Vadmal = ull, bättre än bomull i kyla iallafall

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Skanungen
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2024 10:56

Vadmal = ull, bättre än bomull i kyla iallafall

Inlägg av Skanungen »

Älskar naturfiber dels för att de är naturliga och dels för att det är något människan alltid har använt

Bomull har jag använt länge, betydligt bekvämare än diverse plast/fleece som dessutom andas och många gamla billiga surplus militärkläder är just i bomull. Samma med mina getskinnshandskar, det är något speciellt med naturmaterial och jag älskar dessa naturmaterial :up:

Har sett en hel del vadmalsuniformer m39 och m58 från kronan och börjat undra vad detta är, hur bra är det, kliar det osv

Många spörsmål som jag bara delvis får svar på, vadmal är iallafall ull och först tänkte jag att ull kliar (den kliande ylletröjan, filten eller stickade vantarna från ungdommen dyker upp direkt i minnet) men kliar verkligen all ull :hm:

min vanliga vintermössa är mestadels ull och den kliar inget alls och det säljs en massa merinoull i friluftsbutiker :hm:

Googling av vadmal så kommer man till wikipedia som ger ingeting

och micklagård som skriver en massa
Vadmal är ett filtat ulltyg med enastående egenskaper för jakt och fritidskläder.

Vikingarna använde vadmal för att överleva de bistra nordiska vintrarna. Folk på norra halvklotet har använt vadmalskläder ända sedan de började hålla sig med får. Tyskarna kallade det loden och britterna hade sin tweed.

Vad du än kallar dem så är vadmalskläder hållbara och bekväma i alla väder. De är varma och nästan helt vind- och vattentäta. Ändå andas de effektivt ut svett och fukt som produceras av kroppen, som ett modernt membrantyg. Fast bättre.

Faktum är att många syntetiska fibrer försöker härma ullens unika sammansättning. Några har kommit en bra bit på på väg, men kan fortfarande inte mäta sig med ull i fråga om värme, komfort och hållbarhet
Detta låter rimligt, men ull är väl varmt, blir det inte för varmt efter vintern? :hm:
Ull har två enastående men motsägelsefulla egenskaper:

Fettet och proteinerna i cellens yttre lager är hårt bundna till varandra, vilket gör ullfibern helt vattentät. Fibern är överdragen med lanolin, som stöter bort vatten och motverkar dålig lukt genom att hämma bakterietillväxt.
Samtidigt absorberar ullfibern mer fukt än någon annan textilie.
Ull absorberar upp till 35% av sin vikt i vatten innan den är mättad, vilket mycket väl kan vara ett världsrekord för textilier. Bomull kan inte absorbera mer än 18% och nylon är mättat vid 8%. Resultatet är att ull kan absorbera mycket mer fukt innan det kläderna känns våta.
Intressant, att bomull kan suga mer fukt än plasttyger är givet :up: men att ull-ull är ännu bättre visste jag ju egentligen redan innerst inne eftersom ullkläderna man hade blev jättetunga vid lek i snö

Vad micklagård säger om militärens vadmalstyg
Det här vadmalstyget är unikt. Det är tillverkat av 80% ull, armerat med 20% extremt hållbara Rayon cellulosafibrer. Det väger 840 gr/kvadratmeter och kommer hålla en livstid. Militärmakten tillverkade det här tyget för att hålla sina soldater varma och skyddade i alla väder. Det går inte ens att riva sönder tyget eftersom trådarna inte ligger i raka linjer.
Kläder som går itu stup i kvarten är väldigt tröttsamt (tycker jag iallafall) byxor som håller längre än 1år är ovanligt för mig, sömmarna spricker i skrevet och det blir hål lite överallt, men så går jag många steg dagligen också.
Om du gnuggar syntetiska material mot sig själv så frasar det ganska ljudligt, men vadmal är i princip helt tyst. En ovärderlig egenskap för jägare.

Tyngre än de flesta tyger
Det är svårt att hitta något negativt att säga om vadmal. Det är betydligt tyngre än andra textilier, och vissa gillar inte den gråa färgen.

Syntetiska material blir statiskt laddade
När du rör på dig gnuggas kläderna mot din kropp, vilket bygger upp statisk elektricitet. Eftersom ull innehåller vatten bygger det inte upp statisk laddning lika enkelt som syntetiska fibrer.
Prassel är väldigt störigt, att det är tungt är väl en nackdel delvis om man är klen men det bygger ju styrka :up: statisk elektricitet är väldigt jobbigt :lol:


Det står betydligt mer om vadmal hos micklagård, har bara klippt ut det jag tyckte var mest intressant och efter att ha läst detta(och googlat mer info) så är jag jätteintresserad av vadmal, detta måste inskaffas och provas :D 8-)

Finns det någon här som använder vadmal och kan säga hur det är att använda på annan tid om året än vinter? Kommer personligen att inskaffa och testa så recension kommer från mig också tids nock
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vadmal = ull, bättre än bomull i kyla iallafall

Inlägg av EN brun böna »

Vadmal är ett vävt ulltyg som är väldigt tunt och glest som nyvävt, det man sedan gör är att stampa tyget så att det krymper och filtar sig på nästan samma sätt som tovad ull. Man får ett tätare och starkare tyg även starkare än ett tovat som inte är vävt. Man kan se processen i the monastery farm, samma serie som ex wartime farm eller edwardian farm m.fl. Där visas även processen för att stampa väven vilket där görs i en vattenkvarn med en hammare som liknar en för smide driven av vatten. Men för ullen sker stampandet i vatten, men det är brutalt. Därefter spänner man upp tyget så att det sträcks i alla riktningar medans det torkar.

