Köpa BOL - var börjar man?

mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av mango »

Hur gick det Ursus? Hittade du något lantligt boende?
Ursus

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Ursus »

mango skrev: 24 nov 2023 12:28 Hur gick det Ursus? Hittade du något lantligt boende?
Tyvärr inte ännu...

Hade ställt till min förhoppning att inflationen skulle driva ned huspriserna en bra bit, men nu när det verkar börja hända pratas det om höjning av taxeringsvärden på trettio procent eller mer. Lär inte bidra till lägre marknadsvärden när det träder i kraft.

Ska dessutom industrialiseringen ta fart häruppe igen så börjar det vara mörkt. Inom en timme från nuvarande ort är det (enligt mig) fantasipriser på allt som är hyfsat och inte kräver renovering. Lite odlingsmark till? Fett prispåslag. Lite skog? Ännu mer. Ska befolkningen öka som projicerat blir det värre.

Försöker söka jobb på mindre ort, men det är kärvt. De få som finns i hembyn går till vänner eller släktingar till sittande personer, har ingen anledning att tro att det är annorlunda i övriga byar. Man kan få en intervju ibland, men sedan tvärtyst.
Klart, man skulle kunna ta "vilket jobb som helst" på mindre ort, men det känns kymigt att ha släpat sig genom högskola bara för att sluta med att snurra french hot dogs på närmaste bensinstation för existensminimum.

Men, den goda kampen fortsätter! Tittar på möjligheter att omskola till läkare eller tandläkare via högskoleprov/intervju. Långa utbildningar, men behov överallt. Alternativt akutsjuksköterska; bra färdigheter för detta intresse.

(det blev ett långt svar)
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av mango »

Ok tråkigt.

Vad gäller jobb på mindre orter så vet jag precis hur det är efter att ha blivit friställd för en tid sen. Det är annonser ute, men det är ofta redan bestämt att "Hasses svågers dotters pojkvän" ska få det jobbet:)
Det har givit att väldigt många häromkring är egenföretagare och mångsysslare, som gör lite av varje som inbringar inkomst.
Ursus

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Ursus »

mango skrev: 24 nov 2023 14:33 Det har givit att väldigt många häromkring är egenföretagare och mångsysslare, som gör lite av varje som inbringar inkomst.
Har observerat detsamma och misstänker att det är framtiden för många på vischan, möjligtvis också i städerna på lång sikt. Det pratas redan om gigekonomi, det skulle inte förvåna mig om det är normen inom flertalet branscher inom tjugo år eller så.
Skriv svar

Återgå till "Huset på landet"