oro kopplad till finansiell krisberedskap

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

oro kopplad till finansiell krisberedskap

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/ekonomi/rapport-fa-sv ... et-kommer/

"Men en ny undersökning, gjord på uppdrag av Sparbankernas riksförbund, visar att många svenskar känner sig dåligt förberedda. Enkäten baseras på svar från drygt 1 000 personer och genomfördes i november 2023.

– I svaren som vi fått in kan vi se att det finns en oro kopplad till finansiell krisberedskap. Fler än hälften, 55 procent, säger att de inte litar på att banksystemet skulle fungera i en krissituation, säger förbundets vd Björn Elfstrand.

Endast 20 procent av de svarande anser att de är finansiellt förberedda för krig eller kris. 40 procent säger att de är oförberedda.

Men svaren skiljer sig åt beroende på kön och ålder.

– Kvinnor är lite mer oroade än män för vad som kan hända med deras pengar i en krissituation. De känner sig mindre förberedda. Vi kan även se att yngre personer känner en större oro än äldre. De känner också ett större behov av fysiska bankkontor i en kris. Vad det beror på vet vi inte, men det kan ha att göra med en lägre finansiell mognad, säger Björn Elfstrand."

finns mera , läs på plats

tål att funderas på
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: oro kopplad till finansiell krisberedskap

Inlägg av bastard »

läste en gång till och följande är lämpligt för forumet

"Men det finns även saker att tänka på som privatperson, säger Björn Elfstrand. Bland annat tipsar han om att skriva ut flera viktiga dokument.

– De flesta frågor kring krisberedskap handlar om att förbereda för en situation där inget fungerar. Jag skulle skriva ut mitt årsbesked från banken där man kan se sina kontonummer och sitt saldo. Skriv ut dina försäkringspapper. Ha ett extra id och ditt pass tillgängligt. Om ditt bankkonto inte fungerar kan det vara bra att ha ett kreditkort.

– Sen gäller det så klart att ha kontanter hemma för mindre transaktioner och så att man klarar sig under en tid med mat, drivmedel och medicin. Och man bör alltid ha en buffert så att man inte behöver leva från hand till mun. Men det är en mer långsiktig aspekt av vad finansiell krisberedskap kan vara."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
torren
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 maj 2023 07:21

Re: oro kopplad till finansiell krisberedskap

Inlägg av torren »

Jag oroar mig mer över den andra sidan av myntet. Självklart är det tråkigt om en pengar låses fast i en bank under en kris men vad händer med folks bolån? Om den ena eller båda försörjarna kallas in till något slags plikt och därmed får markant lägre inkomst. Vad kommer banken då göra med lånet? Finns det t ex erfarenheter från Ukraina och hur jämförbart är det med det överskuldsatta Sverige?
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: oro kopplad till finansiell krisberedskap

Inlägg av Omnivore »

När det gäller kontanter hemma så bör man också tänka på att ha växel. Tar man ut ett större belopp ur bankomaten får man femhundringar. När tillräcklilgt många köpt mjölk mm i den lilla affären på hörnet som fortfarande tar emot kontanter blir det snart slut på växelpengar att ge tillbaka. Jag betalar för det mesta med kort men tar ibland med mig en femhundring till affären för att få mindre valörer tillbaka.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: oro kopplad till finansiell krisberedskap

Inlägg av Parabellum »

torren skrev: 09 feb 2024 07:20 Jag oroar mig mer över den andra sidan av myntet. Självklart är det tråkigt om en pengar låses fast i en bank under en kris men vad händer med folks bolån? Om den ena eller båda försörjarna kallas in till något slags plikt och därmed får markant lägre inkomst. Vad kommer banken då göra med lånet? Finns det t ex erfarenheter från Ukraina och hur jämförbart är det med det överskuldsatta Sverige?
Har ingen källa på mitt påstående, men har hör någon gång att bank system delvis blir frysta under ofred för att skydda en del av medborgares tillgångar.
Lika så får ofta enskilda medborgare behålla sina tillgångar efter ett eventuellt övertagande av främmande makt.
Hoppas någon här har mycket mer kött på benen än jag och kan svara bättre och med någon form av evidens.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"