Snabbkaffe

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Snabbkaffe

Inlägg av Parabellum »

Jahapp, då tar vi upp ett känsligt ämne och dryck.
Vårat KAFFE!
Är själv en i princip trogen ZOEGAS drickare men kör även Gevalia.
Nu skulle jag vilja finna en motsvarighet i snabbkaffe kategorin.
Finns det en sådan där ute i den stora världen.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Snabbkaffe

Inlägg av EN brun böna »

Jag kör gevalia gold snabbkaffe eller ett koffeinfritt alternativ oftast. Men för att få en bättre och rundare smak blandar jag med cikoroakaffe.
Har även ett indiskt snabbkaffe som är bra, det är gjort på enbart arabica bönor, annars tror jag de flesta snabbvarianterna är blandade sorter av bönor.

Har även testat kaffekapslar och de fungerar jättebra att bara brygga genom ett vanligt pappersfilter rakt i koppen. Öppna kapseln och ner med pulvret i filtret och häll på varmt vatten, låt dra en kort stund. Väldigt smidigt då man är på resa eller ute i skogen. Lätta och portionsförpackade
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Snabbkaffe

Inlägg av Parabellum »

EN brun böna skrev: 14 jan 2024 16:06 Har även testat kaffekapslar och de fungerar jättebra att bara brygga genom ett vanligt pappersfilter rakt i koppen. Öppna kapseln och ner med pulvret i filtret och häll på varmt vatten, låt dra en kort stund. Väldigt smidigt då man är på resa eller ute i skogen. Lätta och portionsförpackade
Bra tips där, måste provas.
Tack för den! :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Snabbkaffe

Inlägg av Kråkfot »

Nescafe lyx och icas egna har jag kört. Helt ok om kaffet inte blir kallt.

Dricker arvid eco och coop mellanrost bryggkaffe annars.

Bäst är gevalia kok över en öppen eld..... :hm:
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2526
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Snabbkaffe

Inlägg av xsive »

Hemma dricker vi till 95% snabbkaffe. Har annars kapselmaskin men sällan den används

För mig finns bara Nescafe’ Lyx mellanrost som jag alltid ser till ha minst 6 månaders förbrukning av i förrådet.
https://www.nescafe.com/se/kaffe/lyx

Finns även som mörkrost - Kanske mer lik zoega?
https://www.nescafe.com/se/kaffe/lyx-morkrost

Snabbkaffe varierar betydligt mer mellan märken än vad bryggkaffe gör så gäller väl lite hitta någon man trivs med genom test
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Snabbkaffe

Inlägg av Marie »

Finns det något snabbkaffe som har typ 3,4 eller 5år hållbarhet?

Som stadsbo är det inte strömavbrott så ofta att man kan ha nytta utav det.. och snabbkaffe VS bryggkaffe så är ju valet enkelt vilket som är godast.. Så att bunkra snabbkaffe måste ju ha låååång hållbarhet då det är ganska dyrt för att bara kasta bort efter 6månader eller ett år :?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Snabbkaffe

Inlägg av Kråkfot »

Har använt snabbkaffe från bulkförrådet som var 3 år gammalt. Inget fel på det. Märke:nescafe gold om jag inte minns fel.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Snabbkaffe

Inlägg av Marie »

Kråkfot skrev: 14 jan 2024 22:19 Har använt snabbkaffe från bulkförrådet som var 3 år gammalt. Inget fel på det. Märke:nescafe gold om jag inte minns fel.
då måste man ha väldigt små burkar.. för som öppnad är den garanterat kass efter en månad eller tre. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2526
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Snabbkaffe

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 14 jan 2024 22:12 Finns det något snabbkaffe som har typ 3,4 eller 5år hållbarhet?

Som stadsbo är det inte strömavbrott så ofta att man kan ha nytta utav det.. och snabbkaffe VS bryggkaffe så är ju valet enkelt vilket som är godast.. Så att bunkra snabbkaffe måste ju ha låååång hållbarhet då det är ganska dyrt för att bara kasta bort efter 6månader eller ett år :?
Köper snabbkaffet i refill som är typ mylarförpackning. Håller flera år (stämplas bäst före 2 år)
Men som vanligt bryggkaffe så försämras det snabbare när man öppnat förpackningen.
Häller över i glasburk när jag öppnar refill. Max två månader efter det, sen försämras det klart
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Snabbkaffe

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 14 jan 2024 22:36
Marie skrev: 14 jan 2024 22:12 Finns det något snabbkaffe som har typ 3,4 eller 5år hållbarhet?

Som stadsbo är det inte strömavbrott så ofta att man kan ha nytta utav det.. och snabbkaffe VS bryggkaffe så är ju valet enkelt vilket som är godast.. Så att bunkra snabbkaffe måste ju ha låååång hållbarhet då det är ganska dyrt för att bara kasta bort efter 6månader eller ett år :?
Köper snabbkaffet i refill som är typ mylarförpackning. Håller flera år (stämplas bäst före 2 år)
Men som vanligt bryggkaffe så försämras det snabbare när man öppnat förpackningen.
Häller över i glasburk när jag öppnar refill. Max två månader efter det, sen försämras det klart
frågan är hur små förpackningar det finns, då ett strömavbrott i stan sällan varar längre än 5 timmar.. kanske 10 om det är ruskigt illa. :lol:
Så det blir ju mycket som går till spillo om det är större förpackningar på typ 200gram eller mer. :?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"