Köpa BOL - var börjar man?

Ursus

Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Ursus »

Börjar slutgiltigt bli less på att behöva dela buss med pundare, bo granne med stålverket och F21, och inte våga ta en nattprommis utan att behöva se mig över axeln efter all världens pack som tycker att rån och misshandel är kul. Kort sagt: Jag vill ut på landet igen.

Kommer från ett mindre samhälle på ett par tusen pers och har ett föräldrahem där, men vill inte dit i händelse av bajs. För mycket folk, för nära stora vägar, för berikat av såväl internationella element som WT, ingen odlingsmark. Skannar Hemnet och Blocket Bostad varje dag, men blir inte klokare.

Jag vill ta steget fullt ut och börja leva på landet. Inte bara ha en stugjävel som kostar underhållspengar och ligger sex timmar bort och man aldrig orkar besöka, utan en bostad. Men i vilken ordning skall man börja? I Sverige existerar inte arbetsmarknadsrörlighet m.a.a. bostadsbubblan, så att räkna med att få ett hyresrätt till att börja med (innan man hittar något bättre) om man flyttar till godtyckligt samhälle för jobbets skull är inte att tala om. Samtidigt känns det vanskligt att köpa en bostad och sedan börja leta jobb. Det finns sällan gott om såväl jobb som bostäder på landsorterna.

Hur hade ni gjort? Bostad eller jobb först? Egenföretag?
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av EN brun böna »

För mig.
1; fundera över vad jag vill ha och behöver för att klara det jag vill. Ex, vill jag bara odla lite grönsaker och sedan leva av köpta lager eller vill jag ha 100% självförsörjning av allt från mat till olja och klädfiber mm. Vill jag ha egen kött produktion eller klara merparten från jakt och fiske och lita på att det finns i tillräcklig mängd även efter den skitkastande fläkten.
Hur mycket mark behöver jag för att klara allt detta? Växtzoner? Utrymmen för att ta hand om alla dessa produkter förutom rent boende.

2; hur tänker jag att jag vill ha det rent praktiskt med livet som så. Kan jag klara en enklare standard och stå ut? Eller måste jag ha nära till kompisar och uteliv?Eller vill jag mest sköta mig själv? Är det nåt som inte går att avvara i dagsläget i mitt liv ex närhet till sjukvård mm.

3; jobb kan jag ta vad som för att prioritera det andra eller är lönen viktigare/det viktigaste. Kan jag beroende på del ett och två orka med att jobba full tid på husdelen den egna under 3-4 veckor av semestern för att så småningom få en preppergård eller tror jag skiten kommer tidigare och jag behöver prioritera mitt eget först.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 09 jun 2019 12:19[...Kommer från ett mindre samhälle på ett par tusen pers och har ett föräldrahem där, men vill inte dit i händelse av bajs. För mycket folk, för nära stora vägar, för berikat av såväl internationella element som WT, ingen odlingsmark. Skannar Hemnet och Blocket Bostad varje dag, men blir inte klokare...]
Ett tips är ju att odla bekantskaperna i orten du har föräldrahemmet. Människorna där har säkert kusiner och bekanta som skall göra sig av med något ställe i utmarken. Dessa ställen kanske inte är riktigt så attraktiva att de hamnar hos någon mäklare som är ansluten till hemnet. Kontakter är alltid bra.
Ursus skrev: 09 jun 2019 12:19[...Samtidigt känns det vanskligt att köpa en bostad och sedan börja leta jobb. Det finns sällan gott om såväl jobb som bostäder på landsorterna...]
Ja arbete och inkomst är A och O för att få i hop slantarna oavsett. Jag jobbade arslet av mig och levde snålt i ett par år för att skapa ett sparkapital för en bra BOL. Banken gillar att se att du kan spara slantar. Då har du lättare att få lån i och med att du visar att du kan amortera. Att arbeta och bo på samma ställe är en så länge bara en utopisk dröm för oss som inte vill bo i en stad. Det blir nog till att pendla även om det kostar i tid och pengar. Jag bor i en stad och pendlar till grannkommunen, där jag jobbar och även har min BOL. Det blir pendling oavsett då min BOL ligger längre bort från min arbetsplats, än min nuvarande i lägenhet i staden. Så det är endast av ekonomiska skäl jag bor kvar.
Ursus skrev: 09 jun 2019 12:19Hur hade ni gjort? Bostad eller jobb först? Egenföretag?
Jobb, jobb och jobb, först i alla lägen. Arbete är en nödvändig livsstil, vare sig du är egen eller löneslav. Jag har själv inte drivet för att bli en bra entreprenör. Att vara löneslav är ganska bekvämt och "degen" kommer in varje månad.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av bastard »

