Fjällduk

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Fjällduk

Inlägg av Parabellum »

Skall köpa fjällduk och vet inte riktigt vad jag skall välja.
Har landat i att ofodrad variant är det som skall köpas och någon form av kamouflage färg.
Jerven är ett alternativ, men finns där någon annan som är värd att prova?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Fjällduk

Inlägg av preppernurse »

Jerven är trevlig men ångrar att jag inte köpte den större varianten av ofodrad så man får plats att ligga ned i duken när den är stängd.

Varusteleka har en egen modell av fjällduk som verkar trevlig med bra mått men har inte testat den själv.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Ursus

Re: Fjällduk

Inlägg av Ursus »

Vet inte om Helsport ännu tillverkar sin fjellduk, men har en sådan och är rätt nöjd. Ofodrad. Något flabbigt och stretchigt material är väl enda riktiga minuset, tar lite tid att vänja sig vid.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Fjällduk

Inlägg av Parabellum »

Ursus skrev: 19 feb 2024 12:10 Vet inte om Helsport ännu tillverkar sin fjellduk, men har en sådan och är rätt nöjd. Ofodrad. Något flabbigt och stretchigt material är väl enda riktiga minuset, tar lite tid att vänja sig vid.
Beställde faktiskt en Helsport Fjällduk Pro kamouflage i morse, känns som denna kan täcka in både mig och packningen.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Fjällduk

Inlägg av Parabellum »

Fjellduk hemkommen och har för pillat lite.
Jo den är lite prasslig, men inte mer är att det går.
I väderleken den kommer användas i, är det inte tyst i naturen heller.
Passar perfekt över mig och 125 liters rygga.
Prov legat i den som sovsäcks skydd och det verkar fungera.
Skall provas som tarp också, får se om den räcker till.
Provat med förknutna linor och det verkar fungera det med.
Detta gjordes med linor som inte jag skall använda, får se hur det går med rätt längd och lina.
Med denna torr övning gjord, så är jag överförväntan nöjd. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Fjällduk

Inlägg av Parabellum »

Varit ute i det fina vädret och provat att använda fjellduken som tarp.
Något liten för att fungera som full gott regnskydd för en "bekväm" övernattning men det kan fungera.
Kamouflage mönstret fungerade tillfredställande och väljer man plats med mer eftertanke kan det vara bra till riktigt bra.
Måste provas under regnig väderlek också.
Hur jag gör med linorna får jag prova lite olika idéer, kommer inte att fungera med permanent knutna linor när den används som poncho.
Känns som ett gott köp hitintills.
Vad säger du Ursus!
Har du några goda erfarenheter att dela med dig av?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Fjällduk

Inlägg av Ursus »

Parabellum skrev: 25 feb 2024 14:08 Varit ute i det fina vädret och provat att använda fjellduken som tarp.
Något liten för att fungera som full gott regnskydd för en "bekväm" övernattning men det kan fungera.
Kamouflage mönstret fungerade tillfredställande och väljer man plats med mer eftertanke kan det vara bra till riktigt bra.
Måste provas under regnig väderlek också.
Hur jag gör med linorna får jag prova lite olika idéer, kommer inte att fungera med permanent knutna linor när den används som poncho.
Känns som ett gott köp hitintills.
Vad säger du Ursus!
Har du några goda erfarenheter att dela med dig av?
Testa att sätta permanenta öglor i dina tarplinor, rätt stora. För ögla halvvägs igenom öljett och fäst sedan linan vid tarpen genom att sätta en pinne ("toggle") i öglan på andra sidan öljetten och dra tills pinne, ögla och öljett ligger dikt an mot varandra (om detta går att förstå genom skrift). Du knyter alltså inte i öljetten, utan spärrar bara linans ögla från att dras ut genom öljetten medelst pinne. Inte hundra procent stormsäkert, men snabbutlösande.

Testa att göra en tarp med takås (dvs. flygande A-frame), det blir lite mer rum än lean-to, men jag är inte en lång person och får plats under det mesta :oops:
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Fjällduk

Inlägg av Parabellum »

Ursus skrev: 25 feb 2024 14:19
Parabellum skrev: 25 feb 2024 14:08 Varit ute i det fina vädret och provat att använda fjellduken som tarp.
Något liten för att fungera som full gott regnskydd för en "bekväm" övernattning men det kan fungera.
Kamouflage mönstret fungerade tillfredställande och väljer man plats med mer eftertanke kan det vara bra till riktigt bra.
Måste provas under regnig väderlek också.
Hur jag gör med linorna får jag prova lite olika idéer, kommer inte att fungera med permanent knutna linor när den används som poncho.
Känns som ett gott köp hitintills.
Vad säger du Ursus!
Har du några goda erfarenheter att dela med dig av?
Testa att sätta permanenta öglor i dina tarplinor, rätt stora. För ögla halvvägs igenom öljett och fäst sedan linan vid tarpen genom att sätta en pinne ("toggle") i öglan på andra sidan öljetten och dra tills pinne, ögla och öljett ligger dikt an mot varandra (om detta går att förstå genom skrift). Du knyter alltså inte i öljetten, utan spärrar bara linans ögla från att dras ut genom öljetten medelst pinne. Inte hundra procent stormsäkert, men snabbutlösande.

Testa att göra en tarp med takås (dvs. flygande A-frame), det blir lite mer rum än lean-to, men jag är inte en lång person och får plats under det mesta :oops:
Tänkte precis så, med linorna. :up:
A-frame provade jag inte, hustrun kom med förslaget men jag orkade inte idag, får göras vid annat tillfälle.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Fjällduk

Inlägg av deadrabbit »

De verkar populära.
Har för mig Scoo har 3olika fjellduk. Det var även densamme som skapade tråden som beskrev dess kusiner:

viewtopic.php?t=2195
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Fjällduk

Inlägg av Parabellum »

Blev en liten tur ut i skogen idag.
Blåsigt och lite svalt, perfekt för att testa Fjellduken i tarp läge.
Funkar utmärk som vindskydd för att luncha med med en liten brasa i grop.
Börjar bli enkelt och snabbt att sätta upp tarpen, färdig riggad topp lina gör stor skillnad.
Rekommenderar köp av denna. :up:
5 år för gammal mountain house pasta Boulognes smakade fortfarande smaskens.
Vet någon vart man kan köpa mountain house i Sverige eller EU?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"