Skat och kråkfällor

Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Skat och kråkfällor

Inlägg av Daltorpet »

Snart är det 1:a juli och skat/kråksäsongen drar igång.

I år tänkte jag testa på fällor då det ökat rejält med kråkfågel det senaste året. Jag har tidigare aldrig jagat med fällor annat än färdigköpta mård och rävfällor. Jag kikar en del på Youtube och Internet för ritningar och jag har kommit fram till en större och några mindre fällor borde vara optimalt. Har ni några tips? Tidigare sköt jag 1-2 i veckan med 22lr men känns som det inte kommer ge tillräckligt i år.

Sidofråga1: ringduvor finns också del av på marken. Går de också i fälla?

Sidofråga2: Finns det något att göra med kråkfåglarna? De yngre kommer jag äta men tänker att de äldre blir ju bara att kasta och det är lite jobbigt för mig. Tänker om det finns åtminstone något användningsområde?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Charlie** »

Daltorpet skrev: 09 jun 2019 00:29Sidofråga2: Finns det något att göra med kråkfåglarna? De yngre kommer jag äta men tänker att de äldre blir ju bara att kasta och det är lite jobbigt för mig. Tänker om det finns åtminstone något användningsområde?
När/om du skaffar höns så kan du ju koka råkorna till hönsfoder. De kan användas till åtel för mård och räv.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Daltorpet »

Charlie** skrev: 09 jun 2019 01:39
Daltorpet skrev: 09 jun 2019 00:29Sidofråga2: Finns det något att göra med kråkfåglarna? De yngre kommer jag äta men tänker att de äldre blir ju bara att kasta och det är lite jobbigt för mig. Tänker om det finns åtminstone något användningsområde?
När/om du skaffar höns så kan du ju koka råkorna till hönsfoder. De kan användas till åtel för mård och räv.
Hmm intressant, det kanske kan vara ett alternativ. Jag har en hel del höns idag faktiskt. Om jag skulle använda fåglarna i rävfällor, bör jag koka dem eller helt enkelt lägga in dem som de är?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av EN brun böna »

Titta på norsk kråkfälla så får du en som fungerar.
Jag skulle inte använda fåglarna som mat till mina fåglar. Äldre kråkfågel har ofta parasiter och kan även ha sjukdomar som smittar till andra fågelarter. Tänk galna kosjukan eller afrikansk svinpest. Kråkor är avfallstunnor som får i sig allt möjligt skit.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av bastard »

när jag hadde tillstånd för att hantera hm, överskotet av dom sorternas fåglar inne i samhället så hadde jag fällor

fick låna en och sedan kopierade jag den
https://www.hylte-lantman.com/jakt/ovri ... lla-dubbel

dom funkar bra och är lätta att bygga själv, gillret är träpinnen i mitten som är avsågad i mitten, är bara ytorna raka där är det inga problem

fick man bara en så kom det ofta en till i dom på andra sidan

i dagsläaget kan man ha larm på dom med så man kan rensa dom oftare
dock, ser fåglarna att människor går dit så förstår dom, så det gäller att inte visa sig när dom är i närheten

sköt en hel del med luftgevär med
när du fått din första så ha den som luder, lägg ut den med vingarna utbredda, palla upp den med en halv petflaska
dra en fiske lina till ena vingen så du kan röra på den
rätt gjort så kan resten av flocken bli som tokiga och kommer ner på backen så man kan skjuta några till, då med luftgevär som inte låter så mycket

man kan sälja dom som apportvilt, ha dom nedfrysta och annonsera, ofta vill dom ha 10-20 st, kolla på vad dom ger nuförtiden, gav en del pengar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Charlie** »

Daltorpet skrev: 09 jun 2019 02:00Hmm intressant, det kanske kan vara ett alternativ. Jag har en hel del höns idag faktiskt. Om jag skulle använda fåglarna i rävfällor, bör jag koka dem eller helt enkelt lägga in dem som de är?
Eftersom du redan har höns så kan du detta bättre än mig. Jag vet bara att hönsen behöver animaliskt protein annars börjar de hacka på varandra, sägs det. En del kokar fisk åt sina hönor, så jag tänkte att man kanske skulle koka kråkorna också? Om en kråka har någon sorts sjukdom/parasit så kanske de bör kokas för att inte smitta hönsen?

Som rävåtel är det väl bara att slänga dit dem som de är. I en mårdfälla räcker det med en vinge eller liknande.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Daltorpet »

Charlie** skrev: 09 jun 2019 11:36
Daltorpet skrev: 09 jun 2019 02:00Hmm intressant, det kanske kan vara ett alternativ. Jag har en hel del höns idag faktiskt. Om jag skulle använda fåglarna i rävfällor, bör jag koka dem eller helt enkelt lägga in dem som de är?
Eftersom du redan har höns så kan du detta bättre än mig. Jag vet bara att hönsen behöver animaliskt protein annars börjar de hacka på varandra, sägs det. En del kokar fisk åt sina hönor, så jag tänkte att man kanske skulle koka kråkorna också? Om en kråka har någon sorts sjukdom/parasit så kanske de bör kokas för att inte smitta hönsen?

Som rävåtel är det väl bara att slänga dit dem som de är. I en mårdfälla räcker det med en vinge eller liknande.
Aha det har jag aldrig hört talas om eller märkt av, jag tänkte att det berodde på att det är billigare än köpefoder. Typ att köpa spannmål och blanda i kokt fisk som man metar gratis för proteinets skull. Nu kör jag förvisso med ärter och bönor men någon gång har det hänt när skörden varit dålig att man tänkt tanken. Men vad jag hört är att äggen kan ta smak av fisken men huruvida det är sant eller ej är jag inte säker på.

Jo det har du rätt i att det är nog bäst att koka fåglarna för den sakens skull. Det blir helt klart att fylla på rävåtlarna, tänker att det kanske är bra att de fylls på kontinuerligt så rävarna inte anar oråd.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Camo »

Ge inte hönsen kråka eller annan fågel. Använd till åteln istället. Du kan koka och ge lite fisk men inte för mycket eller för ofta då tar äggen smak. När hönsen ruggar går det ju också väldigt bra att ge kokt fisk.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Charlie** »

Jag läste precis nu att man INTE får ge höns animaliskt protein? ...jag ska nog inte skaffa höns på ett tag. Jag kan för lite! :hm:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Camo »

Det går hur bra som helst att ge hönsen lite kokt fisk eller köttrester eller dylikt. Men lagomt ska det vara.
Skriv svar

Återgå till "Fällor"