Militära PDF:er

Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Militära PDF:er

Inlägg av Parabellum »

Här hittar du ett urval av Försvarsmaktens publikationer och dokument. De går att ladda ner i formatet PDF.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-for ... /dokument/
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Militära PDF:er

Inlägg av Kråkfot »

Bradär :up:
Användarens profilbild
Wallflower
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 apr 2022 07:11

Re: Militära PDF:er

Inlägg av Wallflower »

Har en hel del av handböckerna inlagda på min kobo, det är verkligen intressant läsning.

Försökte också ett tag se om man kunde trycka fysiska exemplar själv för att sälja. Men sveriges försvarsmakt är mycket "bättre" på att skydda sin copyright än vad t.ex usa försvarsmakt är, som typ gett upp med att jaga folk som trycker fysiska exemplar.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Militära PDF:er

Inlägg av Parabellum »

Wallflower skrev: 18 jan 2024 07:51 Har en hel del av handböckerna inlagda på min kobo, det är verkligen intressant läsning.

Försökte också ett tag se om man kunde trycka fysiska exemplar själv för att sälja. Men sveriges försvarsmakt är mycket "bättre" på att skydda sin copyright än vad t.ex usa försvarsmakt är, som typ gett upp med att jaga folk som trycker fysiska exemplar.
Gillar inte tanken på att sälja andras verk för att tjäna sig en hacka, men alla tänker inte lika.
För lat för att skapa något eget kanske?
Men du verkar dock vara företagsam, så det är kanske något annat som saknas.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Militära PDF:er

Inlägg av Ursus »

Wallflower skrev: 18 jan 2024 07:51 Har en hel del av handböckerna inlagda på min kobo, det är verkligen intressant läsning.

Försökte också ett tag se om man kunde trycka fysiska exemplar själv för att sälja. Men sveriges försvarsmakt är mycket "bättre" på att skydda sin copyright än vad t.ex usa försvarsmakt är, som typ gett upp med att jaga folk som trycker fysiska exemplar.
Skulle du vilja att någon kopierade och för egen räkning sålde dina skrivna verk? Statlig institution eller privatperson är irrelevant - upphovsrätt existerar av en orsak.
Användarens profilbild
Wallflower
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 apr 2022 07:11

Re: Militära PDF:er

Inlägg av Wallflower »

Parabellum skrev: 18 jan 2024 14:29 Gillar inte tanken på att sälja andras verk för att tjäna sig en hacka, men alla tänker inte lika.
För lat för att skapa något eget kanske?
Men du verkar dock vara företagsam, så det är kanske något annat som saknas.
Tanken var att trycka fysiska böcker så dom som ville kunde ha en fysisk kopia, chansen är nästan 0 att dom själva kommer trycka fysiska exemplar.
Ursus skrev: 18 jan 2024 21:46 Skulle du vilja att någon kopierade och för egen räkning sålde dina skrivna verk? Statlig institution eller privatperson är irrelevant - upphovsrätt existerar av en orsak.
Skriver lite olika grejer som teknisk dokumentation, manualer, guider etc på min personliga hemsida och youtube och släpper alltid allt, om det inte är något speciellt som sätter stop för det, under CC BY 4.0 license.

Information ska vara tillgängligt, fritt och lätt att föra vidare, speciellt när staten och skattepengar är inblandade.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Militära PDF:er

Inlägg av Parabellum »

Wallflower skrev: 19 jan 2024 15:04
Parabellum skrev: 18 jan 2024 14:29 Gillar inte tanken på att sälja andras verk för att tjäna sig en hacka, men alla tänker inte lika.
För lat för att skapa något eget kanske?
Men du verkar dock vara företagsam, så det är kanske något annat som saknas.
Tanken var att trycka fysiska böcker så dom som ville kunde ha en fysisk kopia, chansen är nästan 0 att dom själva kommer trycka fysiska exemplar.
Ursus skrev: 18 jan 2024 21:46 Skulle du vilja att någon kopierade och för egen räkning sålde dina skrivna verk? Statlig institution eller privatperson är irrelevant - upphovsrätt existerar av en orsak.
Skriver lite olika grejer som teknisk dokumentation, manualer, guider etc på min personliga hemsida och youtube och släpper alltid allt, om det inte är något speciellt som sätter stop för det, under CC BY 4.0 license.

