BOB för familjen i stan

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
buffster
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 jan 2023 18:00

BOB för familjen i stan

Inlägg av buffster »

Vet att det finns några liknande trådar redan, tex "INCH/BOB för familjen", "BOB vid brand" och "BOB för urban miljö".
Tänker att jag ändå startar en ny tråd specifikt för min fundering.

Vi bor 2 vuxna och 2 barn i en bostadsrätt i en av Sveriges större städer.
Har tänkt ett tag att man skulle behöva någon typ av BOB. Både jag och sambon har varit i situationer där man oväntat hamnat på sjukhus och behöver spendera några dygn där. Det man saknat mest då är rena egna underkläder samt en mobilladdare.

Förra sommaren blev vi väckta mitt i natten av att det brann rejält i grannens lägenhet, hela lägenheten blev utbränd och är ännu inte återställd helt.
Då kom tanken om en BOB tillbaka. Branden hände nu mitt i sommaren, så vi och övriga grannar kunde spendera några timmar mitt i natten i föreningens grillplats utan att det gick någon nöd på oss. Ungarna som blev väckta mitt i natten tyckte det var spännande med alla brandbilar och blåljus samt att få prata med en polis som samlade in uppgifter om vilken port alla som var ute bodde i.

Men tänk om det händer mitt i vintern när det är -22 nästa gång?

Så har börjat sätta ihop en BOB som främst är till för en snabb evakuering vid en lokal kris, tex en brand hos en granne eller hos oss.
Tanken är att allt annat fungerar som vanligt fortfarande, det är bara vår familj som behöver klara oss tills vi kan omlokalisera (hotell/bekanta) eller kan gå in igen.

Hittills finns detta i ryggsäcken:
Powerbank
USB-ladddare
Solcellsladdare
Laddkabel (både för USB-C och Lightning)
Adapter från USB-A till USB-C
Ficklampa +batterier
Första hjälpen
Sårspray (funkar även för brännskador)
Handsprit
2 st fyllda vattenflaskor i stål á 0,5l
Morakniv
1 karta Paracetamol
1 karta Ibuprofen

Tänker komplettera med:
Någon typ av proviant. Tex kex, chokladkakor, hårda karameller.
Vantar, mössor och raggsockor till alla
Fryspåsar + gummisnoddar (att dra över raggsockorna om vi tvingas ut utan skor). Kanske räcker med blå skoskydd?
Underkläder till alla
4 st nödfiltar

Synpunkter? Vad saknas?
Enkel mobil med kontantkort?

Funderar på ett tändstål och lite sprit samt någon typ av brännare. Men behövs det verkligen?

Syftet med denna BOB är ju som sagt nödutrymning i ett i övrigt fungerande samhälle, inte att hela familjen ska springa ut i skogen och överleva i 2 veckor...
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: BOB för familjen i stan

Inlägg av Marie »

Hejsan :D

Ingen rekommendation, men ett tänkvärt förslag.
Byt ut morakniven mot någon multitång/multiverktyg/Swiss Arme kniv som har ett bra knivblad.. Dels har du fler användningsområden med samma plats/tyngd som morakniven tar.. Sedan så är polisen lite extra stingsliga när folk har moraknivar i väskor på allmän plats.. Medans multi grej är mer försvarbar som de kan se mellan fingrarna på beroende på sambandet/tillfället/situationen som de kanske inspekterar dig.

Bara ett tänkvärt förslag.. en morakniv i skogen, är hundra gånger bättre än ett knivblad på ett multiverktyg. Men i stadsmiljö är den bara klumpig och riskfylld.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: BOB för familjen i stan

Inlägg av Tank »

Känns som det du har nu är en bra början.
Du är redan inne på värme och skydd för väder.
En enkel engångsponcho till varje familjemedlem är aldrig fel.
Jag hade även lagt med en liten lätt sommarsovsäck och lätt uppblåsbart liggunderlag. Om inte annat mysigt för barnen att krypa in i. :)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10732
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: BOB för familjen i stan

Inlägg av bastard »

varför stålflaskor för vatten?
inget fel bara frågar
petflaskor funkar bra, använd stålflaskorna till det normla livet

man kan ha en grabbag med detta om man bara har sekunder på sig
man kan sedan i närheten av dörren ut ha en större som tar några sekunder längre att plocka med sig
med lite mer saker
ex kläder, filtar, och kanske friluftsköket

foppatofflor använder jag inne, men funkar ute på vintern med, isolerar ok nedåt, det gör mycket att ha isolering nedåt på vintern
funkar inte bra på blöt höst och vår
men är billiga lätta och man kan ha några extra par liggandes
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: BOB för familjen i stan