Kliande ull? Det där grova stickade sockarna och vantarna hade ju ett namn som sa vad det var, raggsockor, man blandade i getragg för att få bättre slitstyrka på plaggen. Ull från mer primitiva lantrasfår har ull som är grov med dödhår och styva täckhår som inte riktigt vill böja sig utan sticker ut och då blir ullen stickigare, mycket dödhår gör även att ullen inte blir lika stark att slita på. Dagens ull från modernare får har avlats för att minska mängden av grova hår, och man får en mjukare ull. Finullsfåret har mjuk ull men tror det är svärdsjöfåret som har den mjukaste av våra svenska raser, den har en ull som kallas tyskull som helt saknar de grövre fibrerna.
Sedan kan man även påverka mjukheten efter hur man bearbetar ullen, tex kammad ull blir mycket mjukare och mindre stickig än den kardade, detta beror på att den kammade ullen får rakare fibrer som följer tråden medans den kardade blir lite flurigare och sticker ut lite mer.

Om du tänker dig beduiner så har de ofta heltäckande kläder gjorda av ull, tillräckligt varma för att värma när nattemperaturen når 0an i öknen samt hålla värmen ute dagtid då temperaturen kan nå 50 graderssträcket. Så ull både värmer och kyler beroende på.

Ull har även förmågan att värma trots att den är våt så det är en anledning till att den användes i jakt och militärkläder.

Skottarnas kilt är ett tyg som är det samma som våran vadmal men något tunnare. Det är ju ett enda långt tygskynke som dagtid används för att klä den som bär det men nattetid kan användas som sovsäck, som skydd för regn och rusk mm.

Jag använder en del av dessa tunnare ulltyger till mycket men även tyg som är tovat. Fördelen med det tovade är att det går att klippa hur som helst det trådar inte upp sig som ett vanligt tyg.

Och den absolut varmaste ullen man kan hitta ute i världen är kamelull, jag har en mössa i kamelull och man svettas hur kallt det än är.

Ull är inte heller bara ull från får utan som här ovan kamel, alpacka.
Sedan har vi angora ull som är supermjuk och som inte kliar, den kommer från angora kaniner.
Sedan apropå getragg så finns även angoragetter som producerar mohair, som garnet heter. Det är också supermjukt och kan bäras direkt mot kroppen. Den ullen känns lite hal nästan. Men beroende på vilket djur det handlar om och ålder mm så kan det finnas lite ragg i om man har otur.

Det finns även de som kammar sina getter och får kaschmirull som är ren underull från vilken get som helst trots att det finns en ras med det namnet. Geten släpper underull och ragg vid olika tidpunkter så därför kan man kamma av dem den väldigt fina och mjuka ullen. Men det väldigt lite i utbyte dock.

Eller de som har hundar och kammar dessa för att få en typ av ull, funkar inte ensamt men väl ihop med annan ull.

Kornas päls blir till nöthårsmattor som är nästan omöjliga att trampa sönder, håller mer än en generation av trampade fötter.
Grisens borst används den med till borst till borstar tex rakborstar
Skanungen
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2024 10:56

Re: Vadmal = ull, bättre än bomull i kyla iallafall

Inlägg av Skanungen »

Tack för ditt svar, minns jag såg ett program på tv (för många år sedan när jag tittade på tv) om just alpackor och att det då fanns ett ställe i sydamerika med gammal lantras av alpacka som sträckte sig till innan columbus kom dit, ullen från den skulle vara enormt mycket bättre än vanliga alpackor (mjukare, varmare, skönare)

Var hittar man en sådan mössa i kamelull?

Ull, vadmal och liknande blir ju mer intressant ju mer man lär sig ocb läser om det 8-) :up:


Hur står sig kronans vadmal som är 80% ull och 20% rayon (trä cellulosafiber) mot vanlig vadmal i 100% ull? Någon som vet?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vadmal = ull, bättre än bomull i kyla iallafall

Inlägg av bastard »

gamla militära vadmalskläder är riktigt bra om man gillar dom
borde köpt mer när dom kostade skit och ingenting på nittitalet

kan klia men man har oftast annat under som stoppar detta

torkningen av dom kan vara, långsam
förr var rimlig användning av dom att man hadde två par av ex rockar
använd en under dagen blev blött men inte genomblött
satte den på tork och tog den andra dagen efter
så hann den torka i en och en halv dag
då hann dom torka ordentligt

en hel del som klagar på naturmaterialen hanterar dom inte rätt, som att dom inte hinner torka över natten
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vadmal = ull, bättre än bomull i kyla iallafall

Inlägg av EN brun böna »

Ull behöver inte heller tvättas som andra kläder. Ull renar sig självt om man hänger ut det då och då på vädring, solljuset hjälper till att tvätta ullen. Det får gärna vara hög luftfuktighet då man hänger ut, men inte regn som kommer åt kläderna.

