Tvättmedel, diskmedel, rengöringsmedel

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Tvättmedel, diskmedel, rengöringsmedel

Inlägg av xsive »

Har egentligen aldrig haft något direkt lager av tvättmedel men tänkte ordna det nu

Hur är lagringsbeständigheten på vanligt pulvertvättmedel.
Risk att det klumpar sig till en solid fyrkant över tid?

Tänker nog fixa ett litet lager för både maskintvätt men även handtvätt.
Såpa. Är det något att ha också?

Övrigt såsom handdiskmedel osv. Har det begränsad shelf life?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tvättmedel, diskmedel, rengöringsmedel

Inlägg av bastard »

kör med icas budget diskmedel utan parafym, har några år gamla flaskor utan problem

samma med maskintvättmedel, inga problem, har dom i plasttunnor

handtvätt, hårdtvål, har en låda från ? sextio eller sjuttitalet, garanterat före 1972, funkar bra
lagrat lidls hårdtvål i några år nu, behöver jag en, köper jag två och stoppar undan en i en plasttunna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Tvättmedel, diskmedel, rengöringsmedel

Inlägg av FCR2 »

Tycker inte att jag märker någon försämring på tvätt och diskpulver, såpa eller flyttande tvättmedel.
Köper så jag har för typ två år i taget.
Har en pumpflaska med flytande handtvål i tvättstugan som säkert är 15-20år som fortfarande funkar, ingen skiktning eller så. Köpt i gårdsbutik som sålde rapsbaserade varor.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tvättmedel, diskmedel, rengöringsmedel

Inlägg av bastard »

har en del galltvål med, funkar för grövre handtvagning

hur många olika sorters rengöring behöver man ha?
har
maskintvättmedel
maskindiskmedel
handtvål fast
flytande diskmedel, disk och handtvätt
galltvål
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Tvättmedel, diskmedel, rengöringsmedel

Inlägg av EN brun böna »

Jag har olika hårdtvålar i lager. Barnängens i storpack, flera såna. Sedan tror jag det år ica basic.
Nån marseille tvål som är bra att tvätta känsliga kläder med. Galltvål både fast och flytande.
Någon tvål med mer parfym som man kan lägga fram när/om det kommer gäster. Men kan även lägga fram såna tvålar i ett rum eller garderob som behöver lite uppfräschning.

Köpte nu på rusta 3 3liters dunkar med flytande tvål till bra pris, och den tvålen kommer att räcka länge, länge.

Tvättmedel köper jag två av och använder en och köper två nya för att bygga ett lager av både vit och kulörtvättmedel. Sköljmedel köper jag när det är billigt på rusta eller dollarstore. Tvättmedlet är lite bättre sort då det blir lite för mycket klåda över kroppen annars.

Handdiskmedel köper jag oftast på rusta/dollarstore i större förpackningar och flera på samma gång så det finns.

Golvtvätt och städning i övrigt används olika medel beroende på vad som ska tvättas, har tex en förpackning fenom från 70-80-talet för riktigt grovtvätt. Kärschers rengöring på 1 liters flaska är superdrygt, används till deras skurmaskin men funkar hur bra som helst även med hink och mopp.
Sedan använder jag bikarbonat och ättika samt väteperoxid till rengöring. Allt beror som sagt på vad som ska rengöras
Men köper i storpack och ställer undan så det finns några förpackningar hemma hela tiden
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Tvättmedel, diskmedel, rengöringsmedel

Inlägg av Omnivore »

Handdiskmedel gör jag själv. En del flytande tvål + två delar vatten. Häller i en pumpflaska och skakar om. Inte så drygt som t.ex. Yes, men billigt om man inte väljer en dyr tvål.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"