Köpa BOL - var börjar man?

Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av xsive »

Varit på ett par auktioner i år hos fogden på potentiella BOL-torp
Senaste för ett par veckor sen.
Ingen tendens till avmattning på köpviljan för billigare objekt i södra delen av Sverige.
Första gick för 160% av värdering och den senaste för nästan 3 gånger värderingen. :shock:

Tittar nu istället på skogsfastighet utan byggnader för att bygga en egen stuga på säg 30m2 plus sovloft.
Små-medelstora skogsfastigheter till rätt pris finns ju heller inte i överskott direkt men känns ändå enklare.
Torpen på såna mindre skogsfastigheter om dom finns brukar ändå vara av stort behov av iordningställande.
Kanske lite tidigt ännu i ekonomiska nedgången men har ökat tid på att leta.

Tittade på ett objekt nyligen som jag får fundera lite över men lämnar nog ett bud som minimum.
Gillade saker som tex bra läge för 100m skytteträning med litet husbehovsgrustag som kulfång och absolut ingen granne som störs.
Vettig skogsväg fram sista biten och ingen risk för passerande dit. Tydliga spår av olika sorters vilt. Inga byggnader
Skogen i sig var väl inte jätte-imponerande och skriker efter röjning. Fan, är ändå en rejäl slant så tål att tänka på (:)
Men den där perfekta fastigheten kommer ju inte förän veckan efter man skrivit kontrakt på en annan fastighet....
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 11 apr 2020 15:30 Skogen i sig var väl inte jätte-imponerande och skriker efter röjning. Fan, är ändå en rejäl slant så tål att tänka på (:)
Men den där perfekta fastigheten kommer ju inte förän veckan efter man skrivit kontrakt på en annan fastighet....
Är det röjningsskog så växer den till sig och ökar i värde, snabbare än mycket annat och framförallt stabilare.

Den perfekta fastigheten ja, den kommer sen. Men man får ta det bästa man hittar.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Strångsjö »

Jag bruker kolla områden nära länsgränser.

I svealand / götaland är det tydligt hur landskaps och länsgränser
ofta är något av ett ingemansland.

Sedan länge har kommuner, län, och länge sedan även landskap undvikit satsningar i utkanterna.

Länstrafik passerar ej länsgränsen alt. är svindyr och dålig, vårdcentraler, lanthandel, skolor, arbetsplatser saknas, långa avstånd till centralorter.

Några exempel, län som möts, billiga (än länet de ligger i) fastigheter i skogen, ont om grannar,
gott om långa skogsvägar, utan intresse för turister

örebro - dalarna - värmland
örebro - östergötland - sörmland
blekinge - kalmar- kronoberg (med undantag för kusten)

hur det är i norrland vet jag inte, kanske samma där?
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Strångsjö »

När jag finner ett område, följer jag det på hemnet.

Googlar om vindkraftverk, korridorer för snabbjärnvägar, motorvägssträckningar, elledningar.

Glöm inte attackmyggor, nedre dalälven, sunne, deje, frövi och
del andra områden.

Ska inte köpa, om jag inte vinner på lotto, mer som hobby att
följa marknaden.
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av mango »

Strångsjö skrev: 12 apr 2020 21:58 När jag finner ett område, följer jag det på hemnet.

Googlar om vindkraftverk, korridorer för snabbjärnvägar, motorvägssträckningar, elledningar.

Glöm inte attackmyggor, nedre dalälven, sunne, deje, frövi och
del andra områden.

Ska inte köpa, om jag inte vinner på lotto, mer som hobby att
följa marknaden.
Prospektering av vindkraftverk kan man ta med lite ro, skulle jag säga. Många platser har prospekterats, men i många fall finns inga pengar, eller så ska det dras i rätten ytterligare femtielva gånger.
I övrigt håller jag med, med tillägg om att närmsta asfaltsväg bör ligga minst en kilometer bort.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Strångsjö »

Mobilt bredband, täckning, inte att glömma

Grundvatten, kan finnas arsenik, tungmetaller, uran
m.m. Oftast nära oljeskiffer, gruvområden
olika slag.

Se även upp med oexploaterade mineralförekomster, vid framtida brytning- tung
trafik i närområdet, anriknings och krossverk, ofta 24/7

Flyktingförläggningar, kan vara plus, sänker värdet i närområdet,
men nyanlända människor orkar sig nog inte mer än några få km
från boendet, ofta rädda för skog, saknar bil.
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av mango »

Inser att jag delvis förväxlar att köpa BOL med att flytta ut på landet permanent, men vi tänkte nog i BOL-termer även när vi letade lantligt boende.
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Obstinat »

Vad fan får man för pengarna.... sa ju Leif Östling VD Svenskt Näringsliv. Utan att skrota ned mig i hans tankar ang detta! Så är det ju onekligen intressant vad man man får för en viss summa kontanter. Avvägningar o tankar om potentiellt boende är av största vikt! Men till syyvende o sist är det ju det här med ekonomi!

Min plan är iaf att fly Fjollträsk o bege mig norröver. Tyvärr har ju priserna ökat även där.... Om man nu törs nämna oron för kriminalitet kontra landsända? Borde inte de norra delarna minska på riskerna för att bli drabbad? Eller ör det kört även på mer avlägsna orter?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av xsive »

Obstinat skrev: 25 feb 2021 17:45 Min plan är iaf att fly Fjollträsk o bege mig norröver. Tyvärr har ju priserna ökat även där....
Är det inte så att om priserna stigit 50% i Stockholm så har dom kanske stigit nära dom procenten norröver också?
Men i kronor och ören så är skillnaden på 50% på 4Mkr mot 50% på 500 tusen eller... :hm:
Sen gick väl alla mindre torpställen och likande upp som bara den under förra året för det var hemester som gällde
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Charlie** »

xsive skrev: 25 feb 2021 18:28
Obstinat skrev: 25 feb 2021 17:45 Min plan är iaf att fly Fjollträsk o bege mig norröver. Tyvärr har ju priserna ökat även där....
Är det inte så att om priserna stigit 50% i Stockholm så har dom kanske stigit nära dom procenten norröver också?
Men i kronor och ören så är skillnaden på 50% på 4Mkr mot 50% på 500 tusen eller... :hm:
Sen gick väl alla mindre torpställen och likande upp som bara den under förra året för det var hemester som gällde
Priserna har stigit här uppe men har man något att sälja i Sthlms-trakten så är man i hamn. Sedan så beror det på vart i norr man söker sig. Fastighetspriserna t ex Västjämtland och i och runt Universitetsstäderna är inte jätte billiga men söker man sig utanför befolkningscentra så är det helt andra priser. Då tillkommer i och för sig problem med arbetstillfällen och/eller pendlingsavstånd/pendlingskostnader. Men det 2 sistnämnda problemen är väl någon man är van vid i Sthlmstrakten.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Huset på landet"