Inlägg av Ursus »

Vill citera mig själv om nödfiltar, för det kan inte sägas tillräckligt ofta:
Vira ALDRIG in din kropp i en nödfilt för att mota kyla - varken naken, klädd eller i sovsäck! Mylar är ogenomtränglig plast; värmen som reflekteras kommer inom högst ett par timmar att bli oväsentlig när din kropps konstanta fuktproduktion - perspiratio insensibilis - bygger upp tillräckligt med väta mellan dig och arket för att börja leda bort värmen istället. Mylar fungerar som bäst när den är intill dig utan att vidröra kropp eller kläder.
Detta är hämtat från forumets nybörjardel, vilken du återfinner här, om du är intresserad:

viewtopic.php?t=3197

Om du väntar dig att situationen är mycket kortvarig innan du kan komma in i värmen igen, så kan nödfilt användas som "filt", men det måste alltid finnas i bakhuvudet att fuktuppbyggnad i ens kläder är en väldigt obra idé om räddning eller fristad inte kommer inom - säg - en timme.

Vidare:

Solcellsladdare känns en aning overkill för att - som du menar - flytta dig inom ett i övrigt fungerade samhälle. Uttag lär finnas överallt, och en rejäl powerbank räcker långt i annat än mycket långvariga strömavbrott. Men i det senare fallet är inte samhället i övrigt fungerande.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 938
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: BOB för familjen i stan

Inlägg av deadrabbit »

Det ser inte dumt ut alls.
Det jag har tänkt på är att ha någon mer måltid typ knäckebröd/wasa sandwhich så man inte bara äter kexchoklad eller nötmix hela natten. Om man inte får återgå till bostad direkt så kan det hända att man är utan plånbok, matlåda osv osv. Så något mer att äta som utökar uthållighet och medgör att man kan kanske ordna mer mat på arbetet eller kläder, dusch sova hos vänner etc.
3-3-3 Radio Plan
buffster
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 jan 2023 18:00

Re: BOB för familjen i stan

Inlägg av buffster »

Ursus skrev: 10 feb 2024 10:20 Vill citera mig själv om nödfiltar, för det kan inte sägas tillräckligt ofta:
Vira ALDRIG in din kropp i en nödfilt för att mota kyla - varken naken, klädd eller i sovsäck! Mylar är ogenomtränglig plast; värmen som reflekteras kommer inom högst ett par timmar att bli oväsentlig när din kropps konstanta fuktproduktion - perspiratio insensibilis - bygger upp tillräckligt med väta mellan dig och arket för att börja leda bort värmen istället. Mylar fungerar som bäst när den är intill dig utan att vidröra kropp eller kläder.
Detta är hämtat från forumets nybörjardel, vilken du återfinner här, om du är intresserad:

viewtopic.php?t=3197

Om du väntar dig att situationen är mycket kortvarig innan du kan komma in i värmen igen, så kan nödfilt användas som "filt", men det måste alltid finnas i bakhuvudet att fuktuppbyggnad i ens kläder är en väldigt obra idé om räddning eller fristad inte kommer inom - säg - en timme.

Vidare:

Solcellsladdare känns en aning overkill för att - som du menar - flytta dig inom ett i övrigt fungerade samhälle. Uttag lär finnas överallt, och en rejäl powerbank räcker långt i annat än mycket långvariga strömavbrott. Men i det senare fallet är inte samhället i övrigt fungerande.
Tack för input om nödfiltar. Såg nån video på Youtube där någon försökte spendera en vinternatt utomhus med en nödfilt. Vill minnas att just fukt var det största problemet.
I vårt fall handlar det dock om max en timme, då jag tänker att vid en brand mitt i vintern vid ett i övrigt fungerande samhälle kommer räddningstjänsten se till att få hit en buss eller liknande som vi grannar kan värma oss i. Alternativt kommer grannföreningen förbarma sig och låta oss komma in i deras trapphus.

Sollcellsladdare slängde jag med eftersom jag har en liggandes efter ett impulsköp på Jula... Tänkte den kan lika gärna ligga i BOBen. Med med fulladdad powerbank känns den rätt överflödig.
Marie skrev: 09 feb 2024 17:19 Hejsan :D

Ingen rekommendation, men ett tänkvärt förslag.
Byt ut morakniven mot någon multitång/multiverktyg/Swiss Arme kniv som har ett bra knivblad.. Dels har du fler användningsområden med samma plats/tyngd som morakniven tar.. Sedan så är polisen lite extra stingsliga när folk har moraknivar i väskor på allmän plats.. Medans multi grej är mer försvarbar som de kan se mellan fingrarna på beroende på sambandet/tillfället/situationen som de kanske inspekterar dig.

