tråd om it attacker

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

tråd om it attacker

Inlägg av bastard »

vi har ju lite trådar för notiser i olika ämnen
gör det lätt att bara länka och nämna

jag ser problemet med att it attackerna ökar hela tiden
finns många orsaker till detta
ex kriminella organisationer som vill tjäna pengar
främmande makter som vill ha proxiekrigsföring
terrorist attacker
hackare som provar svaghet och leker runt, utan att bry sig

ändock, det brukar bli så att saker inte fungerar som det skall, som nu när biografer och rusta inte har funktion på sina handelsplatser, ingen större sak för ett land
men till värre saker som styrning av infrastruktur och även förberedelse till militär krigsföring


så en tråd för disskusion om detta och notiser med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tråd om it attacker

Inlägg av bastard »

kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tråd om it attacker

Inlägg av bastard »

https://omni.se/vellinge-kommun-drabbad ... e/a/8JgRgw

"Vellinge kommun drabbad – alla e-tjänster ligger nere
Vellinge kommun i Skåne har drabbats av hackerattacken mot it-leverantören Tietoevry, skriver SvD. Alla kommunens e-tjänster ligger nere sedan lördagen.

Thomas Jarbo, it-chef på Vellinge kommun, säger till tidningen att även fler skånska kommuner tycks påverkade.

– Men jag vet inte med säkerhet hur många de är eller exakt vilka det är. Det florerar väldigt mycket information.

En rad av Tietoevrys kunder har haft liknande problem det senaste dygnet, bland annat Filmstaden, Rusta och Granngården. Attacken får it-experter att understryka vikten av förstärkt cybersäkerhet i tider av ökad orolighet i omvärlden."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tråd om it attacker

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/sverige/it-attacken-p ... -kommuner/

låst, men verkar vara mer som är drabbade
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: tråd om it attacker

Inlägg av Marie »

Lite komiskt att Granngården som säljer prepping saker inte var bättre preppade, så de kunde fortsätta hålla butikerna öppna även att IT systemet var nere..
Vad är kontanter till för om de inte kan hantera kontanter om deras IT system är nere... MSB

Dåligt betyg för en butik med prepping som ämne


https://www.granngarden.se/kunskap/hemmet/hemberedskap
Gör dig krisredo

Hur skulle ett längre elavbrott påverka dig i vardagen? Det är inte helt enkelt att föreställa sig hur det skulle bli i kris eller vid ett längre elavbrott – om vatten och värme skulle komma att försvinna i våra hushåll. Mat och andra varor skulle snabbt komma att ta slut på hyllorna i butikerna och det skulle inte vara helt enkelt att förvara och tillaga den mat vi vanligtvis har hemma under en fungerande vardag.

Militära konflikter, it-attacker, skogsbränder och översvämningar kan leda till en besvärlig vardag utan el. Vi skulle få stora problem med att få information om vad som händer eftersom mobilnät och internet inte skulle komma att fungera som vanligt. Det finns dock mycket du som privatperson kan göra för att förbereda dig inför en kris – vid ett elavbrott förväntas du klara dig en vecka utan hjälp utifrån. Genom att skaffa mental beredskap och förbereda sig för kris, stärker vi också vår motståndskraft. Du behöver ha hemberedskap för:
Jag tror Granngården behöver IT-Preppa. :mrgreen: :lol: :up:


Från SVT
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... ckerattack
Granngården hölls stängd efter helgens hackerattack
Publicerad idag 18:00

Helgens hackerattack mot Tietoevry har inneburit problem för ett flertal svenska företag och myndigheter som anlitat IT-leverantören. Bland de drabbade finns Granngården som tvingats hålla både sin e-handel och sina butiker stängda under måndagen.

– Ja, det är besvärligt, särskilt om det blir långvarigt, säger Cenneth Lagerquist som hade tänkt handla kattsand och kattmat i Gävlebutiken men som fick vända i dörren.

Även biografkedjan Filmstaden hör till de drabbade. Men där har man nu hittat en reservlösning.

