Mustchefen: Måste förstå att läget kan bli värre

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Mustchefen: Måste förstå att läget kan bli värre

Inlägg av bastard »

https://omni.se/mustchefen-maste-forsta ... e/a/wAWnW1

"Mustchefen: Måste förstå att läget kan bli värre
Säkerhetsläget i Sverige fortsätter att gå åt fel håll. Det säger Thomas Nilsson, chef för den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must), i TV4:s Nyhetsmorgon.

Flera ingredienser och händelser spelar in, som Rysslands krig i Ukraina, kriget mellan Israel och Hamas liksom hybridkrigföringen i Sveriges närområde. På individnivå är det viktigt att sätta sig in i läget och de hot som finns, säger Nilsson.

– Jag tror att man som individ måste acceptera det säkerhetsläge vi har, att det är allvarligt och att det kan eskalera till krig som kan beröra andra länder i Europa. Det måste man acceptera och förhålla sig till.

I morgon, söndag, inleds rikskonferensen Folk och försvar i Sälen."

fanns med i nyhetsnotistråden
tål att funderas på

om, eller när, säkerhetsläget förvärras, vad behöver göras då?
mer pengar till militära förberedelser, ingen större tvekan om den saken, vart skall pengarna tas ifrån, det är en helt annan sak

hybridkrigföringen
den cyberdelen, eller internet, kommer vi hantera det när saker inte fungerar som det skall, betala med riktiga pengar, kassasystem som inte är uppkopplade
hur pass kraftiga åtgärder måste till för att datorer på nätet kommer fungera
hur mycket uppkopplade saker idag kommer bli ickefungerande
kan vi lite på mobiltelefonin, gps, internet

hur många nuförtiden kollar på linjärtv?
om internet försvinner så kommer en hel del inte ens kunna kolla på tv, nyheter då främst

kommer det bli fossilfri militär :roll:

kommer bli intressant framöver
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Mustchefen: Måste förstå att läget kan bli värre

Inlägg av Marie »

Hybridkrigföringen

viss del går att skydda, men det kostar pengar.
Kassa system som är kopplade mot banker behöver inte ha möjlighet för access utanför Sveriges gränser.
Lager hållning/beställ system kopplade mot central server/centrallager behöver inte heller ha access utanför Sveriges gränser.
Många nationella system går att isolera med Vlan o andra lösningar där man har brandväggar som bara tillåter specifika enheter. typ Vitlistor.
Med tanke på hur många fiberlinor det finns som förbinder våra städer, så skulle man kunna isolera några av dessa och skapa fysiskt isolerade nätverk nationellt.

Sårbarheten är just för att jag med min dator i mitt hem kan komma åt en fjärrvärme styrning så länge jag bara vet "adressen" Det är just därför de går att hacka för att man har access till remote inloggningen.. Stulna inloggningsuppgifter eller bara ren tur så är man inne utan att vara Mr.robot eller Neo.

Men bekvämlighet och ekonomi går före säkerhet.. Så de får fan skylla sig själva om de får sina system hackade. :smack: :bam:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Mustchefen: Måste förstå att läget kan bli värre

Inlägg av maskros »

Ja, jag tänker ibland att jag preppar och preppar och snackar här och känner mig lite duktig.

Men om sonen som bor i Tjockhult ringer och berättar att 10 Shahed slagit ned i stan, eller värre, om jag inser att en av de 10 träffat sonens hus i förorten. Vad gör jag då, på riktigt? Jag bor 1-2 timmar från kanten av Stockholm, jag har BOL 50 mil från Stockholm. Det är inga problem att nå BOL (om allt är som vanligt) men även om jag KAN nå BOL, är det dit jag ska eller är stugan i skogen knappa två timmar från storstan stället att stanna på? Och om det inte är det, är BOL bättre?