Bara ett tänkvärt förslag.. en morakniv i skogen, är hundra gånger bättre än ett knivblad på ett multiverktyg. Men i stadsmiljö är den bara klumpig och riskfylld.
Sant angående morakniv. Kniv känns bara som rätt basic utrustning, men som du säger kanske ett multiverktyg är mer försvarbart i en "normal" situation. Byter nog ut kniven.
Har iof redan ett multiverktyg i min EDC.
deadrabbit skrev: 10 feb 2024 18:34 Det ser inte dumt ut alls.
Det jag har tänkt på är att ha någon mer måltid typ knäckebröd/wasa sandwhich så man inte bara äter kexchoklad eller nötmix hela natten. Om man inte får återgå till bostad direkt så kan det hända att man är utan plånbok, matlåda osv osv. Så något mer att äta som utökar uthållighet och medgör att man kan kanske ordna mer mat på arbetet eller kläder, dusch sova hos vänner etc.
Jo, har funderat på mer ätbart. Wasa sandwich är ett bra förslag, de äter jag ibland till mellis på jobbet också, så då får man rotation automatiskt.

Det där med att vara utan plånbok hade jag inte tänkt på faktiskt. Har ett kreditkort liggandes i en kökslåda för oförutsedda utgifter (trasiga vitvaror tex), detta kan lika gärna ligga i BOBen. Tack för input!
bastard skrev: 10 feb 2024 08:19 varför stålflaskor för vatten?
inget fel bara frågar
petflaskor funkar bra, använd stålflaskorna till det normla livet

man kan ha en grabbag med detta om man bara har sekunder på sig
man kan sedan i närheten av dörren ut ha en större som tar några sekunder längre att plocka med sig
med lite mer saker
ex kläder, filtar, och kanske friluftsköket

foppatofflor använder jag inne, men funkar ute på vintern med, isolerar ok nedåt, det gör mycket att ha isolering nedåt på vintern
funkar inte bra på blöt höst och vår
men är billiga lätta och man kan ha några extra par liggandes
Stålflaskor pga att Jula hade rea för ett tag sedan :D Köpte 5 st, så ungarna har varsin i sina skolväskor, jag har en på jobbet och de 2 sista fick hamna i BOBen. Sambon jobbar hemifrån så hon behöver ingen...

Foppatofflor använder inte vi heller, men kanske skulle passa i väskan. Dock tar de ju ganska stor plats. Kanske bättre en bit av denna att lägga under fötterna: https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000052346
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10732
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: BOB för familjen i stan

Inlägg av bastard »

håller tyvärr inte , i princip vanlig bubbelplast med metalliserad yta

att ha på fötterna är viktigt
men att komma ut snabbt är viktigare

vanligt liggunderlag är bättre att ha med sig i sådanna fall
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 764
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: BOB för familjen i stan

Inlägg av bokmalen »

buffster skrev: 09 feb 2024 16:47 Synpunkter? Vad saknas?
Några funderingar.

Du funderade på fryspåsar/skoskydd om ni tvingas ut i sådan brådska att ni inte hinner få på/med skor. Då är min motfråga var kommer du att förvara den BOB du nu konstruerar? Om du hinner få med dig den så borde ni väl hinna få med skor? Kanske se till att det finns skor i hallen som man kan bara kliva i, typ stövlar?

Har ni bil? I så fall behöver ni ju inte bekymra er så mycket om mylarfiltar eller skor. Några ihopvikta filtar i baksätet eller bakluckan, och bilen är ert skydd under de där timmarna. en liten låda med kreditkortet, godis/chokladkakot/müslibars, handvärmare, extra strumpor, toppluvor och fingervantar under passagerarsätet, och du är även hyfsat förberedd för att fastna i trafiken.

Om ni inte har bil, så skulle jag föreslå lägga till några sittunderlag i din BOB, så ni kan sitta ner medan ni väntar, eller stå på ett sånt om skor fattas.

I övrigt, tändstål är ett bra långtids sätt att få eld, men kräver ofta lite förberedelser. För den situation du beskriver skulle jag lägga en cigarettändare, en tändsticksask och några tändkuber i en plastpåse. Om du sedan vill ha ett tredje sätt att få eld, då kanske ett tändstål är värt att fundera på.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"