Man får se upp med mal och ängrar, men man kan lägga kläderna i frysen ett par dygn eller hänga ut dem när det är riktigt kallt.
Rödcederkuber i garderoben och i fickor och huvor hjälper, finns även rödcederolja som man kan använda.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vadmal = ull, bättre än bomull i kyla iallafall

Inlägg av rödluvan »

Min praktiska erfarenhet är att kronans gamla yllepersedlar ibland kliar i början innan, men det tror jag mer beror på lösa fibrer, nya, moderna brukar inte göra det.När man använt dem en tid så upplever jag inte att de kliar. Bomull tycker jag både känns som att det släpper igenom kalluft och att det lätt suger åt sig vatten. Fördelen är väl att kronans gamla bonullspersedlar brukar vara väldigt billiga och att det är ett naturmaterial. Jag tycker att det släpper ut fukt mycket bättre än syntet som kan orsaka hudproblem, svamp, mm när det stänger inne fukt (och man är ute i fält eller motsvarande där man har begränsade möjligheter att duscha och tvätta, då är det extra viktigt att fukt och smuts inte stängs in i eller under tyget. Även om man kan skrubba rent utsatta delar av kroppen såsom skrevet och armhålorna, mm med vatten, eller i nödfall snö, så gör det stor skillnad att klä sig luftigt så att kläderna andas jämfört med kroppstight tyg som inte kan det så bra, det finns för visso moderna nylontyger om man behöver ha kroppsnära tighta kläder, tex om man cyklar eller tränar löpning, men jag tycker inte alls att dessa fungerar som arbetsunderställ alls, då är ylle mycket bättre tycker jag).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Ursus

Re: Vadmal = ull, bättre än bomull i kyla iallafall

Inlägg av Ursus »

Har använt mycket vadmalsplagg genom åren och det är väl blandad kompott, men vågskålen lutar åt det positiva hållet. En stark åsikt är dock att de är bedrövliga sommartid - de blir hemskt varma och går liksom inte att vädra på något enkelt sätt. Det var hårdare män som vandrade på denna jord innan M59 och polybomull blev allmänt, och jag tror att även de drog en lättnadens suck när de fick lite luftigare tyger.

Den starkaste fördelen som kallvädersplagg är att de är mycket resistenta mot regn i oförändrat tillstånd. Denna egenskap upplever jag som än mer kraftfull om man regelbundet röker tyget intill en brasa, men det kan vara konjektur. Om inte annat håller det vissa skadedjur i schack. De är dock helt hopplösa att torka ut om de verkligen blir blöta i ordets rätta mening.

Nu är ju den där gamla devisen att "ull värmer även när det är blött" inte helt riktig - ull kan bilda en exotermisk reaktion upp till en viss fuktprocent - men ett tämligen fuktigt vadmalstyg är fortfarande hyfsat okej att bära även i kallt väder och tar inte ihjäl en på samma sätt som fuktig bomull, men det är jävligt tungt, klumpigt, och allmänt obekvämt. Men om vadmal hade varit ett av få alternativ som varit tillgängligt som kombinerad vinter- och regnbonad hade jag inte klagat i första taget. Det är bättre än mycket annat därute, även moderna textila underverk.

Skäms lite över att medge det, men sydde efter många svordomar ihop en "Sagan om Ringen"-typ av mantel av vadmal för många år sedan; hade det inte varit för nördfaktorn och himlande ögon från medborgarna i det långa landet hade den fått följa med ut i skogen oftare. I en sådan applikation fungerade tyget exceptionellt väl: Det går att svepa undan eller rulla upp vid varmt väder, och om regn, vind eller kyla kommer är det bara att dra omkring sig. Den bylsiga passformen gör att även överskottsvärme är relativt lätt att leda ut vid varmt väder.
När jag studerade klassiska medeltida klädnader blev det uppenbart att just bylsighet - inte formgjutenhet - är nyckeln till komfort vid användandet av grova ulltyger. Tänk tunikor, mantlar, kappor, lösa huvor, kjortlar, och annat, eller varför inte den samiska luhkkan, över snäva persedlar.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vadmal = ull, bättre än bomull i kyla iallafall

Inlägg av bastard »

ull har sina för och nackdelar även bomul
läder med för den delen

naturmaterial är inte alltid perfekta
men få syntetmaterial är perfekta

så man får välja vad man vill ha till vad

torkning vadmal , kaminvärmt rum i några dagar

det med att röka vadmalen kan kanske ha med att värma till det så lanolinet hamnar rätt igen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"