Krig är en sån grej som jag inte vet hur jag ska hantera. Visst, så länge ryssen inte skjuter på mitt hus så är det ett fall för allmän prepping och jag kan nog hantera det bättre än de flesta i landet men om det går förbi det, om pedofilmördarna kommer upp för min uppfartsväg, vad gör jag då? Visst har jag vissa förberedelser men hinner jag och räcker de? Och om de tar BOL, vad gör jag då? Gissningsvis fryser ihjäl om jag inte blir r*vkn*ll*d av Ivan tills jag dör.

Krig är skit, jag fattar inte att de härjar som de gör. Kanske några neutronbomber och sen göra en P-plats av hela skiten och sätta ett shoppingcenter i mitten är en lösning. Men då lär de svara...

:cry:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Mustchefen: Måste förstå att läget kan bli värre

Inlägg av bastard »

Marie skrev: 06 jan 2024 20:58
Kassa system som är kopplade mot banker behöver inte ha möjlighet för access utanför Sveriges gränser.
banker bör ha bra system, inte kassa sådana :twisted: :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Mustchefen: Måste förstå att läget kan bli värre

Inlägg av Omnivore »

Jag förstår hur Maskros tänker och delar hans oro och jag har inte ens en BOL. Vad farao gör man om det smäller och hur gör man med familjemedlemmar som kan tänkas ställa sig på angriparens sida om angreppet kommer från Öster? Det tål att funderas på och det måste funderas på med hjärnan vill inte.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Mustchefen: Måste förstå att läget kan bli värre

Inlägg av Ongrid »

Om Ryssland fortsätter sin aggressiva hållning så kommer vi att se attacker mot våra mjuka mål... radio, tv, internet, elsystem... och vi kommer därtill att behöva vara mer tåliga, för om graden av funktion sänks tillräckligt så blir vi en lätt måltavla för inre stridigheter. Tänk bara vad som händer om bidragen slutar rulla in i utanförskapsområdena

Själv preppar jag för att kunna klara mig utan samhällsfunktioner och att kunna freda mig utan statens våldskapital.
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Mustchefen: Måste förstå att läget kan bli värre

Inlägg av Obstinat »

Ongrid skrev: 07 jan 2024 12:30 Om Ryssland fortsätter sin aggressiva hållning så kommer vi att se attacker mot våra mjuka mål... radio, tv, internet, elsystem... och vi kommer därtill att behöva vara mer tåliga, för om graden av funktion sänks tillräckligt så blir vi en lätt måltavla för inre stridigheter. Tänk bara vad som händer om bidragen slutar rulla in i utanförskapsområdena

Själv preppar jag för att kunna klara mig utan samhällsfunktioner och att kunna freda mig utan statens våldskapital.
Instämmer med dina reflektioner! Tror för egen del att Ryzzarna har fullt upp med eländet de ställer till med i Ukraina för att våga/kunna utgöra något direkt hot vad det gäller invasion av Sverige i dagsläget. Men absolut att de har möjlighet att utföra ett proxykrig mot oss o andra delar av västvärlden. De har genom årtionden sått oro o instabilitet genom sin långsiktiga politik söndra o härska. Vi i västvärlden har av okunskap o naivitet o godhetsivrande själva satt oss i en väldigt prekär sits! När massorna har fått nog o folk slåss inbördes inom länderna så gnuggar slemgnomen(Putin) händerna. Inre instabilitet även i demokratier kan snabbt urarta. Har man inte folket med sig till 100% så finns det risk att det snabbt går överstyr... :-g
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Mustchefen: Måste förstå att läget kan bli värre

Inlägg av maskros »

Minister: Det kan bli krig i Sverige – gör vad du kan nu
https://omni.se/minister-det-kan-bli-kr ... u/a/zEmVxv

Här framgår vad man förväntas göra.
https://twitter.com/CarlOskar/status/17 ... 3485391064
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Mustchefen: Måste förstå att läget kan bli värre

Inlägg av Omnivore »

COB är fanimig en gudagåva. Rak, tydlig och frikostig med information om vad som krävs och varför. Blir han partiledare kanske jag kommer tillbaka till Moderaterna. Kanske.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"