tändartråden

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Användarens profilbild
Herr Klöver
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 jun 2019 20:14

Re: tändartråden

Inlägg av Herr Klöver »

Mini eller normalstora BIC. Köper man några och lägger ut i väskor, fordon och strategiska platser i hemmet har man alltid nära till en fungerande tändare.
Ursus

Re: tändartråden

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 09 jun 2019 00:52 Jag slår ett slag för BIC-tändaren. Det är en odödlig klassiker. Är man skadad och bara kan använda en hand så är tändaren en fördel. Jag väljer alltid den stora varianten då de små kan vara svåra att hantera med kalla blöta fingrar. Det ska också vara de med "gnistpinne" inte de elektroniska. De med gnistpinne kan man göra upp eld med även om gasen är slut (med t ex kolat tyg) Dessutom finns det lite coola gadgets till BIC -tändarna.

https://lighterbro.com/

https://www.fruugo.se/exotac-firesleeve ... GAodYL4DEQ

Jag tar även bort "barnsäkringen så blir de lättare att använda.

https://www.youtube.com/watch?v=qkhQ1KwqyT0
Jag instämmer till fullo!

BIC med gnisthjul eller de där "TOKAI" som man kan köpa på kioskar (genomskinliga bränslekroppar och ställbar låga) är mina favoriter. Har aldrig svikit.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: tändartråden

Inlägg av Charlie** »

Eftersom jag bor i en landsända där skillnaden mellan sommar och vinter är rätt diffus, så är det för mig viktigt att grejor skall fungera då mina händer och fingrar är blöta, stela och kalla (har jag nämnt detta tidigare?) Därför använder jag de stora BIC-tändarna, då man får ett betydligt bättre grepp om denna och dessa är lättare att använda när kroppsdelarna inte vill lyda. Jag har några "minisar" också men de är inte lika lätthanterliga pga sin litenhet.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: tändartråden

Inlägg av falken »

Zippo bensinsändare är en klassiker, kompletteras med en zippo handvärmare vintertid (6h eller 12h) vilken är en suverän produkt.
Köpte min zippo på 80-talet och den funkar lika bra idag som när den var ny.
Sedan är ju BIC billiga och kan köpas i bulk, eldstål fungerar alltid men är om man ska vara ärlig bökiga.
Alla tre alternativen är ju inte överdrivet dyrt och då täcker man alla tänkbara behov
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 926
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: tändartråden

Inlägg av deadrabbit »

Har inte skrivit här förut men bär i jackan en liten bic en stor bic samt en zippo.
Har i väskan allt från eldstål till tändare också.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: tändartråden

Inlägg av Charlie** »

falken skrev: 23 dec 2019 20:46 Zippo bensinsändare är en klassiker
Om man öppnar Zippotändarens "tank" och en trycker in en bit kolat tyg mellan filtret och bomullen, så har man en förberedd nödlösning om tändaren torkat ut, utan att för den delen använda bomullen som finns där i.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: tändartråden

Inlägg av vantohal »

Håller med de som skrivit BIC. Billiga, funkar och man har som genomsnittsperson en god vara av att använda dem och också "tweaka" dem om nöden kräver.
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"