Måste ses. *haha* Här testar svts reporter livsmedelsverkets krismeny med barnpanel

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Måste ses. *haha* Här testar svts reporter livsmedelsverkets krismeny med barnpanel

Inlägg av Marie »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/h ... -barnpanel
Lapskojs och ravioli tillagad på stormkök är två av Livsmedelsverkets förslag på rätter. Blir det tummen upp eller tummen ner? Foto: SVT
Här testar SVT:s reporter Livsmedelsverkets krismeny – med barnpanel
Publicerad idag 05:30

Livsmedelsverket har skapat en veckomatsedel med förslag på krismat. Men hur funkar det att laga mat vid en kris – utan el eller färskvaror och blir maten god? SVT Nyheter Öst har testat med barnpanel.

För att hjälpa familjer att höja beredskapen har Livsmedelsverket skapat en veckomatsedel med förslag på rätter som är enkla och nyttiga att laga vid händelse av kris. Menyförslaget är baserat på livsmedel som kan förvaras i rumstemperatur och ger förslag på frukost, lunch, middag samt tre mellanmål under en hel vecka.

Lapskojs på stormkök eller pinnbröd bakad på grillen är två exempel – men hur funkar det i verkligheten?

I klippet testar SVT Nyheter Öst en heldag med att laga krismat – sex rätter på 120 sekunder med barnpanel.
I klippet så handlar det om att leva på krismat utan färskvaror

Kräm med MJÖLK
Flingor med MJÖLK

Jag tror ju inte det är pulvermjölk i inslaget, :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3253
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Måste ses. *haha* Här testar svts reporter livsmedelsverkets krismeny med barnpanel

Inlägg av Parabellum »

Roligt att de gör det lättsamt för tittarna. :up:

Länk till veckomatsedeln:
https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/ ... a-vid-kris
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Måste ses. *haha* Här testar svts reporter livsmedelsverkets krismeny med barnpanel

Inlägg av EN brun böna »

De sa att det handlar om mjölk med lååång hållbarhet, så inga färskvaror. Den getmjölk jag brukade köpa innan den försvann från hyllorna hade en hållbarhet på minst 6 månader, men när jag köpte de sista paketen de hade för halva priset var de närmare 12 månader. Inget fel på den mjölken.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3253
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Måste ses. *haha* Här testar svts reporter livsmedelsverkets krismeny med barnpanel

Inlägg av Parabellum »

EN brun böna skrev: 18 feb 2024 16:44 De sa att det handlar om mjölk med lååång hållbarhet, så inga färskvaror. Den getmjölk jag brukade köpa innan den försvann från hyllorna hade en hållbarhet på minst 6 månader, men när jag köpte de sista paketen de hade för halva priset var de närmare 12 månader. Inget fel på den mjölken.
Intressant!
Finns getmjölk i alla dagligvaruaffärer?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Måste ses. *haha* Här testar svts reporter livsmedelsverkets krismeny med barnpanel

Inlägg av EN brun böna »

Det var en Hemköpsbutik jag köpte mjölken från. Den var "tillverkad" i alperna.
Jag har sett på ICAs hemsida där man kan köpa online att de har samma getmjölk som jag köpte men den finns inte i alla butiker. Men eftersom de har den i sitt sortiment borde man kunna beställa via sin normala butik hemma
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3253
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Måste ses. *haha* Här testar svts reporter livsmedelsverkets krismeny med barnpanel

Inlägg av Parabellum »

Kommer köpas och prövas.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Måste ses. *haha* Här testar svts reporter livsmedelsverkets krismeny med barnpanel

Inlägg av Ursus »

Kan gå in med personlig erfarenhet av standard UHT-mjölk: Håller länge även utanför kylskåp, även om smaken snabbare blir lite mer eljest i rumstemperatur. Alla gillar inte den bittrare-sötare-brända smaken av UHT oavsett förvaringssätt, men tycker personligen inte att det är dålig arom. Nästan lite godare än den i övrigt ganska neutrala, vanliga mjölken.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1442
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Måste ses. *haha* Här testar svts reporter livsmedelsverkets krismeny med barnpanel

Inlägg av jr_36 »

Det gick på marksänd tv i eftermiddag. Hon hade haft tom gryta på stormköket, fräste rejält när hällde in burkmaten haha. Men inte fel! Då lär man sig... Kanske bara dumt för TV...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"