Utan el i två dagar försmäkta vi på denna ö...

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Utan el i två dagar försmäkta vi på denna ö...

Inlägg av maskros »

Eller, mtp bastards inlägg om sveriges elnät som är oförberett för ett stooort avbrott med många fel.
Också mtp en del inlägg om energiförsörjning mha solpaneler och olika andra tekniska lösningar.
Å för att inte vara sån så är jag inte säker på att jag gjort rätt.

Men... rant

KISS!

Ett hus med en vedspis och kanske en kamin. En bunt enkla fotogenlampor som bara har en veke. Ljus, rapsolja (som funkar både till mat och ljus), burkar och vekar så kommer man ganska långt. Jag tänker ofta på hur de hade det runt 1850 när vedspisen blev allmängods, innan dess eldade man i eldstäder med en gryta hängande i en krok på en arm. Vedspisen var ett tekniskt underverk när den kom. Runt 1850. Det är inte jättelänge sedan.

Vad jag försöker säga är att med all respekt för de som är ute efter att hantera en ekonomisk SHTF och installerar solpaneler eller annat - vilket jag själv gjort av just den anledningen - så behöver man kanske se på vad som funkar om ryssarnas rymdatombomber smäller av, också. Ja, det går att skydda sig med överspänningsskydd och andra grejer men titta på var optimum ligger. Kunde samma pengar och engagemang lagts någon annanstans och gjort mer nytta? Jag tar mig själv som exempel: Nästa projekt, hemma, är att försöka hitta en plats nära huset för en grävd brunn. Blir läget så att jag måste ta upp vatten manuellt vill jag kunna göra det bekvämt, och på ett sätt som funkar oavsett https://en.wikipedia.org/wiki/One_Second_After eller något annat.

Det jag är ute efter är att jag tycker mig se en tendens att man optimerar och optimerar inom ett ganska smalt område utan att tänka på att ibland är det bättre att bara använda grövre gods i konstruktionen än att lägga massa tid på att beräkna exakt vad som behövs. Det som funkade 1860 lär funkar 2060. Eller med andra ord: Skit i finliret och fläska på med tillräckligt för de flesta fall och lös resten sen. Eller med andra andra ord: 80/20 FTW!

Rätta mig om jag har fel!

/rant
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Utan el i två dagar försmäkta vi på denna ö...

Inlägg av bastard »

jag säger inte att du har fel

jag säger att andra inte tycker som du
ex politiker och eu, dom flesta företagarna

dom skall minska energianvändandet, göra allt så teknologiskt som möjligt och förhindra , tja hög fossilenergiförbrukning och att det skall finnas el och energi till alla

jag tror dom kommer misslyckas....

men när man inte längre kan hantera saker om det går fel
ex massivt strömavbrott, fossilbränslebrist, oväder, matbrist
så vet inte folk vad som skall göras
dom kan inte för ingen har lärt dom det
få vill göra något
och nästan alla tycker det är någon annans fel

så du gör helt rätt att "kiss" keep it simple stupid
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Utan el i två dagar försmäkta vi på denna ö...

Inlägg av bastard »

en sak

det som fungerade 1860 kommer inte fungera idag, om alla gör det
finns inte skog nog för att klara det lite långsiktigt
för mycket folk helt enkelt

stort problem är ex bajs, att folk kommer förorena vattentäkter innom några månader om det skits på fel ställe

historien visar hur illa det kan vara med sjukdomar kopplade till vatten
från folk som lever för tätt

jag tycker däremot att sverige överlag borde ha robustare system för sådant här
men det är mer och mer elektroik och datorer och få som vet hur det egenteligen fungerar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"