Sawyer mini

Allt om vatten
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Sawyer mini

Inlägg av Parabellum »

Är förmodligen inte det bästa valet, men jag gjorde det för många år sedan och äger ett gäng.
Detta är i alla fall mitt vatten reningssystem.
Filtret är ett vanligt sawyer mini, att det är svart är för att jag har isolerings tejp runt det. Bra sådan och det är bra till mycket.
Till det har jag en vätskeblåsa för smutsigt vatten, denna kan hängas upp för att få detta till ett gravitationsfilter.
På detta sätt behöver jag inte engagera mig i själva reningen så mycket, den får göra sitt medans jag pillar mig i naveln. :shock: :roll:
Denna vätskeblåsa har en vidöppning för att lätt kunna skopa/ få in vatten från källan.
Den vida öppningen gör det också lättare vid rengöring, ut och in på påsen för skrubbning och torkning.
Med filtret följer det med en större spruta för bakspolning, denna har jag bytt ut till kapsylen på bilden.
Har borrat ett 8.5 mm hål i denna för anslutning på filtret.
Kapsylen skruvas på någon av de vikbara flaskorna eller annan PET flaska för bakspolning med rent vatten.
Filtret skall kunna rena över 350 000 liter vatten, kan den rena ¼ av detta är jag nöjd.
Skulle vilja hitta ett riktigt bra litet inline förfilter till systemet, kanske gjort det nu på biltema. :hm:
Vikten på det ni ser i bilden är 326g

Åsikter på detta?
Tips på förfilter tas gärna emot.
Bilagor
Vattenrening.jpg
Vattenrening.jpg (100.68 KiB) Visad 637 gånger
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Sawyer mini

Inlägg av Parabellum »

Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10601
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sawyer mini

Inlägg av bastard »

funderar på hur bra det funkar med filter för skyddsmaskar

är det bara partikelfilter, läs veckat papper i våtstarkt utförande, med limmad kant, så vore det värt att prova

sedan 3d skriva ut hållare

grovfilter skulle ex vanligt kaffefilter fungera, billigt och bra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Sawyer mini

Inlägg av Tank »

Intressant med förfilter. Hur mycket längre tid tar det att gravitationsrena med det påskruvat?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10601
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sawyer mini

Inlägg av bastard »

https://www.biltema.se/fritid/pool/pool ... 2000045307

är ett alternativ, dom funkar bra, men är lite stora
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Sawyer mini

Inlägg av Parabellum »

Min tanke är förfiltret jag länkade till ovan är att förstärka den med kaffefilter.
Kaffefilter är billiga och filtrerar bort väldigt små partiklar.
Hur mycket längre tid det kommer ta att filtrera med för filter får jag se.
När jag tagit tiden för att filtrera en liter vatten så har det legat på ca 1.5 min med öppen blåsa och lite mer än 3 min med sluten blåsa.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Sawyer mini

Inlägg av Parabellum »

Får fundera vidare på detta med förfiltrering, biltema valet är i tyngsta laget.
Det blir kanske att man får sy en strumpa till blåsans öppning.
Vikt och storlek för filtret är av betydelse när man skall bära det i ryggsäck eller på sig.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Sawyer mini

Inlägg av Parabellum »

Tog upp mitt problem med hustrun. :roll: :lol:
Pratade lite om mina tankar och var i problemen låg.
Hon hade då magen att ge mig det förmodligen bästa förslaget hitintills, strumpbyxa!
Det ser jäkligt bra ut och jag tror det kommer fungera.
Jag älskar henne, så är det bara!
:hug: :hug: :hug:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Sawyer mini

Inlägg av Tank »

Parabellum skrev: 28 jan 2024 10:51 Tog upp mitt problem med hustrun. :roll: :lol:
Pratade lite om mina tankar och var i problemen låg.
Hon hade då magen att ge mig det förmodligen bästa förslaget hitintills, strumpbyxa!
Det ser jäkligt bra ut och jag tror det kommer fungera.
Jag älskar henne, så är det bara!
:hug: :hug: :hug:
Äsch! En praktisk lösning som inte kan köpas i en butik?! Är hon supergrå praktisk smygprepper?! :o

:D :up: :hug:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Sawyer mini

Inlägg av Parabellum »

Tank skrev: 28 jan 2024 13:23 Äsch! En praktisk lösning som inte kan köpas i en butik?! Är hon supergrå praktisk smygprepper?! :o

:D :up: :hug:

//Tank
Nog är det så! :zombie: :lol:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Vatten"