beror nog mera på vad man gör
en del yrken är flexiblare, en del går inte att flytta

fundera först på den, sedan vad du ska jobba med och sedan på var du vill bo

men ibland ändras förutsättningarna, och man prioriterar om

man kan även ha jobb som ändå kräver att man bor på annat ställe, ex oljeriggsarbetare
eller spårarbetare på järnvägen, där flyttar du runt med din husvagn efter vart arbetena ligger

ett sådant jobb där man ändå inte arbetar där man bor kan vara smidigt på ett sätt
då kan man i stort sett bo där man känner för det
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Daltorpet »

Jag tänker att man kan kolla lite på hur mycket pengar man behöver få in i månaden för att gå runt. Jag hade ett hyffsat bra betalt jobb i staden där jag hade lägenheten men lönen åts ändå upp av höga hyror, elräkningar, netflix, Internet osv + alla rörliga kostnader som uppstod för att inte hamna utanför det sociala i staden.

Jag hade kvar jobbet när jag flyttade till torpet men gick ned i tid. Jobbade färre men längre dagar. Det betöd att jag inte behöver pendla lika ofta. Nu har jag gått ner ännu mer i tid. Jag tycker att kostnaden på landet gentemot staden är att de inte blir lika exakta och tvungna på något vis. Helt klart finns det alltid hål att fylla på landet men oftast kan man skjuta upp den tills man har pengar. Dvs om man har betalat bostaden och inte har kommunal el och vatten då.

Så fasta kostnader dyrare i stan men rörliga billigare.

Hade jag varit i din situation hade jag jobbat och tjänat pengar innan jag flyttat så att jag kunnat betala boendet men efter det hade jag köpt ett boende och haft jobbet som sekundärt. Man kan oftast få tag i pengar så det räcker. Ju färre vändor till stan desto mindre pengar behövs. Visst man kanske inte kan flasha med en adui a6 och björnborgkalsippor men jag har fått intrycket av det inte är jätteviktigt för dig.

Får du med dig en partner så kan ni jobba ännu mindre och lägga mer tid på det ni verkligen gillar och kanske kunna betala de fasta kostnaderna på med lönearbetet och de rörliga med det ni tjänar av gården.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av maskros »

Jobb först!

Gissningsvis kan du hyra nån stuga ett tag, eller en plätt att ställa en husvagn på medan du väntar på ditt eget boende. Motsatsen är inte alls lika sannolik.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av NordicHillbilly »

I nuläget skulle jag skynda mig. Om jag var tvungen att köpa nu och inte hade sparat pengar i åratal, så skulle jag förmodligen ta ett s.k. blancolån innan jag bytte jobb till ett på landet, sen köpa ett objekt för max 200 000. Exempelvis fritidshus eller billig kåk i Norrland. Södra delen av landet är överlag kasst vid större samhällskollaps och allt är dyrare. Ingenting söder om Dalarna i inlandet/väst och Hudiksvall vid östkusten skulle jag säga är en bra utgångspunkt.

Diverse anledningar:
- Närhet till kärnkraftverk (DÅLIGT)
- För mycket folk även på "landet"
- Närhet till stora och medelstora städer (som vid riktig SHTF skapar s.k. "dödszoner" med många mils omkrets).
- Höga priser
- Blöta istället för snöiga vintrar. Horribelt. Personlig smaksak, antar jag.

