SURVIVORCORD

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3276
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

SURVIVORCORD

Inlägg av Parabellum »

Klart man har paracord liggandes, alla har väl paracord. Man är ju en redig prepper! :roll:
Riktigt så är det det ju inte, finns många andra bra linor där ute.
Men nu så tänkte jag köpa lite ny paracord och började leta runt lite och då kom jag på att jag sett en typ med en kardel för att göra upp eld.
Sökte runt lite och då fann jag en typ med tre utbytta kardeler.
En av dessa är för att starta eld.
Den andra är en fiskelina och den tredje är i metall.
Är det någon som provat denna eller en annan variant?

https://www.titansurvival.com/collections/survivorcord
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: SURVIVORCORD

Inlägg av Ursus »

Har ett knyte med Survivorcord i gömmorna (oklart om det är det officiella märket eller kopia), men tycker inte att den är speciellt imponerande. Känns lite gimmick, typ som de gamla Ramboknivarna med ett kit i handtaget.

Eldtråden brinner rätt klent, är väl bättre än inget men skulle inte förlita mig på det i kärva scenarios.

Fiskelinan verkar ta något kilo, men skulle vilja ha grövre för överlevnadskit.

Mässingsttråden är mycket tunn, ripa eller ekorre högst, men inte mer som snartråd. Gillar inte heller hur det tycks styvna paracorden. Om den bryts av mitt i linsn finns två vassa ändar som dels kan riva kärnan och ta styrkan ur linan, dels sticka ut ur manteln och sticka i händer och hud.

Saker får gärna vara multifunktionella, men mässingstråd, fiskelina och paracord är i min värld multifunktionella nog i sig själva för att rättfärdigas att bäras separat, och i rejälare utförande.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3276
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: SURVIVORCORD

Inlägg av Parabellum »

Vad skulle kunna vara en bra eld tråd?
Kanske vaxad hampa tråd.
Borde gå att dra in ny tråd/ trådar med hjälp av en redan befintlig tråd.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10732
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: SURVIVORCORD

Inlägg av bastard »

många gånger ser jag komboprodukter som icke önskvärda
sällan det blir bättre men

något som går att annvända och som brinner är väl starkt naturgarn, tänk balsnöre för gamla balningsmaskiner sisal? om jag mins rätt
göra grönladswax, parafin och biwax ihopsmält och sedan smälta in det i garnet så har man tändtråd
kanske räcker med att gno in waxet i tråden och då får en tråd som är vattenavvisande men tändbar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"