Char cloth/ kolat tyg

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Ursus

Re: Char cloth/ kolat tyg

Inlägg av Ursus »

Den största fördelen med koltyg är att det till skillnad från en öppen låga faktiskt är lättare att använda i stark vind (vilket som bekant har en tendens att blåsa ut lågor). Knacka i en gnista från ett kolstål (eller ett varför inte från en modern ferroceriumstav; det funkar lika bra) och lägg tygbiten i ett torrt knippe gräs, bräken eller annat, och låt vinden göra jobbet. Glöden kommer snabbt att expandera, varpå värme utvecklas i knippet och rökgaser bildas. Till sist har vinden hettat upp glöden och gasen tillräckligt att förbränning med lågor bildas med en markant puff. Lågorna som nu har bildats är så pass starka att vinden bara förstärker effekten genom att tillföra syre. Lägg ned i eldstad, mata på ett risknippe, klart.
Tomtemor1 skrev: 10 jun 2019 21:22 Det finns ingen flinta naturligt där jag bor, men jag är sugen att öva med kvarts, det är troligtvis jättesvårt men skam den som ger sig
Absolut inte svårare än flinta, jag använder ofta kvarts för elddon. Enda skillnaden jmf flinta är att vassa kvartskanter snabbt nöts ned i smulor. Flinta liksom vässar sig själv till en viss gräns; vanligtvis tills vinkeln på kanten blir för trubbig för skära av spån från kolstålet. Inga tunna spån = ingen snabb oxidering = inga gnistor.

Slå sönder en gammal fil så har du fina bitar kolstål att använda till elddon. Så började jag min bana :)
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"