Det är absolut bättre odlingsklimat och kryllar av exempelvis vildsvin i södra delarna av Sverige. Jag älskar vildsvin, bästa köttet som finns. Tyvärr så kommer folk där inte att klara sig i lika stor utsträckning hur de än bär sig åt. För mycket kommer handla om tur/otur när det handlar om den volym människor som finns i södra rikshalvan. Uppöver är antal på allt mer hanterbara. Det blir liksom inga mänskliga gräshoppssvärmar och överlappande dödszoner ifall Just In Time-systemet (leveranser till butiker) går sönder av valfri anledning.

Om du nödvändigtvis måste köpa BOL i södra Sverige, kolla på Småland eller Värmland. Se bara till att det är mer än 30 mil från storstad (stockholm, göteborg, malmö) och mer ån 5 mil från medelstor stad. Gärna inte mellan två medelstora utan lite "off the beaten path". Helst inte ett naturligt stopp på vägen någonstans, utan svårtillgängligt.

Det är väl lite generella råd. Som sagt så skulle jag inte börja spara några tusen i månaden vid denna tidpunkt däremot. Jag skulle hellre ta ett halvkasst lån och få skiten gjord helst igår. Vi vet inte om ekonomin havererar nästa vecka eller om ett år eller två, men det är på väg redan. Det märks tydligt och har varit tydligt ett tag nu. Normalt sett inget jag skulle uopmuntra till, men se till att få hus/mark inköpt ASAP. Skaffa frön och basics för långtidsöverlevnad. Exempelvis en massa ris. Sen om du bor där eller inte är en annan sak. Behåll jobbet i stan och kalla det för "sommarstugan".
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av EN brun böna »

Men vissa områden i norra kustlandet har väldigt nära till kärnkraftverk de med. Bara Bottenviken mellan till Finlands nybyggen.
Sedan vet man inte hur vindar och nederbörd transporterar radioaktivitetens nedfall. Gävleborgs län blev hårt drabbat och vildsvin skjutna här håller fortfarande cesiumhalter långt över rekommenderat för att äta. Runt Tjernobyl finns det platser som är bebodda och där nedfallet blev lägre än det vi fick över Hälsingland. Just beroende på vindar och nederbörd.
Svenska renar håller även de höga halter cesium och det beroende på kärnvapentester på annat håll i världen.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 09 jun 2019 19:31 Men vissa områden i norra kustlandet har väldigt nära till kärnkraftverk de med. Bara Bottenviken mellan till Finlands nybyggen.
Sedan vet man inte hur vindar och nederbörd transporterar radioaktivitetens nedfall. Gävleborgs län blev hårt drabbat och vildsvin skjutna här håller fortfarande cesiumhalter långt över rekommenderat för att äta. Runt Tjernobyl finns det platser som är bebodda och där nedfallet blev lägre än det vi fick över Hälsingland. Just beroende på vindar och nederbörd.
Svenska renar håller även de höga halter cesium och det beroende på kärnvapentester på annat håll i världen.
Intressant det där, jag lyssnade nämligen på en podd angående just det där, det var en intervju med en gammal same som hade extremt höga halter av cesium och intervjuarna frågade om han varit väldigt sjuk och samen svarade att han haft tre sjukdagar sen 1986. Sen var det mycket om att de flesta vildsvin som skjuts i Hälsingland bara grävs ner pga halterna.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av NordicHillbilly »

Mjo nedfall är svårt att förutse. Men att bo några mil från exempelvis Forsmark är automatiskt kasst vid haveri pga direkt kontaminering/strålning. Mest det jag menade. Vart vinden blåser är extremt svårt att preppa för. Just Tjernobyl blev ju ganska otippat. Att nedfall från Europas sydösthörn hamnade uppe i nordvästhörnet.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Skriv svar

Återgå till "Huset på landet"