Varför inte värmeljus i bilen?

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Varför inte värmeljus i bilen?

Inlägg av maskros »

https://omni.se/overlevnadsexperten-har ... n/a/9z2pnd
Varför säger experten att man inte ska ha värmeljus i bilen? Jag har flera värmeljus i min nödlåda, samt förstås ett par keramiska ljusstakar. Tänker att jag tänder ljusen och gläntar på ett eller ett par fönster. Hur har jag tänkt fel?

https://omni.se/langa-koer-pa-e4-vi-har ... r/a/wAW3wM
Sen vill jag gnälla lite.
När SMHI lagt ut oranga varningar och polisen gått ut och sagt att man ska hålla sig undan vägarna (gäller främst Skåne, inte den länkade artikeln) så ger sig folk ut i alla fall. Vad tror man? Visst, jag har en kompis som satt i kö på E4 norr om Härnösand natten till idag. Tror han satt i typ sex timmar. Hade kontakt med honom till straxt efter midnatt, nu är han hemma och allt är väl. Men han gnällde inte. Han hade gott om soppa, lite godis att knapra på, vatten, något att lyssna på men var förstås lite less på att sitta fast. Men som sagt, han gnällde inte - "that's life" liksom.

Nu menar jag inte att jag är ofelbar, jag gör dumma misstag men jag förväntar mig att det skiter sig så jag tycker mig (lite höga tankar här) ha halvkoll och laddar bilen med vatten, kniv, yxa, tändgrejer, T-röd, spritkök, ljus m.m. innan jag ger mig ut på tveksamma färder. Fastnar jag så får jag väl leva med det. Det som stör mig är folk som ger sig ut med kvarts tank, lågskor och en tröja när det är snödrev, -15C och varningar och sen gnäller över att de får vänta.

:smack: Eller är jag bara dryg nu?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Varför inte värmeljus i bilen?

Inlägg av Tank »

Du är dryg, men har rätt. ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Varför inte värmeljus i bilen?

Inlägg av maskros »

:lol:

Men värmeljusen? Jag är rädd att det är något jag inte fattat, att jag gjort bort mig och kommer att dö där i min insnöade bil. Eller?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Varför inte värmeljus i bilen?

Inlägg av mopar340 »

Ja vad säger "Experten" bakom betalväggen?

Finns ju en del risker men alla dessa kan ju hanteras?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Varför inte värmeljus i bilen?

Inlägg av bastard »

koldioxid , som vanligt med små utrymmen , eld och människor
vet inte hur mycket kolmonoxid det blir med

men ska man ha det så är avgasrör ut för detta

sedan ger dom inte så mycket värme
25-50w
men det funkar på rätt ställe

dieselvarmluftsbrännare kanske ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Varför inte värmeljus i bilen?

Inlägg av maskros »

mopar340 skrev: 04 jan 2024 21:23 Ja vad säger "Experten" bakom betalväggen?

Finns ju en del risker men alla dessa kan ju hanteras?
Jag kommer inte åt det heller, därav frågan. bastards svar kanske är det som experten tänker på. Några W är ändå några W.

Noterade förresten på ICA att det kommit större värmeljus. Nästan lite åt marschallhållet, nästan, lite. I alla fall markant större. Köpte ett 12-pack för att ha i bilen. Tänker att värmeljus + luft är bättre än inga värmeljus och ingen luft.

:hm:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Varför inte värmeljus i bilen?

Inlägg av bastard »

jag har värmeljus i vakkojjan om jag inte behöver värme i kaminen för att få luftflöde upp genom skorstenen för vittringensskull

men i bil, kanske skulle vara värt med https://vi.aliexpress.com/item/10050054 ... ry_from%3A

och någon form av liten lykta med anslutning i toppen, slangen leder ut värmen innan den går ut genom fönstret
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Varför inte värmeljus i bilen?

Inlägg av Parabellum »

Min varnare är nerpackad någonstans och jag vet inte var.
Kan inte någon göra ett test och se hur många ljus och hur länge det behövs för att skapa en livsfarlig miljö?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Varför inte värmeljus i bilen?

Inlägg av Tank »

Parabellum skrev: 05 jan 2024 06:55 Min varnare är nerpackad någonstans och jag vet inte var.
Kan inte någon göra ett test och se hur många ljus och hur länge det behövs för att skapa en livsfarlig miljö?
jag hittade min igår, frågan är om den är ok så här länge efter inköp?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: Varför inte värmeljus i bilen?

Inlägg av Ursus »

Det går nog bra att köra värmeljus i bilen. Koldioxid sjunker, kolmonoxid är mer spritt eller något stigande. Så länge du har två fönster öppna något kommer tillräcklig luftväxling att ske om det är temperaturskillnad mellan inne och ute - vilket det blir med brinnande ljus. Börjar lågan stiga tvärt, bli fladdrig/sotig, och/eller blir gulare/tappar blålågan vid basen råder det syrebrist.

Dock lär nog inte ett par värmeljus göra någon jätteskillnad i just en bil när det är riktigt kallt. Lufttemperaturen må stiga marginellt, men alla solida delar i fordonet som inte är belagda med stoppning - särskilt metaller - blir enormt värmeledande, och inte åt rätt håll. Ett fårskinn på sätet, sittunderlag på golvet under fötterna, samt kroppen i en rejäl sovsäck skulle vara min föredragna lösning, med ett par fingrars glipor i två fönster.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"