EU's krav på energieffektivisering för hushåll

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
prepparen37
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 okt 2022 22:14

EU's krav på energieffektivisering för hushåll

Inlägg av prepparen37 »

https://nu.se/chock-for-svenska-villaag ... 50-000-kr/

Jag bor för närvarande i en lägenhet men drömmen är ju att flytta ut på landet, köpa en billigare kåk kontant och några hektar mark. Kunna gå ner och jobba halvtid, leva livet med vedeldning, odling, osv.

Jag funderar dock på vad som händer rent krasst om sådana som jag köper ett hus med lägre energiklass och helt enkelt skiter i att sätta mig i ränte- och låneträsket samt löneslaveriet igen som är oundvikligt ifall man ska lyda överhöghetens kommandon från Bryssel?

Blir det böter, fängelse, konfiskering, demolering av huset om man vägrar punga ut 1 miljon på att värmen från ens fjärtar ska absorberas effekt i väggarna?

Hur tänker ni andra inför de kommande energikraven på hushåll?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: EU's krav på energieffektivisering för hushåll

Inlägg av bastard »

kolla reglerna dom brukar ha många undantag

kollade min situvation nu och det är ok
vedeldning är ok, och jag klarar mig till klass d även på en gammal kåk, men man får kolla exakt

kan man ha tur kan man kanske få bidrag till renovering för energibesparing
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: EU's krav på energieffektivisering för hushåll

Inlägg av bastard »

från
https://nu.se/chock-for-svenska-villaag ... 50-000-kr/

"Nya EU-krav på energieffektivitet kan göra att äldre svenska villor måste renoveras för så mycket som 550 000 kronor, uppger Privata Affärer. I mars bestämde EU-parlamentet att bostadshus ska uppnå energiklass E, senast år 2030, och energiklass D senast år 2033. För Sverige kan det innebära ett kraftigt investeringsbehov under de närmsta tio åren. Under fjolåret hade cirka 20% av Sveriges villor en lägre energiklass än “E”.

Det nya lagförslaget innebär att alla nya byggnader ska vara så kallade “nollutsläppsbyggnader”, och att äldre byggnader ska omvandlas till nollutsläppsbyggnader -senast 2030. Undantag kan dock göras för särskilda byggnader, exempelvis historiska byggnader eller sådana som används för försvarsändamål.
Experten: Kostnadschocken kan göra hus värdelösa

I lagförslaget vill EU-kommissionen att det ska finnas nya krav på när olika byggnader bör ha uppnått en specifik energiklass. Befintliga bostadshus ska helst ha uppnått energiklass E (skalan går idag från A-G), senast år 2033.

googlade och tog första med rimligt innehåll

https://dryft.se/energirenovering/energ ... klass-hus/

bild därifrån


sedan får man kolla vad som räknas med värmepumpar, ved eller fjärrvärme

o.s.v

praktiskt sett är detta dumheter, skulle det vara någon rättvisa skulle man ha energimängd per person och inte kvadratmeter

du kan ha stort hus och stänga av delar vintertid och komma ner i energiförbrukning , per kvadratmeter...
många saker man kan ordna för en själv
Bilagor
M4zsaN9q7gAY_energiklaser_med_tillhorande_kwhm2_primarenergital.png
M4zsaN9q7gAY_energiklaser_med_tillhorande_kwhm2_primarenergital.png (100.25 KiB) Visad 88 gånger
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"