Information ska vara tillgängligt, fritt och lätt att föra vidare, speciellt när staten och skattepengar är inblandade.
Allt som finns under länken är gratis att ladda ner och använda för den som vill. :up:
Länka gärna till din sida och YT kanal i din signatur, så att alla kan ta del av ditt material.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Militära PDF:er

Inlägg av Ursus »

Wallflower skrev: 19 jan 2024 15:04 Skriver lite olika grejer som teknisk dokumentation, manualer, guider etc på min personliga hemsida och youtube och släpper alltid allt, om det inte är något speciellt som sätter stop för det, under CC BY 4.0 license.

Information ska vara tillgängligt, fritt och lätt att föra vidare, speciellt när staten och skattepengar är inblandade.
Hedersamt, men inte ekonomiskt. Om alla som hade kreativa yrken inte skulle värna om sina alster skulle de snart vara på fattighuset.
Användarens profilbild
Wallflower
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 apr 2022 07:11

Re: Militära PDF:er

Inlägg av Wallflower »

Parabellum skrev: 19 jan 2024 17:06 Allt som finns under länken är gratis att ladda ner och använda för den som vill. :up:
Länka gärna till din sida och YT kanal i din signatur, så att alla kan ta del av ditt material.
Vill inte nog inte gå ut publikt med för och efternam på detta forumet (än), sedan är ungefär 70-80% av det jag skriver i dagsläget inte direkt relaterat till prepping. Jag har haft funderingar på att göra en odysee kanal där jag släpper mer prepping relaterade videos men Jobb, privatliv, föreningsliv och min personliga hemsida/youtube ligger långt över i prioriteringar.


Ursus skrev: 19 jan 2024 22:14 Hedersamt, men inte ekonomiskt. Om alla som hade kreativa yrken inte skulle värna om sina alster skulle de snart vara på fattighuset.
Du måste ta i åtanke vem det är som släppt verket och vad det innehåller. Det är faktaböcker vi pratar om nu och inte fiktion.

Försvarsmakten är skattefinansierad, vi som skattebetalare har betalt för att handböckerna från första början har skapats. Försvarsmakten kommer aldrig producera dessa handböcker fysiskt och sälja dom. Jag själv är nöjd med min kobo men känner till preppers som starkt tror och preppar för en EMP eller liknande. Dessa har stort intresse att ha fysiska handböcker i bra material som inte faller sönder efter en genomläsning och klarar av lite hårdare hantering. Att då själv trycka och sälja dessa handböcker till dessa personerna ser jag inget moraliskt fel i. Verkar som alla direkt antog trycka för 350kr styck och sälja för 700kr så jag kan berika mig själv.

Jag skulle till och med gå så långt att bygga vidare på privata verk också är moraliskt ok. Nu är inte uteliv och friluft mitt område av expertis, men säg att det var det och Lars Fält böckerna i min mening är det bästa böckerna som publicerats om uteliv detta århundradet. Att då bygga vidare på detta verket med mina egna erfarenheter och idéer för att sedan släppa en egen bok är ok enligt mig.

Att bara trycka själv och sälja en bok från en privatperson 1:1 utan att bygga på något själv håller jag med om att det är moraliskt fel.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Militära PDF:er

Inlägg av Parabellum »

Wallflower skrev: 20 jan 2024 07:20
Parabellum skrev: 19 jan 2024 17:06 Allt som finns under länken är gratis att ladda ner och använda för den som vill. :up:
Länka gärna till din sida och YT kanal i din signatur, så att alla kan ta del av ditt material.
Vill inte nog inte gå ut publikt med för och efternam på detta forumet (än), sedan är ungefär 70-80% av det jag skriver i dagsläget inte direkt relaterat till prepping. Jag har haft funderingar på att göra en odysee kanal där jag släpper mer prepping relaterade videos men Jobb, privatliv, föreningsliv och min personliga hemsida/youtube ligger långt över i prioriteringar.
Givetvis du som bestämmer men tror inte det är någon större fara, du har 15 inlägg med detta kontot.
Lätt att göra nytt.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Länkar till prepprelaterade saker"