nytillverkning skyddsmasker

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10603
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

nytillverkning skyddsmasker

Inlägg av bastard »

https://www.nyteknik.se/industri/har-ta ... ge/4234148

"Här tar svenska skydden form – ”Vi kan tillverka 200 000 om året i krisläge”"
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: nytillverkning skyddsmasker

Inlägg av Kardinal »

Det har hänt en hel del när det kommer till CBRN-skydd. Hur man resonerar när man återupptar produktionen av en 30+ år gammal mask som egentligen inte är CBRN-klassad övergår mitt förstånd. Men det är väl som med geväret, man tänker fel i början...
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: nytillverkning skyddsmasker

Inlägg av Marie »

De kanske korrigerar vid tillverkningen så den kommer uppfylla moderna krav
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: nytillverkning skyddsmasker

Inlägg av Kardinal »

Marie skrev: 11 feb 2024 00:07 De kanske korrigerar vid tillverkningen så den kommer uppfylla moderna krav
De fixar inte synfältet i alla fall.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: nytillverkning skyddsmasker

Inlägg av Marie »

Kardinal skrev: 11 feb 2024 01:07
Marie skrev: 11 feb 2024 00:07 De kanske korrigerar vid tillverkningen så den kommer uppfylla moderna krav
De fixar inte synfältet i alla fall.
Sant.. :D
Men om man säger att det ska skippas ut till skyddsrum eller andra likvärdiga ställen där det är tänkt att civila ska ha för att skydda sig mot gas o kemiskt stridsmedel.. Då kanske synfältet blir sekundärt.. Men soldater, poliser, brandmän o de som är ute i strid och skyddar civilbefolkningen, då blir synfältet viktigt då du ska klara av att operera inte bara överleva. :)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Stensture
Inlägg: 55
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: nytillverkning skyddsmasker

Inlägg av Stensture »

Kardinal skrev: 10 feb 2024 23:47 Det har hänt en hel del när det kommer till CBRN-skydd. Hur man resonerar när man återupptar produktionen av en 30+ år gammal mask som egentligen inte är CBRN-klassad övergår mitt förstånd. Men det är väl som med geväret, man tänker fel i början...
Detta var nyheter för mig, vilka brister finns och vad för nya hot har tillkommit?
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: nytillverkning skyddsmasker

Inlägg av Kardinal »

Stensture skrev: 11 feb 2024 08:08
Kardinal skrev: 10 feb 2024 23:47 Det har hänt en hel del när det kommer till CBRN-skydd. Hur man resonerar när man återupptar produktionen av en 30+ år gammal mask som egentligen inte är CBRN-klassad övergår mitt förstånd. Men det är väl som med geväret, man tänker fel i början...
Detta var nyheter för mig, vilka brister finns och vad för nya hot har tillkommit?
Det finns material som klarar kemiska vapen bättre, och det är sannolikt ingen konst att byta ut material i Skyddsmask 90, men jag tvivlar att man gör det. Synfältet är begränsat, och det tillsammans med formen gör att det blir svårt att skjuta i masken. Det kan förvisso delvis avhjälpas med speciella kolvar eller höga siktesbaser men man borde ändå optimera maskens design. Sen saknar den möjlighet att montera skyddslins mot splitter, vilket är under all kritik. Slutligen borde masken vara lägre i pannan för att underlätta hjälmbärande (alla som burit skyddsmasken med Hjälm 90 borde veta vad jag pratar om). Skyddsmask 90 har vad jag vet aldrig nyttjats i reguljär konflikt.

Den kvicka lösningen hade varit att köpa masker från Avon, exempelvis FM5X-serien som checkar alla boxar, är beprövade och har ett helt ekosystem med tillbehör.
Slava Ukraini!
mopar340
Inlägg: 429
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: nytillverkning skyddsmasker

Inlägg av mopar340 »

Hur som... i alla fall stor skillnad frånatt de alla måste eldas upp pga. de är inte CE märkta och får inte användas till att vi tillverkar de igen.
Min kompis som är läkare på en intensiv var i alla fall tacksam när de fick tag på en pall såna och kunde byta ut skydsglasögon och FFP2 mask mot en sån när det skulle intubrera i början av pandemin.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"