Plantera ut fasaner och andra "vilda" fåglar.

Om uppfödning av djur
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Plantera ut fasaner och andra "vilda" fåglar.

Inlägg av Daltorpet »

Idag lyssnade jag på en podd "Skitjakt" där var det ett avsnitt om att plantera ut fasaner,rapphöns och gäss mm. Det var tydligen en välgärning och ett intresse.

Det jag funderar på är om det skulle kunna vara något för en prepper? Det är ju meningen att de ska kunna leva själv om det är en passande biotop. Nu vet jag att det är många bestämmelser kring det hela men om man nu skulle få tummen upp från naturvårdsverket och jaktlag och man bor i en passande biotop för fågeln skulle ni tycka att det vore ett bra prepp? Eller skulle man lägga pengarna på något annat? Jag förstod det som att det är ett större arbete i början men att det skulle bli ruljans om man lyckats.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Ursus

Re: Plantera ut fasaner och andra "vilda" fåglar.

Inlägg av Ursus »

Så länge arterna inte är invasiva eller i övrigt skadliga för inhemska arter, så varför inte? :)
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Plantera ut fasaner och andra "vilda" fåglar.

Inlägg av Daltorpet »

Ursus skrev: 07 jun 2019 07:45 Så länge arterna inte är invasiva eller i övrigt skadliga för inhemska arter, så varför inte? :)
Nej precis, helst ska det ju vara arter som finns i området men trängts undan och minskat av någon anledning.

Det som fick mig börja fundera på det i preppsammanhang var att fåglarna var relativt stationära i rätt biotop och det var inte ovanligt att en grupp fåglar kunde hålla sig på och föryngra/leva naturligt på en liten yta. Då är det fälthöns i första hand han tänkte på.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Plantera ut fasaner och andra "vilda" fåglar.

Inlägg av bastard »

kräver ganska bra koll på predatorer för dom med
att hålla undan dom kostar i tid och vilja

förr hadde vi fasan här , men dom dog ut

man får troligen ha rätt förutsättningar på markerna och sedan komma upp över en kritisk nivå för att det ska funka

men det är roligt så kan du så prova
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Plantera ut fasaner och andra "vilda" fåglar.

Inlägg av EN brun böna »

För preppersyftet säger jag nej men som kul grej absolut.

Fälthönsen kräver rätt marker och bara odlingslandskap räcker inte. Det ska finnas åkerholmar med remisser mellan för gömsle och mat.
Man måste tänka på att odla och spara växter som ger mat året om även vintertid annars blir vinterfodret väldigt dyrt. Gäller även att växtligheten fungerar både sommar och vinter även för skydd.
Så för preppern i skarpt läge, har du råd att fortsätta att sköta om och fodra dina fåglar året om? Om du inte har mat över så kommer fåglarna att försvinna i alla fall de flesta. Och hade du då lagt tiden och lagren på dig själv istället hade du haft längre respit i form av lagringsduglig mat åt dig själv än när du gett den åt fåglarna.

Att föda upp kycklingarna är även det en konst, de äter mycket insekter då de behöver mycket mer protein än de vuxna fåglarna som klarar sig med spannmål och ärter typ.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Plantera ut fasaner och andra "vilda" fåglar.

Inlägg av Daltorpet »

bastard skrev: 07 jun 2019 08:53 kräver ganska bra koll på predatorer för dom med
att hålla undan dom kostar i tid och vilja

förr hadde vi fasan här , men dom dog ut

man får troligen ha rätt förutsättningar på markerna och sedan komma upp över en kritisk nivå för att det ska funka

men det är roligt så kan du så prova
Jo det kan jag helt klart tro, jag håller efter ganska duktigt då jag har andra fåglar och djur på gården men då som tamfåglar.

Jo det har du rätt i. Jag har haft fasaner tidigare men det har varit på samma sätt som höns dvs i gård med utfodring varje dag och då förlorar det sitt syfte lite grann. Men helt klart är kul aspekten väldigt viktig för mig och kanske kan man lära sig något mer marken och de vilda djuren där så det är positivt
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Plantera ut fasaner och andra "vilda" fåglar.

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 07 jun 2019 09:22 För preppersyftet säger jag nej men som kul grej absolut.

Fälthönsen kräver rätt marker och bara odlingslandskap räcker inte. Det ska finnas åkerholmar med remisser mellan för gömsle och mat.
Man måste tänka på att odla och spara växter som ger mat året om även vintertid annars blir vinterfodret väldigt dyrt. Gäller även att växtligheten fungerar både sommar och vinter även för skydd.
Så för preppern i skarpt läge, har du råd att fortsätta att sköta om och fodra dina fåglar året om? Om du inte har mat över så kommer fåglarna att försvinna i alla fall de flesta. Och hade du då lagt tiden och lagren på dig själv istället hade du haft längre respit i form av lagringsduglig mat åt dig själv än när du gett den åt fåglarna.

Att föda upp kycklingarna är även det en konst, de äter mycket insekter då de behöver mycket mer protein än de vuxna fåglarna som klarar sig med spannmål och ärter typ.
Aha ok så det är så, jag fick intrycket av att de skulle reproducera sig själva och föda sig själva till slut. Men det är inget jag ska räkna med? Jag hade tamfasankycklingar förr och de fick svindyrt kalkonkycklingfoder men det är inget jag skulle ha råd med idag inte över tid iaf.

Då kanske jag skulle satsa på detta mer som en kul grej för att det är ett intresse och sedan kanske lägga mer krut (ekonomiskt och tidskrävande) på viltvården för de övriga djuren. Tex rådjuren under vintern och "städa" upp i sjön.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Plantera ut fasaner och andra "vilda" fåglar.

Inlägg av Charlie** »

Viltvård är nog det bästa sättet att preppa för att ha till gång till jaktbart villt. Foder platser åt rå och hare är ganska enkelt men tidskrävande. Se till att hålla nere bestånden av räv och mård så mkt som möjligt. Även bestånden av kråkor, skator och mås bör hållas nere. Små flottar förankrade i sjöbotten blir bra häckningsplatser åt änder.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Plantera ut fasaner och andra "vilda" fåglar.

Inlägg av bastard »

vilda kaniner är en annan sak, om det är rimligt rätt ställe, dom är på gott och ont ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Plantera ut fasaner och andra "vilda" fåglar.

Inlägg av Daltorpet »

Charlie** skrev: 08 jun 2019 03:17 Viltvård är nog det bästa sättet att preppa för att ha till gång till jaktbart villt. Foder platser åt rå och hare är ganska enkelt men tidskrävande. Se till att hålla nere bestånden av räv och mård så mkt som möjligt. Även bestånden av kråkor, skator och mås bör hållas nere. Små flottar förankrade i sjöbotten blir bra häckningsplatser åt änder.
Jo det har du rätt i. Det blir nog där krutet läggs i år, brukar förvisso lägga ut till rådjuren och så där men bestånden på kråkfåglar ska jag verkligen göra något år från första juli.. De har varit extra många och misstänker att de nypt både kaninungar och kycklingar i år.. Räv och grävling blir det också en del, har sett ovanligt många i år, förra året såg vi knappt någon i närheten varken räv eller grävling och då jobbar vi skift så det är väldigt gynnsamt att få se.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"