här

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10718
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

sucktar efter en sådan här

Inlägg av bastard »

https://teknikhistoria.nyteknik.se/fark ... en/4225417

"Skogsbränder, översvämningar – eller hundratals bilar som fastnat i snökaoset på E22 i Skåne. Den svenska bandvagnen har varit en välkänd slitvarg på larvfötter i ett halvt sekel.
Tommy Harnesk
PUBLICERAD 4 JAN 2024 KL 12.39Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post
En militärt målad bandvagn kör i full fart på en grusväg, med ett moln av damm bakom sig.
Årskull efter årskull av svenska värnpliktiga har skumpat fram i den klassiska Bandvagn 206, slitvargen som bemästrat snö, sand och lera i ett halvt sekel. JOEL THUNGREN/FÖRSVARSMAKTEN
Det här är en tillfälligt upplåst premiumartikel. Prenumerera här för att få tillgång till alla premiumartiklar, magasinet Teknikhistoria hem i brevlådan och fem års utgåvor i onlinearkivet!

---

Norrland, där en sovjetisk landinvasion länge förväntades komma, präglas i stor utsträckning av sanka myrar och djup snö. Försvarsmakten insåg tidigt att krig i denna terräng krävde fordon med låg vikt, lång räckvidd och extrem framkomlighet, och redan på 1950-talet byggdes de första obepansrade bandvagnarna av Bolinder-Munktell (Bandvagn 202).

I början av 1970-talet beslöt Försvarets Materielverk (FMV) att det var dags för en ny generation. Bland kraven fanns högre lastförmåga och lägre marktryck än Bandvagn 202, samt en livslängd på 15 år. Hägglunds i Örnsköldsvik tog hem kontraktet, och började rita på vad som skulle bli Bandvagn 206.

Även om Hägglunds redan tidigare tillverkat militära fordon bestod deras produktion främst av civil utrustning som bussar, lastmaskiner, gruvlok och spårvagnar. Detta var den dittills största försvarsmaterielordern för företaget, som i dag heter BAE Systems Hägglunds och är en renodlat militär tillverkare. ”Kronjuvelen” i deras nuvarande produktion är det världsledande Stridsfordon 90.

Oslagbar framkomlighet
De första nya bandvagnarna av modell 206 togs i bruk av armén 1974. Tjänstevikten på 4 500 kilo fördelades med 2 740 kilo på framvagnen och 1 760 kilo på bakvagnen, och fordonet rymde 16 soldater förutom föraren.

LÄS MER
PREMIUM
Ta skydd! Historien om svenska skyddsrum
Bandens marktryck motsvarade ett drygt hekto per kvadratcentimeter. I kombination med svängradien på bara åtta meter, drivning på alla fyra banden, och att vagnen klarade 45 graders lutning på hårt underlag (17 graders lutning i djup snö), var framkomligheten oslagbar med den tidens mått och står sig väl än i dag.

Soldater i vita kamouflagedräkter tolkar på skidor i djup snö, i bakgrunden syns en höjd med granskog.
Infanteriförband i snödräkt på skidor tolkar efter bandvagn 202. ARMÉMUSEUM
Kaross av glasfiberförstärkt plast bidrog till att hålla vikten nere. Detta underlättade inte bara terrängtagningen, utan möjliggjorde även luftlandsättning från flygplan eller helikopter. Därför kom Bandvagn 206, ursprungligen tänkt som underhålls- och trossfordon, snart att betraktas som idealisk för jägarförband och andra trupper som opererar ”på djupet” i omstritt territorium.

LÄS MER
PREMIUM
Vad hände med Sveriges stora beredskapslager?
Toppfarten var 55 kilometer i timmen på väg, och efter smärre förberedelser kunde Bandvagn 206 även ta sig fram på vatten. Motorn var en bensindriven Ford V6, men snart kom en version med treliters Mercedes turbodiesel som gav 136 hästkrafter vid 4 600 varv. Den fick formellt namnet Bandvagn 208.

Bandvagn med bred användning
Med start 1979 beställde armén 4 500 vagnar. Serietillverkningen inleddes 1981, och totalt byggde Hägglunds 11 000 exemplar till militära och civila köpare världen över.

Försvarets bandvagn tar sig fram över en hög snödriva
Försvarets bandvagn 206 i en bild från 1980. GUNNAR LUNDMARK/SVD/TT
Bandvagn 202 vid Smålands artilleriregemente övningskör i Vättern.
Bandvagn 202 vid Smålands artilleriregemente övningskör i Vättern. MILISEUM
I svenska försvaret tillfördes vagnen först Norrlandsbrigaderna, men blev med tiden en bred och mångsidig allroundmaskin. Den användes för trupptransport, som brandbekämpnings- och räddningsfordon, och som radiolänkfordon. Den utrustades med pansarvärnspjäs för stridsvagnsbekämpning, med Robotsystem 70 och 90 för luftvärn, den användes som radarbandvagn för artillerilokalisering, och mycket annat.

LÄS MER
PREMIUM
Bärbart pansarvapen – från Eskilstuna till fronten i Ukraina
Men försvarsbeslutet år 2000 innebar att mängder av militära fordon blev överflödiga. Ett antal Bandvagn 206 överläts till civilförsvaret, exempelvis Svenska Kraftnät och Trafikverket, men hundratals vagnar skrotades eller såldes ut till vrakpris.

Bild inifrån förarhytten till en bandvagn, genom framrutan syns en helt översvämmad väg fram till en gård
Under översvämningar i norra Sverige i juli 2000 fick bonden Erik Holmberg i Enviken hjälp att få mjölken levererad från sin gård med hjälp av bandvagn. Bandvagnsföraren på bilden hette Svante Norberg. STAFFAN LÖWSTEDT/SVD/TT
Nya motorer med dieseldrift
Många finns dock kvar i Försvarsmakten, både hos armén och Hemvärnet, och nu är det säkerhetspolitiska läget ett annat än det var år 2000.

FMV har tecknat avtal med konsortiet Nordic Terrain Solutions om uppgradering av 800 bandvagnar (med option på ytterligare 250 vagnar). De ska få nya motorer och växellådor, vilket ska ge dem ytterligare 15 års förväntad livslängd. Samtidigt ska hela försvarets bandvagnssystem bli dieseldrivet.

Bandvagn 206, som ursprungligen skulle ha hållit i 15 år, firar 50-årsjubileum 2024. Minst 800 exemplar ska alltså leva vidare ytterligare ett och ett halvt decennium."

en moderniserad bandvagn 206 vore fan något jag verkligen velat ha :oops:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: sucktar efter en sådan här

Inlägg av EN brun böna »

Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3020
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: sucktar efter en sådan här

Inlägg av maskros »

Jo, en sån vore en dröm. I brist därpå kan man skaffa sig en iller.
Iller.jpg
Iller.jpg (117.05 KiB) Visad 278 gånger
Såna säljs på blocket m.fl. ställen då och då. I brist därpå kan man skaffa sig snöskor... Det har jag. :D
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Fordon"