– Man kan handla med Swish i biografen, berättar Helena Eklund som är marknadsdirektör på Filmstaden.

I klippet besöker vi Gävlebutiken och pratar med några av de kunder som tänkt sig handla under måndagen.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Preppad212121
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jun 2021 21:34

Re: tråd om it attacker

Inlägg av Preppad212121 »

Kan inte förstå hur en massa företag kan bli så handlingsförlamade på grund av en it-attack.

Jag kan inte programmera (kunde i tonåren), men ge mig max två dygn så klarar jag att sätta upp något enkelt, hemsida eller enklare system, från scratch. Längre än så behöver man inte för att klara det mest basala.

Alltså borde det vara desto enklare för större kedjor som ju kan anlita proffs.
- Greja fram någon enklare hemsida eller betalsystem. Ni får en halv dag!

Så jävla märkvärdigt är det inte.

Eller ännu bättre: Ha ett alternativt system som plan B som redan fungerar och kräver någon timmes setup.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: tråd om it attacker

Inlägg av Marie »

Preppad212121 skrev: 22 jan 2024 22:30 Kan inte förstå hur en massa företag kan bli så handlingsförlamade på grund av en it-attack.

Jag kan inte programmera (kunde i tonåren), men ge mig max två dygn så klarar jag att sätta upp något enkelt, hemsida eller enklare system, från scratch. Längre än så behöver man inte för att klara det mest basala.

Alltså borde det vara desto enklare för större kedjor som ju kan anlita proffs.
- Greja fram någon enklare hemsida eller betalsystem. Ni får en halv dag!

Så jävla märkvärdigt är det inte.

Eller ännu bättre: Ha ett alternativt system som plan B som redan fungerar och kräver någon timmes setup.
Jag kan förstå det.. Nyckelorden heter ekonomi och ökade intäkter.
Att så många blev drabbade är för att de köper in betalningstjänster från en extern aktör för att sänka sina drift kostnader.. så när aktören blir hackad så drabbas extremt många.

Tekniska verken som är el-leverantör har anlitat extern aktör Billogram sedan några månader tillbaka och denna aktören är känd för att ha sina brister.. De kan bland annat inte tillhandahålla system för de med skyddade identiteter, så jag kan inte längre får E-faktura som jag haft i åratal, utan måste sitta o knacka OSR nummer manuellt hädan efter från pappers faktura som tar upp till tre veckor att få hem i brevlådan.. Så jag får 6dagar som betalningsfrist.

Jag tycker det är katastrofalt att en el-leverantör som har monopol på elnätet kan göra sådana saker att köpa in en tjänst som diskriminerar vissa människor.
Sedan när räkningar uteblir för att de blir försenade i posthantering eller försvinner, så får jag som kund straffavgift för att de ska outsourca sin betalningstjänst.

Så jag hoppas några gör en IT attack mot billogram så jag får valuta för påminnelseavgiften. :twisted:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: tråd om it attacker

Inlägg av EN brun böna »

Jag var till Rusta på söndagen och där gick det att betala med kontanter eller kort. Deras hemsida låg nere, men såg på facebook att de hade öppet som vanligt. Det som inte fungerade var rabatter och poäng man samlar på kortet för senare rabatter och erbjudanden.
Däremot var granngården helt stängt.
Ursus

Re: tråd om it attacker

Inlägg av Ursus »

Jag vill inte bli en stereotyp prepper och börja snacka konspirationsteorier - det är jävligt tröttsamt - men är tämligen övertygad om att detta är ett insiderjobb på Tietoevry.

Så går det när man outsourcar verksamhet till fan vet vem och vilka lojaliteter de har.
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: tråd om it attacker

Inlägg av Tidsspann »

Finns nog en del sanna saker i alla konspirationsteorier.
Frågan är varför en del blir klassade som konspirationsteorier och en del andra inte.
Någon bestämmer att just den saken skall vara det och alla andra köper det. :hm:
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"