Träning för män som är 50+

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 938
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Träning för män som är 50+

Inlägg av deadrabbit »

Utöver vatten, kost och tipset med simning och promenad så är väl nästan samma tid spenderat i promenaderna med en ryggsäck ganska bra belastning. Sömn förutsätter jag man inte slarvar med och satsar man mycket på träning så skall väl alkohol vara eller nära noll.
Kosttillskott har jag ingen koll på.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 625
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Träning för män som är 50+

Inlägg av Jakob »

https://svenska.yle.fi/a/7-10035857

Köp en röjsåg och gå ut och röj i skogen. Det känns inte som träning, men det är effektivt.

Själv ansåg att jag var i dålig form då jag bara orkade 4 tankar / 5½ timme, och fundereda på hur
proffsen orkar 8 timmar varje dag. Det visade sej att proffsen röjer 5-6 timmar per arbetsdag.
Sågen väger ca 10 kg, så det är som att dansa runt med BOB i den terräng man har runtomkring.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Träning för män som är 50+

Inlägg av Parabellum »

Finns många bra givna tips och dessa har radats upp här, tackar för dem.
Tänkte nog mer specifika råd, kanske från någon som är över 50 och är i det.
Det blir liksom inte lättare med hög belastning när åren tickat på.
:hug:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Träning för män som är 50+

Inlägg av Parabellum »

Jakob skrev: 26 jan 2024 17:46 https://svenska.yle.fi/a/7-10035857

Köp en röjsåg och gå ut och röj i skogen. Det känns inte som träning, men det är effektivt.

Själv ansåg att jag var i dålig form då jag bara orkade 4 tankar / 5½ timme, och fundereda på hur
proffsen orkar 8 timmar varje dag. Det visade sej att proffsen röjer 5-6 timmar per arbetsdag.
Sågen väger ca 10 kg, så det är som att dansa runt med BOB i den terräng man har runtomkring.
Har jobbat som huggare när jag var yngre och det är ett fantastiskt arbete.
Bra för hela kroppen om man inte jobbar på ackord.
Tyvärr har jag ingen skog, hade jag haft det så hade inte denna tråd startats av mig.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Träning för män som är 50+

Inlägg av Marie »

Parabellum skrev: 26 jan 2024 17:50 Finns många bra givna tips och dessa har radats upp här, tackar för dem.
Tänkte nog mer specifika råd, kanske från någon som är över 50 och är i det.
Det blir liksom inte lättare med hög belastning när åren tickat på.
:hug:
Tyvärr finns nog inga magiska piller mer än de ovetenskapliga reklam pillren de annonserar på TV o annonser :mrgreen:

Det enda receptet är individuellt beroende på kroppsfysik, eventuella skador, och vikt.
Som på riktigt otränad som inte går mer än 100meter till o från bilen.. Så är knämuskulaturen svag och du riskerar knäskador om du börjar belasta med vikter och stötar(ut i jogga)
Så att skaffa Knäskydd är bättre än träningspiller, så du får ett extra stöd under perioden som muskulaturen runt knäna byggs upp.

Börja soft och efter någon månad kan du börja öka belastningen.
Men din fysik, med skador, vikt och hur långt du brukar gå till vardags är en måttstock på vart du ska börja.
Var försiktig med knäna bara, för de kan man lätt sabba vid felaktiga belastningar... Jag vet med förstahands erfarenhet när mitt knä gav vika vid 180kg benpress på 90talet.. Det gör lite sisodär ont kan jag tipsa om. ;) :-g

Edit
Mitt träningsrecept på 90talet
2timmar gym med vikter mån, ons, fre
kampsport 2tim tis, tor (för att motverka att kroppen blir stel av all viktträning)
5km löpning mån, tis, ons, tor, fre, lör
Lördagar motorcross träning
Söndag vila
Just go for it. :mrgreen: :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Träning för män som är 50+

Inlägg av Parabellum »

Har haft liknade träning i min ungdom. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Träning för män som är 50+

Inlägg av Marie »

Parabellum skrev: 26 jan 2024 18:26 Har haft liknade träning i min ungdom. :up:
Då har du ju ett färdigt träningsrecept :mrgreen:
bara köra 50% lägre belastning då kroppen inte är ungdom längre.. Bara knäna att ta riktig hänsyn till i början. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Träning för män som är 50+

Inlägg av Parabellum »

Är inte mycket för lägre belastning men så är det och jag känner att jag måste vara försiktig.
Hänvisar till min trådstarts text, då det är det jag söker och säkert fler med mig.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Träning för män som är 50+

Inlägg av Marie »

Parabellum skrev: 26 jan 2024 18:37 Är inte mycket för lägre belastning men så är det och jag känner att jag måste vara försiktig.
Hänvisar till min trådstarts text, då det är det jag söker och säkert fler med mig.
Tyvärr får du bita i det sura äpplet o börja med låg belastning, så leder och muskelminne hoppar igång o du börjar bygga muskler kring lederna först innan du kan öka belastningen.

Jag har haft konversation med sjukgymnast om hur jag ska börja träna i framtiden.
Mjuk start är tyvärr huvudnyckeln till det. :? :roll:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Träning för män som är 50+

Inlägg av Parabellum »

Lite över 1 månad sedan jag började med aktiv träning.
Har nu börjat att köra rep till failure point och det funkar utmärkt.
:up: till mig själv !
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"